این روبات مثل کتاب‌قصه‌های ۳بعدی از روی صفحه تا می‌خورد و پرواز می‌کند (ويدئو)

این روبات مثل کتاب‌قصه‌های ۳بعدی از روی صفحه تا می‌خورد و پرواز می‌کند (ويدئو)
  • 1390/12/4
  • ITTeach
  • 2

محققان با الهام از کتاب‌های pop up و هنر اوریگامی، ریزروبات‌هایی ساخته‌اند که به کمک لولاهای متعدد به داربستی تاشو متصلند، با حرکت لولاها سه‌بعدی شده و در نهایت با لیزر از صفحه اصلی برش می‌خورند.

مترجم – محبوبه عمیدی: محققان دانشگاه هاروارد با الهام گرفتن از کتاب‌های داستانی که با ورق زدن آنها تصاویر و شخصیت‌های‌شان شکل سه‌بعدی به خود می‌گیرند همراه با هنر اوریگامی، موفق به خلق تکنیکی شده‌اند که به کمک آن می‌توان میکروروبات‌ها را به تولید انبوه رساند. 

به گزارش وایرد، این طرح خلاقانه نتیجه تلاش پراتیو سریتاران و همکارانش در آزمایشگاه میکروروبوتیک هاروارد روی روبات‌هایی است که از موجودات زنده الهام گرفته شده‌اند، تقریبا به اندازه زنبورهای عسل هستند، مانند آنها پرواز می‌کنند و می‌توانند به شکل خودکار در یک کلونی روباتیک با یکدیگر همکاری کنند.

تمامی اتصالات این پرنده‌های کوچک 2.4میلی‌متری باید به صورت دستی توسط مهندسان خم، تنظیم و در نهایت چفت می‌شد. در نتیجه فرایند ساخت چنین روبات‌هایی کاری زمان‌بر و خسته‌کننده بود و با تمامی دقتی که به کار می‌رفت، نمی‌شد خطای عامل انسانی را نادیده گرفت.

سریتاران می‌گوید: «باید یک قطعه سیم تنگستن بسیار باریک را می‌گرفتید، آن را درون یک چسب فوق‌العاده قوی می‌زدید و بعد مانند یک متخصص ارتوپد در جراحی آرترسکوپی سعی می‌کردید آن را زیر میکروسکوپ در جای مناسب بچسبانید».  

اما با ابداع این تکتیک تازه دیگر نیازی نیست مهندسان این میکروروبات‌ها را مونتاژ کنند، در عوض روبات به کمک لولاهای کوچک روی داربستی تاشو قرار می‌گیرد و با حرکت لولاها تا شده، شکل گرفته و به یک مدل سه‌بعدی تبدیل می‌شود. به عبارت دیگر این روبات که Mobee نامیده شده، می‌تواند درست مانند صفحات کتاب‌های pop up و در کمتر از یک ثانیه از یک صفحه 2.4میلی‌متری به یک میکروروبات سه‌بعدی تبدیل شود.

صفحه‌ای که این میکروروبات‌ها روی آن شکل می‌گیرند، دقیقا مثل یک تخته مدار چاپی است. 18 لایه مواد متفاوت متشکل از فیبر کربنی، نوعی لایه پلاستیکی، برنج، سرامیک و لایه‌های چسب به یکدیگر متصل شده و برش‌ها توسط لیزر انجام شده است.

برای قفل کردن اتصالات این روبات تمام داربست وارد فلز مایع می‌شود و پس از لحیم‌کاری مفاصل برنجی ثابت خواهند شد. در نهایت به وسیله لیزر میکروروبات از داربست اولیه برش می‌خورد و جدا می‌شود.

به کمک این تکنیک تولید و مونتاژ میکروروبات‌ها بسیار ساده خواهد شد و چون در ابعادی بسیار کوچک تهیه می‌شوند، همزمان می‌توان تعداد زیادی از آنها را روی یک صفحه آماده کرد. علاوه بر این در ساخت بسیاری از ابزارهای سه‌بعدی کوچک و بسیارکوچک که به لایه‌های متعدد ماده و اتصالات متعدد نیاز دارند می‌توان از این روش استفاده کرد.

منبع خبر: + دانلود ويدئو: +

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. Aqa damet garm in matlabo to y saite khareji didam ama moshtaq bodanam bdonam chie?Ink ba tarjomash gozashti estfade kardam.khaste nbashid..
    tnx

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *