بسته آموزشی گویاآی‌تی : رسانه‌های اجتماعی (قسمت اول فیسبوک )

بسته آموزشی گویاآی‌تی : رسانه‌های اجتماعی (قسمت اول فیسبوک )
  • 1390/11/11
  • مهرداد ارجمندی
  • 10

در این سری از مقاله ها قصد داریم تا در چهار قسمت شما را با فیسبوک ، توییتر ، گوگل + و …. آشنا کنیم . پس تا آخر همراه ما باشید .

حتما شما هم حسابی در فیسبوک دارید ولی سئوال اینجاست که آیا فیسبوک را به خدمت خود درآورده اید ؟ آیا از همه نکات و ریزکاری های آن باخبرید ؟ آیا کاری هستید که بخواهید با آن انجام دهید یا برایتان انجام دهد ؟ و همین داستان در توییتر نیز ! بسیاری از طرفداران آی تی این را می دانند ولی آیا شما می توانید کاری کنید که توییتر به طور کامل در خدمت شما باشد ؟ لینکدن چطور؟ همینطور یوتوب و گوگل+ ؟ همگی ما از این رسانه های اجتماعی استفاده می کنیم حالا چه روزی چند بار یا ساعتی چند بار یا حتی دقیقه ای چند بار ، به هر صورت به نوعی با آنها درگیریم . ولی مانند اغلب وبگردها و حتی خیلی از علاقه مندان سرسخت به سخت افزارها ، از کمی اطلاعات پیرامون این رسانه ها رنج می بریم. خیلی از ما ها حتی قادریم در عرض یک چشم به هم زدن دمای CPU را تغییر دهیم ولی با این حال هنوز که هنوز است اطللاعاتمان در رابطه با رسانه های اجتماعی و چگونگی کنترل آنها خیلی کم و ناکافی است .

 

کم بودن اطلاعات دیگر کافی است . وقت آن رسیده که همه چیز را زیر و رو کنیم و هرچی در دل این رسانه ها است را بیرون بکشیم . امروز به سراغ پنج تا از مهمترین سرویس های اجتماعی می رویم تا آنها را بررسی کنیم و تا جایی پیش می رویم که تمامی اجزای آنها را به طور کامل تشریح کنیم.

 

رسانه های اجتماعی ؟ بله در اینجا می خواهیم آنها را زیر و رو کنیم !

 

 قسمت اول : فیسبوک :

خیلی خوب ! پس فکر می کنید که شما یک کاربر حرفه ای فیسبوک هستید ؟آره ؟ شاید در قسمت دوستاننتان توانسته باشید تنظیماتی انجام دهید و یا شاید هم یک صفحه برای خودتان ، دوستانتان و علایقتان درست کرده باشید ، خوب زیاد تند نروید هنوز خیلی چیزها است که باید یاد بگیرید . شما تنها به سطح فیسبوک دسترسی پیدا کرده اید و نه بیشتر در واقع لایه رویی فیسبوک را لمس کرده اید .

 

با چیزهایی که اینجا به شما نشان می دهم و یاد می گیرید می توانید خودتان را در کوتاه ترین زمان ،  به عنوان  پادشاه فیسبوک مطرح کنید .

 

 

نام جدید خود را انتخاب کنید :

می توانید هر اسمی که دوست داشتید برای حساب فیبوک خود در نظر بگیرید می توانید اسمی که اصلا وجود ندارد و اسمی که کاملا هوشمندانه است را انتخاب کنید . به صفحه خانگی فیسبوک بروید سپس به قسمت اکانت و تنظیمات اکانت خود بروید .در صفحه ای که در ادامه می آید ، بر روی دکمه ویرایش در کنار جای اسم ،  کلیک کنید . در زیر قسمت Alternative Name ، هر اسم جالبی را که دوست دارید مردم شما را به کمک آن پیدا کنند تایپ کنید . لطفا توجه فرمایید : Mehrdad speed   قبلا گرفته شده است !

 

 

همه چیز را دانلود کنید :

برای سالها ، فیسبوک به شما اجازه نمی داد که آرشیوی از هرچیزی که پست می کنید یا در آن تگگ می شوید و یا تگگ می کنید ، داشته باشید . با این حال اکنون می توانید  از طریق رفتن به Facebook home page > Account > Account Settings می توانید به حافظه و مموری خودتان دسترسی پیدا کنید .وقتی که به صفحه نمایشی که در ادامه آمد رسیدید ، بر روی لینک “Download a copy of your facebook data” کلیک کنید . حالا آرشیو فیسبوک شخصی تان ذخیره می شود . حتی به شما کدی HTML ی داده می شود که در واقع محتوای دیجیتال  زندگی نامه شماست !

 

 

فقط کافی است بر روی دکمه سبز کلیک کنید تا تمامی اطلاعات شخصی شما ذخیره و نگه داری شود .

 

فیسبوک امن و امان  :

فکر نکنم دیگر این روزها لازم باشد از لزوم امنیت و مراقبت های اطلاعاتی راجب حریم شخصی و اطلاعات کاربری برای شما بگویم چرا که مطمئن هستم به خوبی همه داستان را می دانید از نفوذ از طریق شبکه گرفته تا …. . خوشبختانه شما در فیسبوک می توانید با استفاده از Facebook securely امنیت خوبی در آن داشته باشید. بر روی Account > Account Settings > Security کلیک کنید و سپس بر روی ویرایش در کنار Secure Browsing کلیک کنید و https option را روشن کنید .

 

 

دانلود کردن آدرس ایمیل دوستانتان

به طور پیش فرض ، فیسبوک هیچ راه حلی به شما برای گرفتن آدرس ایمیل دوستانتان در اختیار شما قرار نمی دهد . برای اینکه بتوانید این گزینه را فعال کنید و از آن استفاده کنید باید یک آدرس ایمیل در یاهو درست کنید و سپس بر روی تب کانتکتها در کنارweb app کلیک کنید . وارد کردن کانتکها را انتخاب کنید و این دو حساب را با یکدیگر لینک کنید .هنگامی که کامل شد ، بر رویContacts > Actions > Export All کلیک کنید  تا آدرس ایمیل دوستانتان در فیسبوک را با فرمتهای مختلف دریافت کنید .

 

 

Facebook APIs به شما اجازه می دهد تا یک اشتراک گذاری خوب و مناسب را در میان دوستانتان داشته باشید .

 

هنگامی که دوستانتان را به حساب یاهو خود به عنوان کانتکتهای جدید اضافه کردید ،بعد از آن می توانید این آدمها را به حساب گوگل + تان نیز اضافه کنید …کاری که ممکن است قصد انجام آن را هم در آینده داشته باشید .

 

با کلید های سریع فیسبوک گردی کنید .

کاربران قدرتمند فیسبوک از هیچ چیزی به جز کیبوردشان در فیسبوک استفاده نمی کنند و با همان کیبورد همه کاری انجام می دهند .اگر در مرورگر کروم و یا اگر در اینترنت اکسپلورر هستید کلید Alt  را پایین نگه دارید و یا اگر از فایرفاکس استفاده می کنید کلیدهای Alt+shift را نگه دارید و سپس کلیدهایی که در ادامه می آید را فشار دهید تا در فیسبوک گردش کنید . “?” تا نوار ابزار جستجو را در فیسبوک فعال کنید . “m را فشار دهید تا پنجره پیام جدید باز شود و شماره 1 تا صفر تا به یک سری از صفحه ها دسترسی داشته باشید . این صفحه ها شامل صفحه پروفایلتان ، تنظیمات حسابتان و پیامهایتان و یک تعداد دیگری از صفحه هاست .

 

 

قدرت دانلود عکس ها و فیلم ها

آیا دوست دارید تمام عکسهای خود را جمع آوری کنید ؟ و همچنین تصویر و عکسهایی که شما در آن بوسیله دوستانتان تگگ شده اید ؟ و همه آنها را در یک پکیج بزرگ و قابل دانلود جمع کنید ؟  ابتدا ، یک برنامه کاربردی به اسم Fotobounce را باید دانلود کنید. آن را اجرا کنید و دکمه ورود یا همان ” لوگ این ” را در زیر عنوان فیسبوک در سمت چپ نوار نرم افزار فشار دهید .  حساب فیسبوکتان را لینک کنید و سپس هنگامی که در مرکز پنجره برنامه قرار گرفت ،  یک فولدر برای کتابخانه Fotobounce خود انتخاب کنید . حالا بر روی Photos option در زیر نامتان در منوی فیسبوک در کنار نوار کناری برنامه کلیک کنید . از اینجا می توانید تصاویرتان را در آلبومهای فیسبوک انتخاب کنید . بر روی تصاویر راست کلیک کنید و Download را انتخاب کنید تا آنها را به آلبومی در Fotobounce انتقال دهید .

 

 

Fotobounce به شما کمک می کند که تمامی تصاویری که در فیسبوک دارید را دانلود کنید . و اصلا مهم نیست که شما آنها را آپلود کرده باشید و یا هر کسی دیگری !

 

با این ابزار به سادگی می توانید تمامی فیلم ها را نیز دانلود کنید .کاربران کروم شاید بخواهند یک دانلود گرد فیلم های فیسبوک را داشته باشند تا به طور بهتری فیلم ها را بر روی دستکتاپشان داشته باشند .

 

 

حساب خود را قفل کنید :

آیا می خواهید کامپیوترها و دستگاههایی را که به فیسبوک شما می توانند دسترسی داشته باشند محدود کنید ؟ اگر چنین است به اینجا بروید :Account > Account Settings > Security و سپس بر روی ویرایش در منوی شناخت دستگاهها کلیک کنید . در اینجا شما می توانید لیست گسترده ای از دستگاههای دیجیتالی که شما و یا دیگران از طریق آنها به فیسبوک شما دسترسی داشته اند را  مشاهده کنید . هر کدام از آنها را که نمی شناسید حذف کنید .

 

هنگامی که این کار را کردید ، بر روی منوی Login Approvals کلیک کنید و “Require me to enter a security code” را انتخاب کنید . با این کار تنها دستگاههایی که مشخص کرده اید این قابلیت را می توانند داشته باشند . حالا که انتخاب کردید که فقط چه ابزارهایی به حساب شما دسترسی داشته باشند ، ومی توانید مطمئن شوید که از حالا دیگر هر ابزاری که خواست به حساب شما دسترسی پیدا کند باید از یک درخواست دسترسی که شما باید آن را صادر کنید ، عبور کند . خوب حالا دیگر اگر یک درخواست از یک جای عجیب و قریب دریافت کردید می توانید آن را در همان جا متوقف کنید .

 

مطمئنا کمی خسته کننده به نظر می رسد ولی بالاخره همین یک روزی می تواند حسابی به دادتان برسد و جان فیسبوکتان را نجات دهد .

 

 

کاربران ناشناس را پیدا کنید و بوت کنید .

اگر کنجکاو هستید که در حال حاضر چه کسانی به حساب فیسبوک شما دسترسی دارند و یا اخیرا چه کسی به حساب شما دسترسی داشته ، بر روی منوی Active Sessions  در داخل صفحه تنظیمات امنیتی  ذکر شده ،  کلیک کنید .(در داخل تنظمیمات حساب / تنظیمات امنیتی آن را پیدا کنید )   فیسبوک به شما لیستی می دهد که در آن می توانید مکان ها و دستگاههایی که از آن ها و یا از طریق آن ها به حساب شما دسترسی پیدا شده مشاهده کنید. می توانید با کلیک بر روی End Activity یا اتمام فعالیت از آن طریق ، دیگر به آن شخص و یا دستگاه اجازه دسترسی ندهید . و همچنین می توانید برای خود یک رمز عبورمناسب دیگر  قرار دهید . تا خیالتان راحت راحت شود .

 

 

” از استانفورد ؟! از استانفورد کسی به حساب من دسترسی داشته ؟ اصلا استانفورد کدوم جهنمی دره ای هست ؟! کی از اونجا به حساب من وارد شده ؟ ”

ممکن است بعد از اینکه به منوی ذکر شده رفتید این را فریاد بزنید ! پس بهتر است کنترل بهتری بر روی حساب خود داشته باشید .

 

 

 

کنترل کردن مناطق به صورت دقیق تر !

به صفحه خانگی فیسبوکتان رفته و سپس به > Friends > Manage Friend List > رفته و یک لیست درست کنید تا گروه مشخصی از دوستانتان را به آن اضافه کنید تا به آنها اجازه دسترسی های خاصی به صفحه خودتان را بدهید . سپس می توانید لیست را با استفاده از رفتن به Account > Privacy Settings > Customize Settings تنظیم کنید و سپس آپشن سفارشی کردن را در زیر هر منوی privacy که هست تغییر دهید و آن را هر طوری که مایل بودید تغییر دهید .

 

اگر نمی خواهید دوستانتان از مکانی که شما در آن هستید مطلع باشند و شما را چک کنند ؛ تیک گزینه ی “Include me in ‘People here now'” را در این صفحه بردارید . همچنین می توانید از این امکان فیسبوک که مکان شما را در عکس دوستانتان مشخص می کند نیز صرف نظر کنید و آن را هم حذف کنید .بر روی  دکمه ویرایش تنظیمات در زیر آپشن “Suggest photos of me to my friends”   کلیک کنید و این ویژگی را غیر فعال کنید .

 

فیسبوک در واقع به شما اجازه می دهد که ویژگی های زیادی را در قسمت تنظیمات شخصی و حریم شخصی کنترل کنید . می توانید یک روز را حتی وقت برای آن بگذارید !

 

همچنین می توانید از گروه بندی دوستان برای رفع مزاحمت عده ای که دوست ندارید آن ها از ورود شما به فیسبوک مطلع شوند استفاده کنید . در محل نوار چت کردن بر روی Settings gear icon > Limit Availability کلیک کنید . از آنجا می توانید فقط دوستانی را دوست دارید بدانند شما آنلاین هستید را انتخاب کنید . تا فقط آنها بتوانند با شما چت کنند و یا می توانید گروه هایی را که دوست دارید شما را آنلاین ببینند انتخاب کنید . قابل ذکر است که شما می توانید این کار را بر عکس هم انجام دهید یعنی می توانید کاری کنید که بعضی از دوستانتان شما را آفلاین ببینند .

 

ممکن است دوستانتان اطلاعات ناخواسته ای را از شما به اشتراک بگذارند ، این اتفاقها بیشتر زمانی رخ می دهد که آنها از نرم افزارهای خارجی استفاده می کنند . برای اینکه این اطلاعات را محدود کنید به Account > Privacy Settings رفته و در زیر Apps و Websites بر روی ویرایش تنظیمات کلیک کنید . در صفحه بعد بر روی دکمه ویرایش تنظیمات درزیر “Info accessible through your friends.”  کلیک کنید و هر طور که دوست دارید آن را تنظیم کنید .

 پایان قسمت اول 

ادامه دارد ….

 

منع :  maximumpc

 

 

span dir=”LTR”

/span

span style=”font-family: ‘Arial’,’sans-serif'” lang=”AR-SA”

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 10 دیدگاه
  1. یه چیزس بگم مرگ بر فیسبوک و زاکلبرگ فقط گوگل مرگ بر اون f**k book چیه آخه اون سایت گرازه سر جمع 500 میلیون آدم عضوش هستن زاکلبرگ می گه 750 میلیون ملالی نیست پلاس الان حداقل 90 میلیون عضو داره تا چند وقت دیگه کار f**kbook تمومه.

    1. عزیز چرا جک میگی؟ گوگل پلاس فقط به درد اشتراک مطالب میخوره!! نه پیدا کردن دوستان و آشنایان و عضو شدن اونا! عاشق تمامی سرویسهای گوگل هستم ولی پلاس واقعا ر….ده!!!!

    2. آقا چرا جوش می یاری خوب ؟؟؟ هر کدوم از اینا یه طرفدارایی دارن یه مخالفایی کامنت بعدی رو ببینی بد نیستا !

    3. اوه اوه ! چرا دعوا ؟ چرا زد و خورد ؟ والا همه چیزو می شه با گفتگو حلش کردا ! جان خودم ! علی جان ببین شاید طرفدارای فیسبوک بیانا کاش بیخیال می شدی داداش

  2. ممنونم مهندس مههرداد عزيز…عالي بوددد…بي صبرانه منتظر قسمت هاي يعدي هستم…كي ايشالا؟؟؟؟

    1. خیلی خوشحالم که مورد رضایتتون قرار گرفته . به زودی قسمتهای بعدی هم در پیشه

    1. خواهش می کنم خوشحالم که مورد رضایت واقع شده

  3. آقای مهرداد با سلام من یک مشگلی دارم میدونی برای استفاده از فیس بوک بایستی از آنتی ف ر استفاده کرد و من هر وقت وارد این سایت میشم بشدت دچار مشگل میشم یعنی صفحه یا باز نمیشه یا خیلی خیلی دیر باز میشه یا اون ساعت شنی مدتها همونطور میچرخه و اجازه هیچ کاری بهم نمیده و من بیشتر از سایفون استفاده میکنم که برای همه سایتهای دیگه خوب عمل میکنه . مشگل چیه به نظر شما؟ مرسی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *