کامپیوترها به ما خواهند گفت در مغز هاوکینگ چه خبر است .

کامپیوترها به ما خواهند گفت در مغز هاوکینگ چه خبر است .
  • 1391/2/15
  • آزاد
  • 2

استیفن هاوکینگ فیزیکدان مشهور انگلیسی نه تنها در دنیای فیزیک مشهور است بلکه از شهرتی مثال زدنی در خارج از این دنیا هم بهره می برد .شهرتی که این پیرمرد 70 ساله دنیای فیزیک مدیون کتاب هاب علمی عامه پسند و اظهارات جالب و جنجالی اش است .

هاوکینگ به دلیل نوع بیماری نادر مشهور به ای ال اس سال هاست روزگارش را روی صندلی چرخ دار می گذراند . بیماریی که این اواخر پیشرفت زیادی کرده و بیم آن می رود که به زودی این سوپر استار دنیای فیزیک را به وضعیت فلج کامل برساند . اتفاقی که در صورت وقوع باعث می شود مشهورترین صاحب کرسی لوکازین دانشگاه کمریج بعد از نیوتن ، قدرت تکلم فعلی اش را که به کمک دستگاه انجام می شد هم از دست بدهد .

کامپیوترها به ما خواهند گفت در مغز هاوکینگ چه خبر است

به همین دلیل گروهی از دانشمندان علوم اعصاب تصمیم گرفته اند با استفاده از یک دستگاه مغزخوان ارتباط او با جهان خارج را حفظ کنند . اتفاقی که علاوه بر حفظ بهره مندی ما از اظهار نظرهای جذاب پروفسور هاوکینگ گام بلندی در راه برطرف کردن ناتوانی های کلامی و معلولیت های از این دست به شمار می رود .

iBrain ( آی برین ) نوعی دستگاه مغز خوان است که توسط فیلیپ لویک دانشمند علوم اعصاب اخترع شده است . این دستگاه در حقیقت نسل جدید دستگاه های قابل حملی است که می توانند پیام های عصبی را دریافت و ترجمه کنند . اما این وسیله هنوز در مراحل آزمایشی به سر می برد .

این همان دستگاهی است که اخیرا پروفسور هاوکینگ چند بار با آن دیده شده است . یک پیشانی بند مشکی رنگ که دستگاه به اندازه یک قوطی کبریت به آن متصل است .

این دستگاه تنها بخشی از یک آزمایش پیچیده است که به منظور برقراری ارتباط از طریق فکر کردن انجام می شود .

کامپیوترها به ما خواهند گفت در مغز هاوکینگ چه خبر است

iBrain ( آی برین ) چیست ؟

« آی برین می تواند داده های مغزی شخص را به صورت زنده جمع آوری کند چه شخص در حال تماشای تلویزیون باشد چه در حال خواب یا هر کار دیگری » . این تعریف خاصی است که دکتر لو درباره دستگاه iBrain ( آی برین ) ارائه می کند .

براساس توضیحات او خواندن امواج مغزی به دلیل عبور از لایه های مختلف مغزی و همین طور جمجمه چندان آسان نیست . اما iBrain ( آی برین ) با استفاده از یک کانال امواج پیغام های الکتریکی مغز فرد را دریافت می کند . این امواج بسته به فعالیت و افکار و احساسات شخص یا آسیب های ناشی از اختلالات مغزی تغییر می کند .اما این فقط ابتدای ماجراست و این امواج هیچ چیزی جز پالس های الکتریکی قابل ثبت نیستند .

اما فلیپ لو قبلا روشی برای تفسیر این امواج و داده های حاصل از دریافت آن ثبت کرده است . او الگوریتمی خاص برای تفسیر امواج را به عنوان پروژه دکترای خودش ابداع کرده و در سال 2007 از آن دفاع کرده است .

او درباره آزمایش هایی که روی استیفن هاوکینگ انجام داده می گوید : « هدف ما این است که استیفن بتواند با الگوهایی ثابت و تکرار شونده تولید کند تا الگوریتم کامپیوتری بتواند آن را به شکل یک حرف ، کلمه یا فرمان تفسیر کند » .

در حال حاظر هاوکینگ باید دقایقی را برای ساختن یک جمله ساده صرف کند . در حال حاظر او به کمک دستگاه هایی که توسط محققان اینتل طراحی و ساخته شده است با اطرافیانش ارتباط برقرار می کند . مهندسان این شرکت رایانه های مخصوص برای دستگاه ارتباطی فروسرخ او طراحی کرده اند . آنها همین طور یک دستگاه ایجاد صوت برای سخن گفتن ، یک دوربین شبکه ای برای استفاده از نرم افزار اسکایپ و نمایشگرهای ویژه ای را برای حفظ ارتباط هاوکینگ برای او طراحی و نصب کرده اند . اما همانطور که گفته شد این دستگاه ها به زودی کارایی شان را از دست می دهند و تحقیقات گروه دکتر لو آن طور که خود استیفن هاوکینگ می گوید شاید تنها امید او و خیل عظیمی از بیماران ای ال اس باشد .

هاوکینگ در بیانیه ای گفته : « دکتر لو و همکارانش کارهای ارزشمندی انجام داده اند ، من مایلم در این پژوهش شرکت کنم و سرمایه گذاری در این زمینه را تشویق می کنم . از همه مهم تر امیدوارم که این تلاش ها در آینده برای بیماران مبتلا به ای ال اس و تحلیل برنده سیستم اعصاب امید به دنبال داشته باشد. »

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. واقعا استیفن هاوکینگ عجوبه ای هست که هیچ کسی مثلش پیدا نمیشه
    مستندهایی که از استیفن هاوکینگ در مورد سیارات و کهکشان ها دیدم حرف نداره
    امیدوارم انسانهایی امثال هاوکینگ حالا حالاها برای جامعه بشری وجود داشته باشند

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *