چگونه سایه ها و قسمت های تاریک عکس را اصلاح کنیم؟

چگونه سایه ها و قسمت های تاریک عکس را اصلاح کنیم؟
  • 1390/6/6
  • محمدرضا ارجمندی
  • 5

تا کنون شده هنگام عکاسی حس کنید یکی از آن عکس های فوق العاده و زیبا را انداخته اید،  اما متاسفانه یک سایه یا قسمت تاریک در گوشه ای از عکس، کل تصویر را خراب کرده و به زیبایی آن لطمه زده؟ در این مقاله خواهیم آموخت چگونه می توان آن عکس را نجات داده و جزئیات درون آن سایه ها را به شکل طبیعی درآورد تا عکسمان بی نقص شود. آن هم فقط در چند ثانیه.

با استفاده از یک روش آسان توسط نرم افزارهای فتوشاپ یا گیمپ (GIMP) ، شما می توانید آن عکس های “تقریبا بی عیب و نقص” را  که به واسطه تاریک افتادن بخشی از آن برایتان به یک عکس نا امید کننده  مبدل شده اند را به همان عکس دلخواه و دوست داشتنی خود درآورید. بنابراین، بیایید برویم سراغ اصل مطلب، و ببینیم که با این سایه های مزاحم در عکس چه می توانیم انجام دهیم. به خواندن ادامه دهید!

آموزش عمومی: تمام سایه ها در تصویر را تنظیم کنید

ما برای آموزش کار را با تصویر این مدل شروع می کنیم. هایلایت ها بسیار خوب به نظر می رسد، پس یک راه حل ساده می تواتد تنظیم سطوح نور (levels) باشد که ممکن است باعث شود که ما برخی از جزئیات تصویر را که نور بیشتری دارند با این کار از دست بدهیم، بنابراین بگذارید تنها به تنظیم سایه ها بسنده کنیم.

برای برخی از خوانندگان که ممکن است مقاله های قبلی ما را مطالعه نکرده باشند، عرض می کنیم که شما می توانید مقاله ای با موضوع آشنایی با برخی از روش های عالی برای تنظیم کنتراست این نوع تصاویر را در مقاله قبلی ما ، با عنوان آموزش تنظیم کنتراست به سبک یک حرفه ای بررسی کنید.

به آموزش خود باز می گردیم؛ پس از باز کردن عکس مورد نظر در فتوشاپ با زدن کلیدهای Ctrl+A کل تصویر را انتخاب کنید.

وقتی تصویر انتخاب شد، با زدن کلید های Ctrl+C  تصویر خود را  روی کلیپ بورد کپی سریع کنید.

سپس به پانل کانال ها (channels) رفته، (همانطور که در تصویر بالا سمت چپ نشان داده شده است)، و یک کانال جدید را با کلیک کردن  روی آیکون در پایین پانل ایجاد کنید.

توجه : اگر کانال آلفای تصویر شما سیاه است، و در تضاد با کانال سفید مثال بالاست، شما می توانید روی آن دابل کلیک کنید ، و در قسمت Masked Areas گزینه  Selected Areas  را همانطور که در اسکرین شات بالا نشان داده شده است را انتخاب کنید. اگر کانال آلفای شما سفید است ، دیگر لازم نیست که چیزی را تغییر دهید.

حال تصویر را به کانال جدید آلفا با  زدن سریع کلید های Ctrl+V  پیست (Paste) کنید.

برای باز کردن ابزار سطوح کلید Ctrl +L را فشار دهید. تنظیمات آن را شبیه به آنچه در تصویر بالا انجام شده اعمال کنید، به خصوص تنظیم رنگ سفید در نوار لغزان پنجره تنظیمات فوق، که سبب می شود هایلایت ها به طور کامل متحول شود. تصویر شما باید شبیه به مثال ما شود. شما مایلید که به تیرگی های موجود در عکس و نقاطی با تن های خاکستری را در مناطق سایه دار تصویر خود محود کنید، پس باید آن بخش های تصویر  را بطور قابل توجهی روشن کرده و هایلایت های آن نقاط را به سمت سفید خالص تغییر دهید تا نتیجه مطلوب بدست آید.

هنگامی که شما از نتیجه کار راضی شدید، OK را فشار دهید تا به مرحله بعدی بروید.

و با بر روی کانال آلفا کلیک کرده و دکمه ماوس را نگه دارید تا کانالی را که انتخاب کرده اید ایجاد و بارگذاری گردد. در پانل کانال ها، شما می توانید  روی کانال ترکیبی RGB (نشان داده شده در تصویر بالا) کلیک کنید تا جلوی ویرایش کانال آلفا خود را گرفته و به عکس خود بازگردید.

هنگامی که تنظیمات انتخابی شما ایجاد گردید، شما باید انتخاب خود را بر روی تصویر در حال حرکت ببینید همانطور که در تصویر فوق دیده می شود.

ابزار سطوح خود را دوباره با زدن کلید های Ctrl +L بارگذاری کرده و آن را مثل بالا تنظیم کنید. توجه ویژه ای به نمودار هیستوگرام در سطوح داشته باشید که چه تنظیمی برای عکس شما مناسب ترین است. وقتی که از تنظیم خود راضی شدید و دیگر نیازی به تغییر حس ننمودید OK  را کلیک کنید.

و بدون اخلال در تن مناطق هایلایت شده تصویر خود ، شما تصویر را تنظیم کرده و جزئیات مستور در سایه ها را ظاهر نموده اید.

برای آن دسته از کاربران ویرایشگر عکس که مایل به حذف و یا تنظیم فقط سایه های انتخاب شده در تصویر توسط خود می باشند، یک روش جایگزین پیش رو برای انجام درست این کار وجود دارد که در ادامه بدان می پردازیم.

آموزش پیشرفته : تنظیم بسیار خوب سایه ها در عکس

به کانال آلفا 1  (Alpha 1) تنظیمی خودتان بازگردید که هنوز هم در پنل کانال ها که آن را ترک کرده اید موجود است.

ابزار پاک کن (eraser) و یا قلم موی رنگ (paintbrush) را انتخاب کرده و هر چیزی را که نمی خواهید تنظیمش کنید پاک کنید همانطور که در تصویر نشان داده شده. با توجه به اینکه کانال شما به حالت  Color Indicates: Selected Areas  که در بالا نشان داده شده تنظیم شده، بخش های سفید رنگ نشان دهنده هیچ چیزی نیست، و همه  بخش های سیاه و خاکستری نشان دهنده سایه های تصویر شما هستند.

شما می توانید انتخاب خود را دقیق یا تقریبی ایجاد کنید همانطور که در بالا نشان داده شده. این امر کاملا به شما بستگی دارد.

با  نگه داشتن کلید Ctrl   و با دکمه سمت چپ ماوس بر روی کانال آلفا کلیک کنید تا انتخاب بارگذاری گردد، و سپس به کانال ترکیبی RGB بازگردید.

توجه کنید که انتخاب شما در حال حاضر محدود به هر آنچه شما تصمیم به تنظیمش دارید شده است. ابزار سطوح خود را دوباره انتخاب کرده و سایه هایی تصویر خود را دوباره تنظیم کنید.

و این نتیجه نهایی عکس است که سایه ها تنها در سوژه تنظیم شده است، و سایه های تیره در پس زمینه دست نخورده است.

در پایان اگر سوال یا نظری در مورد گرافیک ، عکس ها ، انواع فایل ها ، یا  Photoshopدارید در بخش نظرات مطرح کنید!

منبع: HowtoGeek

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 5 دیدگاه
  1. سلام
    مطلبت خیلی خوب بود، به دردم خورد حسابی!
    در مورد عکاسی و کار با فوتوشاپ روی عکی مطابل ریزو ظریف داری؟اگه هست ممنون میشم.
    راستی اونجایی دلت واسه اینجا تنگ نمشه؟!

  2. بهترین نرم افزار برای تنظیم نور و رنگ ولعاب دادن به عکس لایت روم هستش محشره

  3. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما ؛
    توضیحاتتون مفید و خوب بود .اگه ممکنه لطلف کنید طریقه ساخت بنر برای استفاده در جلوی دفتر کار یا سر در مغازه رو توضیح بدین . ممنون میشم .
    با تشکر از سایت خوبتون

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *