نگاهی بر نسخه آزمایشی آواست 7

نگاهی بر نسخه آزمایشی آواست 7
  • 1390/11/26
  • علیرضا
  • 46

آنتی ویروس آواست یکی از بهترین و قدرتمندترین آنتی ویروس های دنیاست که به غیر از نسخه های Professional و Internet Security ، نسخه رایگان نیز دارد . تعداد کاربران ثبت شده نسخه رایگان آواست ، 190 میلیون نفر میباشند که همین تعداد نشان دهنده محبوبیت این آنتی ویروس است . آواست در سال گذشته با رشدی 49 میلیون نفری مواجه شد که واقعا عدد بزرگی است . پس از انتشار نسخه 5 بود که نام آواست بر سر زبان کاربران ( مخصوصا کاربران ایرانی ) افتاد . طراحی ساده و زیبا ، داشتن ابزارهای زیاد ( نسبت به نسخه های رایگان دیگر آنتی ویروس ها ) ، قدرت حفاظت و پاکسازی بالا ، آپدیت های بسیار کم حجم ، استفاده از فناوری های مبتنی بر ابر محاسباتی ،  تحمیل نکردن بار اضافی بر سیستم و مواردی از این دست باعث افزایش محبوبیت آواست شدند .

اکنون نسخه 7 آزمایشی از محصولات این شرکت که شامل نسخه رایگان ، حرفه ای و اینترنت سکیوریتی میباشند منتشر شده اند و در این مطلب قصد داریم تا به بررسی نسخه رایگان آواست 7 بپردازیم . پس با گویا آی.تی همراه باشید …….

 

اما اولین مرحله کار نصب آواست است . موقعی که فایل نصاب برنامه را اجرا میکنید ، پنجره ای باز شده و از شما میخواهد که حالت نصب را انتخاب کنید . در صورتی که هم اکنون در حال استفاده از نسخه 6 آواست هستید ، میتوانید نسخه 7 را روی آن نصب کنید . در این حالت شما فقط آواست 7 را خواهید داشت . اما میتوانید حالت Compatible Install را به منظور نصب در کنار یک آنتی ویروس دیگر انتخاب کنید . زیر دکمه Compatible install نیز گزینه ای به نام Custom install وجود دارد که با استفاده از آن میتوانید نصب آواست را سفارشی سازی کنید .

تصویر از SoftPedia

این نسخه از آواست با ویندوزهای 32 و 64 بیت سازگار میباشد . همچنین امکان نصب این نسخه روی ویندوز 8 ( نسخه توسعه دهندگان ) که سال گذشته منتشر شد نیز وجود دارد .

رابط کاربری

پس از نصب آواست 7 با ظاهر جدیدی روبرو خواهید شد . البته این رابط کاربری جدید آنقدر دچار تغییرات نشده است که شما را سردرگم کند . تقریبا همه گزینه ها در همان سایدبار سمت چپ قرار دارند که با استفاده از آنها میتوانید به قابلیت های جدید و قدیمی تر آواست دسترسی پیدا کنید . در واقع میتوان گفت که یک یا چند گزینه به هر یک از بخش هایی که در سایدبار سمت چپ قرار دارند ، اضافه شده است .

تصویر از GHacks

در قسمت Real-time shields میتوانید ماژول های حفاظتی را مشاهده کنید . این قسمت هم دچار تغییراتی شده است که فعال بودن هر ماژول را به صورت گرافیکی تر و زیباتری نمایش میدهد .

تصویر از GHacks

در تصویر بالا یک منوی دایره ای را مشاهده میکنید که وضعیت کلی ماژول های حفاظتی را نمایش میدهد . اگر از قسمت Custom install ، یک یا چند ماژول را حذف کرده باشید ، آن ماژول ها نمایش داده نخواهند شد . در تصویر بالا مکان های خالی را مشاهده میکنید که مربوط به ماژول هایی میباشند که در قسمت نصب آنتی ویروس ، حذف شده اند .

اما در صورتی که آواست را به صورت کامل نصب کرده باشید ، تمامی ماژول های حفاظتی در این منو نمایش داده شده و فعال هستند .

تصویر از SoftPedia

بهبود فناوری ابری در آواست 7

یکی دیگر از قابلیت هایی که در نسخه قبل هم وجود داشت و در این نسخه بهبودهایی یافته است ، قابلیت Cloud Service است . با استفاده از این قابلیت ، آواست میتواند بر اساس اعتبار یک برنامه تصمیم گیری کند . این قابلیت که بر پایه فناوری ابر هیبریدی آواست کار میکند ، اطلاعات برنامه را دریافت کرده و پس از امتیازدهی به آن ، نتایج بدست آمده را برای آواست ارسال خواهد کرد . این قابلیت همچنین در رفع خطاهایی که به ” مثبت کاذب ” مشهور هستند نیز موثر خواهد بود .

تصویر از GHacks

قابلیت Streaming Update

به نظر شما در یک روز چه تعداد بدافزار توسط هکرها و بدافزار نویسان نوشته شده و در اینترنت منتشر میشود ؟ لازم نیست خودتان را خسته کنید . مسلما تعداد بسیار زیادی بدافزار به صورت روزانه تولید میشود . برخی از آنها توسط تجزیه و تحلیل های انجام شده توسط برنامه های امنیتی شناخته شده و راه ورود آنها به سیستم مسدود میشود . برخی دیگر نیز که به سیستم راه پیدا میکنند پس از چند ساعت و یا نهایتا چند روز از سیستم حذف میشوند . این تاخیر چند ساعته و یا چند روزه نیز به دلیل آماده شدن آپدیت توسط شرکت سازنده آنتی ویروس شما میباشد . اما برخی دیگر که توسط هکرها و بدافزار نویسان حرفه ای نوشته میشوند ، راه خود را از طریق حفره های موجود در برنامه ها و یا سیستم عامل پیدا میکنند و نهایتا موفق میشوند به سیستم کاربر نفوذ کنند . اما مشکلی که اینجا وجود دارد ، فاصله بین آماده شدن آپدیت های امنیتی از سوی شرکت های سازنده نرم افزار و زمان انتشار بدافزار در اینترنت است . برخی هکرها بلافاصله پس از کشف یک حفره در سیستم عامل و یا یک نرم افزار ، شروع به نوشتن بدافزاری در جهت ضربه زدن به سیستم از طریق آن حفره خواهند کرد . این بدافزارها که نام تهدیدات Zero-Day نیز برای آنها در نظر گرفته شده است ، بسیار خطرناک میباشند . چون سیستم عملا در برابر بدافزار بی دفاع خواهد ماند . شرکت آواست در طول یک روز حدود 25000 امضای جدید مربوط به بدافزارها را طی چند آپدیت به صورات روزانه به بانک اطلاعاتی محصولات امنیتی خود اضافه میکند . اما سیاست جدید شرکت آواست که به منظور ارتقای سطح امنیت کاربران میباشد ، افزودن بر تعداد این اطلاعات است . در همین راستا قابلیت جدیدی به نام Streaming Update در این نسخه به کار گرفته شده است که در طول یک روز حدود 20 بار آنتی ویروس شما را آپدیت خواهد کرد . پس تا حدودی خیالتان از بابت تهدیدات Zero-Day راحت میشود .

 

قابلیت Sandboxing

شاید در مطالب قبلی ما در مورد سیستم سندباکسینگ اطلاعاتی را کسب کرده باشید . به طور خلاصه این قابلیت میتواند برنامه ها را در یک محیط ایزوله اجرا کند . در واقع هر اتفاقی که در حالت سندباکسینگ رخ دهد اثری بر سایر نرم افزارها و سیستم عامل نخواهد داشت . آواست نیز میتواند امکانی را در اختیار شما قرار دهد که با استفاده از آن ، برنامه های مشکوک را در حالت سندباکس اجرا کنید . البته گاهی اوقات نیز آواست به صورت خودکار برخی برنامه ها را در سندباکس اجرا میکند . این قابلیت بسیار مفید است . در صورتی که به یک برنامه مشکوک هستید ، حتما آن را در حالت سندباکس اجرا کنید .

 

محافظت از مرورگر شما

مرورگر شما پنجره ای به دنیای اینترنت است . همانطور که میدانید بیشتر حملات بدافزاری نیز از طریق اینترنت انجام میشوند . پس تا آنجا که میتوانید باید برنامه هایی که در ارتباط با اینترنت هستند را کنترل کنید . آپدیت مرورگر یکی از مواردیست که کوتاهی در انجام آن عواقب خطرناکی را به دنبال دارد .

اما محافظت از مرورگرها توسط برنامه های امنیتی نیز یک سد جدید مقابل بدافزارها قرار میدهد . مرورگر آواست نیز با استفاده از قابلیت Web Shield تمامی اطلاعاتی که از طریق مرورگر شما رد و بدل میشوند را بررسی کرده و در صورت کشف آلودگی و یا موارد مشکوک با آنها برخورد خواهد کرد .

 

دسترسی به کامپیوتر دوستان از راه دور

قابلیت دسترسی به سایر کامپیوترهایی که از آواست 7 استفاده میکنند نیز یکی دیگر از قابلیت های جدیدی است که به این نسخه اضافه شده است . با استفاده از این قابلیت شما میتوانید به منظور عیب یابی به کامپیوتر دیگران دسترسی داشته باشید . روند کار نیز به این صورت است که فردی که درخواست کمک دارد ابتدا بایستی به بخش Additional Protection رفته و سپس به قسمت Remote Assistance برود . در اینجا تصویر دو کامپیوتر را مشاهده میکنید . پس از کلیک بر روی کامپیوتر سمت چپ پنجره ای باز شده و کدی درون آن نوشته شده است . اکنون باید این کد را به فرد مورد نظر خود بدهید تا بتواند به سیستم شما وصل شود . آیکون کامپیوتر سمت راست نیز مخصوص فردیست که میخواهد به سیستم شما متصل شده و کد دریافتی از سوی شما را بایستی در آنجا وارد کند .

تصویر از SoftPedia

پشتیبان گیری از تنظیمات

ممکن است شما آواست را طبق نیازهای خود تغییر دهید . این تغییرات پس از هر بار تعویض ویندوز از بین خواهند رفت و دوباره باید این تنظیمات را انجام دهید . شما میتوانید یک بار تنظیمات خود را انجام داده و از آنها یک خروجی تهیه کنید . پس از نصب دوباره ویندوز میتوانید فایل خروجی تنظیمات را وارد آواست کرده تا تنظیمات مطابق میل شما انجام شوند .

 

هم اکنون میتوانید نسخه رایگان آواست 7 ( بتا ) را از اینجا دانلود کنید .

منابع 12

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 46 دیدگاه
  1. سلام علیرضا جان…..
    اولا خواستم تشکر کنم بابات این پست.
    دوما اینکه دوتا سوال داشتم راجب avast :
    1- میخواستم بدونم که این آنتی ویروس exception rule یا exclusions rule درست حسابی داره؟؟؟ مثل کسپراسکی نیست که هر چی exclusions rule براش تعریف میکنیم اصلا انگار نه انگار؟؟؟ بازم اسکن میکنه؟؟؟؟
    2- این آنتی ویروس تو windows server 2008 R2 x64 نصب میشه یا خیر؟؟؟

    1. سلام .
      خواهش میکنم .
      یه برنامه نوشته بودم که یه خورده اعمال و رفتارش شبیه ویروسا بود که هی آواست بهش گیر میداد . آدرسش فولدرش رو واسه آواست تعریف کرد و آواست هم عین یه بچه خوب بیخیال شد 😀 .
      والا این مورد ( نصب شدن روی ویندوز سرور 2008 ) رو نه امتحان کردم و نه جایی خوندم . یه تست بزن ببین میشه یا نه ؟

      موفق باشی ……..

  2. سلام آقا علیرضا
    مثل همیشه کارت عالیه،خیلی جامع و کامل
    یه سوال داشتم ، قابلیت Streaming Update که در طول روز حدود 20 بار آنتی ویروس رو آپدیت میکنه باعث نمیشه که حجم آپدیت آنتی ویروس خیلی زیاد بشه و برا اونایی که محدودیت دانلود دارند مشکل ساز نمیشه؟حجم این 20 بار دانلود در طول روز حدود چقدره؟

    1. سلام مهدی جان .
      خواهش میکنم . نظر لطفته .
      معمولا آپدیت های آواست حجمشون خیلی کمه . مثلا هر آپدیت آواست حجمش حدودا 1 مگابایته . ولی در مورد استریمینگ آپدیت به احتمال زیاد این 20 بار آپدیت شکسته تر میشه . منظورم اینه که بعید به نظر میرسه هر آپدیت 1 مگابایت باشه و احتمالا حجمش کمتره . مسلما شرکت آواست فکر کاربرا و ترافیکشون رو هم میکنه .

      موفق باشی ……

  3. سلام
    البته آپدیت اوست در حد کیلوبایته و خیلی کمه.

    یه سوال ؟ ما از یه وقتی آپدیت اوست رو نگه داشتیم و هنگام نصب اوست دوباره جایگزین آپدیت خودش می کنیم (پوشه setup و defs ) این کار تاثیری داره یا نه ؟

  4. بسیار جالب بود به خصوص قابلیت سازگاری با آنتی ویروس دیگر در سیستم عامل. اما چون نسخۀ آزمایش است و هنوز نسخۀ اصلی آن عرضه نشده قابل اعتماد نبوده و در اجراآت صحیح این نرم افزار مشکوک هستم.

  5. واقعا معرفی بی نظیری بود.تا به حال چنین مطلب کاملی در رابطه با آواست ندیده بودم.واقعا دستتون درد نکنه

    به همه دوستانی که از این آنتی ویروس استفاده نکردن توصیه می کنم یک بار نسخه رایگان اون رو نصب کنن تا به قدرتش پی ببرن.من از ورژن 4 این آنتی ویروس شروع کردم و حالا منتظر ورژن 7 خواهم ماند

    1. سلام حامد جان .
      خواهش میکنم . نظر لطف شماست .
      بنده هم دقیقا نظر شما رو دارم . آواست واقعا قدرتمنده . من از ورژن 5 تا الان دارم استفاده میکنم .

      موفق باشی ……

  6. آقا رو windows server 2008 R2 x64 تست زدم.متاسفانه به زبان فارسی خیلی سلیس/صلیس.صلیص/سلیث ارور داد که این نسخه از آواست روی ویندوز سرور نصب نمیشود 🙁
    .
    من دنبال یه آنتی ویروس خوب میگردم که رو windows server 2008 R2 نصب بشه :((

    1. نسخه 64 بیتی :

      http://www.softgozar.com/WebPage/SoftwareDescription.aspx?SoftwareId=292&Title=Symantec-AntiVirus-Corporate-Edition-10.2.4.4000-x64-for-Vista,2008,7

    1. سلام سعید جان .
      این لینک قبلا سالم بود . ولی از سایت آواست حذف شده و یا تغییر پیدا کرده .
      لینک رو تصحیح کردیم . لینک به صفحه دانلود از سایت سافت پدیا گذاشتیم تا دیگه مشکلی بوجود نیاد .
      ممنون به خاطر اطلاعی که دادی .

      موفق باشی ………

  7. خدمت شما »

    نسخه مخصوص سرور : Symantec corporate edition

    http://www.softgozar.com/WebPage/SoftwareDescription.aspx?SoftwareId=290&Title=Symantec-AntiVirus-Corporate-Edition-10.2.4.4000-x86-for-Vista,2008,7

  8. سلام
    لطفا به این هم پاسخ دهید >>>

    یه سوال ؟ ما از یه وقتی آپدیت اوست رو نگه داشتیم و هنگام نصب اوست دوباره جایگزین آپدیت خودش می کنیم (پوشه setup و defs ) این کار تاثیری داره یا نه ؟

    1. سلام جعفر جان .
      باید عذر خواهی بنده رو بابت تاخیری که در پاسخ دادن به سوالتون داشتم ، بپذیرید .
      من خودم تا حالا این روش رو امتحان نکردم و پیشنهاد هم نمیکنم . چون بعضی مواقع ممکنه یه فایل مهم مربوط به آنتی ویروس حذف بشه . شما بهتره آواست رو با اتصال به اینترنت آپدیت کنید . چون هم حجمش کمه و هم بیشتر میشه به این روش اطمینان کرد .

      موفق باشی ………

    2. خواهش می کنم

      ممنون

      به سلامتی نسخه ۷ م که اومد 😀

  9. دوستان این نسخه از آواست زبان فارسی رو هم پشتیبانی میکنه! گفتم بدونید شاید به دردتون خورد…..

    1. سلام مهدی جان .
      ممنون به خاطر اطلاعی که دادی .

      موفق باشی …..

    2. بله

      با اجازتون من آموزشش رو هم گذاشتم 😀

    3. خواهش میکنم علیرضا جان
      ………..
      ممنون جعفر جان آموزشت خیلی کامله….

  10. سلام من چند تا سوال داشتم اول اینکه میشه از اپدیت اواست بک اپ بگیریم ؟اگه میشه طرز بک اپ گیری و فعال سازی اونو اموزش بدین ! دیگه اینکه اواست خیلی به فایلهای کرک وکیجن گیر میده چجوری میشه اواست رو راضی کنم به اون فایل گیر نده یا اصلا اون فایل رو اسکن نکنه؟لطفا

    با تشکر فراوان از اینکه وقت گرانبهای خودتو در اختیار ما قرار میدین

    1. سلام
      فایل defs و setup رو کپی کنید و بریزید تو هر جایی که جدیدا اوست رو نصب کردید.
      اره به بعضی کرک ها گیر می ده که با sandboxing میشه مشکل رو حل کرد

  11. سلام دوست عزیزبه راستی که مطالب جامع وعالی روراجبavast ارایه کردیدازتون ممنونم یه سوال داشتم.
    میخواستم بدونم روشی هست که بشه بک اپ گرفته شده از avast رو خودمون به صورت فایل اجراییexe مثل همون ابدیت افلاینی که شرکت avastارایه داده تبدیل کرد؟

    1. سلام .
      خواهش میکنم …..
      والا تا حالا روشی واسه انجام این کار ندیدم .

  12. سلام

    آقای زارع چرا چند روزی هست آپدیت های آنتی ویروس آواست با مشکل مواجه شده است و اصلا دانلود نمی کند همچنین با آی پی ایران نمی تونیم بریم تو سایت شرکت چرا چرا؟؟

    لطفا پیگریی کنید تو این اوضاع قمر در عقرب ما بابد تند تند آنتی ویروس ها رو آپدیت کنیم
    تشکر

    1. آره برا من هم همینطوریه ولی با وی پی آپدیت میشه

      احتمال داره تا چند روز دیگه (ایشالله) اکی بشه

      ولی اگه هر کی تونست تو فروم اوست این موضوع رو مطرح کنه

  13. با تشکر همانطور که در بعضی دیدگاه هم عنوان شده آپدیت آواست با مشکل روبروست حتی با وی پی ا—-ن اگر راهی بنظر شما میرسه لطفا راهنمائی بفرمائید . از نسخه 7 مجانی که از سایت آواست دانلود نمودم استفاده میکنم مجوز یکساله هم سایت داده تا یکماه پیش حتی نسخه های کرک شده هم به خوبی اپدیت میشد ..

    1. سلام
      اوست من که با وی پی به راحتی آپدیت میشه و مشکلی نداره

      اما امروز یه سری به فروم اوست زدم و اونطور که فهمیدم چنتا کشور مثل ایران – سوریه – برمه – میانمار – کوبا و … خود اوست مسدود کرده (نوشته بود پورت ۸۰ !!!!)

      نوشته بود به دلیل مقررات و این حرفا – خدا به خیر کنه

      یه جای دیگه گفته بودن که ما هیچ جایی رو مسدود نکردیم و خود ایران این کارو کرده سند و مدرک هم نشون دادن
      کلا ضدو نقیض بود.

  14. سلام

    خوب دیگه معلوم شد که آواست ایران رو تحریم کرده و دیگه نمیشه کاری کرد و بنده که من مهاجرت کردم به آویرا
    Avira با 3 ماه لایسنس رایگان
    بهتر هست که این صفحه رو هم دیگه پاک کنند که تقصیر ما ایرانی ها بود که خیلی ازش طرفداری کردیم و جوابمون رو اینحوری داد

  15. سلام دوستان یه پیشنهاد خوب براتون دارم یه سر به سایت ایران ستاپ دات کام بزنید و از اونجانسخه ی کرک شده ی اوست اینترنت سکوریتی تا سال 2050 رو دانلود و کرکشو نصب کنید مشکل حل میشه دست مهندسای عزیز کشورمون درد نکنه من که راضیم

    1. سلام
      من اون رو سال پیش برای یکی از دوستان نصب کردم کار نکرد
      و اما نسخه رایگان آنتی ویرس خیلی بهتر از اون کار می کنه
      من الا چندین سال از رایگانش استفاده می کنم

  16. سلام
    ای بابا کجا رو میگی داداش ایران ستاپ هم هرکاری که می خواد بکنه پول میگیره و رایگان انجام نمیده و اینکه شما باید ماهی سه هزار تومان بدی تا بتونی از آواست استفاده کنی کرک کردن الکی هست

  17. سلام عزیزانم هنوز مشکل ابدیت اواست هفت حل نشده البته من خودم با وی پی ان ابدیت افلاینشو گرفتم به احتمال زیاد اواست کشور ماروتحریم کرده به این دلیله که نمیشه از سرورهای ایرانی برای ابدیتش استفاده کرد.از مدیر سایت تقاضا دارم اگه امکان داره ابدیت افلاین به روز اواست رواز طریق سایت در اختیار عزیزان قرار بدیدتا مشکل (( تاحدودی )) حل بشه با تشکر فراوان

    1. سلام .
      بله ، آواست ایران رو تحریم کرده .
      متاسفانه امکان قرار دادن آپدیت آفلاین آواست برای ما وجود نداره .

      موفق باشید …….

    2. سلام من نسخه رایگان آواست 7رو نصب کردم که فقط 30 روز فعاله باید چیکار کنم که بتونم همیشه ازش استفاده کنم؟
      در ضمن قبل از اون من بدون آنتی ویروس به اینترنت وصل میشدم وانتظار داشتم بعد از نصب آنتی ویروس توسیستمم حداقل یه ویروس رو پیدا کنه اما هیچ خبری نشد دلیلش چی میتونه باشه؟

    3. سلام باید بری از سایت اوست یه کلید یک ساله بگیری.

      منوی support – لایسنس سنتر – گت فری لایسنس – اونجا اطلاعاتت رو پر می کنی و یه لایسنس می فرسته به ایمیلت.

      ویروس هایی که هیچ انتی ویروسی پیدا نمی کنه تقریبا اوست پیدا می کنه پس احتمالا ویروس نداری.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *