گزارش توسعه پایداری نوکیا در سال ۲۰۱۱

گزارش توسعه پایداری نوکیا در سال ۲۰۱۱
  • 1391/3/10
  • ITTeach
  • 0

نوکیا گزارش توسعه پایداری خود در سال ۲۰۱۱ را منتشر کرد.

سابقه دستاوردهای نوکیا در صنعت تلفن همراه، چالش‌هایی که با آن روبه‌رو است و و روش‌هایی که نوکیا برای غلبه بر این چالش‌ها می‌جوید را در گزارش توسعه پایداری نوکیا می‌توان مشاهده کرد.

نوکیا در این گزارش روش‌های افزایش تأثیرات مثبت و مفید در صنعت تلفن همراه بر روی مردم و سیاره زمین و کاهش تأثیرات منفیِاحتمالی بر فعالیت‌های خود را پوشش داده است.

این همان حوزه‌ای است که شرکت نوکیا تأکید ویژه‌ای بر آن دارد. به این علت که اولا درست‌ترین کاری است که باید انجام شود، ثانیا فناوری موبایل به عنوان محور اصلی کسب و کار نوکیا، در جایگاه منحصربه‌فردی قرار دارد و به شیوه‌ای مثبت بر مردم و سیاره زمین تأثیرگذار است. به همین دلیل مشتریان، کارمندان و سرمایه‌گذاران به حق انتظارات زیادی در این زمینه‌ها دارند.

گزارش امسال به دو بخش اصلی تقسیم می‌شد. بخش “مردم” حوزه‌هایی مانند روش‌های ایجاد تأثیر مثبت فناوری موبایل بر استانداردهای آموزش، سلامت و رفاه اقتصادی در سراسر جهان را پوشش می‌دهد. این گزارش در موردنیازهای نوکیا بهتأمین‌کنندگانش نیز صحبت می‌کند.

بخش دوم، “سیاره زمین” است و بر حوزه‌هایی تمرکز دارد که طبیعتا شما انتظار پوشش آن را در یک گزارش توسعه پایداری دارید: در این گزارش سنجش‌هایی انجام شده است که باعث می‌شود کسب و کار نوکیا دوست‌دار محیط زیست باشد؛ تلاش‌هایی مانند کاهش انتشار کربن، افزایش بازیافت، بازده انرژی بالا در محصولات و روش‌هایی برای توانمند کردن محصولات در ایجاد سبک زندگی پایدار.

در اینجا ما بر نکات مهم چالش‌ها و دستاوردهای نوکیا در سال ۲۰۱۱ در هر دو بخشِ مردم و سیاره زمین تأکید می‌کنیم:

یک میلیارد کاربر بعدی

بخش اصلی استراتژی جدید نوکیا تمرکز بر فراهم کردن دسترسی به اینترنت و اطلاعات برای یک میلیارد کاربر بعدی است. دسترسی به این فناوری رابطه مستقیم با رفاه اقتصادی و اجتماعی، فرصت‌ها و آموزش دارد.

ابزار جدید برای بهبود زندگی

سرویس Nokia Life تا پایان سال ۲۰۱۱ برای ۴۰ میلیون نفر در دسترس قرار گرفته است. این سرویس در زمینه‌هایی مانند آموزش، کشاورزی، بهداشت و درمان و سرگرمی خدماتی ارائه می‌دهد. نوکیا با معرفی Nokia Public Transport(سرویس حمل و نقل عمومی) نیز دسترسی راحت مردم به سرویس‌های حمل و نقل عمومی را فراهم کرد و Nokia Screen Reader(صفحه‌خوان نوکیا) نیز سطح دسترسی به امکانات تلفن همراه را برای مردمی که از مشکلات بینایی رنج می‌برند ارتقا می‌دهد.

تسریع در توسعه سرویس جمع‌آوری اطلاعات نوکیا

پس از اینکه سرویسجمع‌آوری اطلاعات نوکیا یاNokia Data Gathering در سال ۲۰۱۰ به یک سرویس منبع باز تبدیل شد، شمار سازمان‌هایی که از آن استفاده می‌کنند در سال ۲۰۱۱ دوبرابر شده است. این نرم‌افزار رایگان به هر سازمانی امکان می‌دهد که با استفاده از گوشی‌های موبایل اطلاعات جمع‌آوری کنند و آن را برای حل مسائل گوناگونی مانند بهداشت و درمان، برنامه‌ریزی و پروژه‌های محیطی به کار برند.

 

موشکافی زنجیره تأمین درمورد مواد ناسازگار

در سال ۲۰۱۱ نوکیا سیاستی بر ضد تجارت غیرقانونی منابع طبیعی ایجاد و مخالفت خود را علیه چنین تجارت‌هایی بیان کرد. این سیاستی است که همه تأمین‌کنندگان نوکیا باید به آن احترام بگذارند. نوکیا برای اطمینان بیشتر از عاری بودن محصولاتش از مواد معدنیِ ناسازگار، به ائتلاف تجارت مواد معدنی مجاز پیوست و در فاز رهبریِبرنامه‌ریزی‌ سازمان توسعه و همکاری اقتصادی شرکت کرد. در این همکاریبرنامه‌ریزی‌های دقیقیبرای زنجیره تأمین مواد معدنی مجاز در حوزه‌هایتحت تأثیر و حوزه‌هاییبا احتمال خطر بیشتر انجام می‌شود.

گوشی‌های موبایل سبزتر

نوکیا به طور مستمر در حال بهبود اعتبارنامه‌های محیطی تمام محصولات خود است. در سال ۲۰۱۱ گوشی Nokia 700 از این نظر خاص بود. این گوشی به علت استفاده از مواد زیستی و فلزات و مواد بازیافت شده در صنعت پیشگام بوده است. Nokia Asha 200 و ۲۰۱ نیز به عنوان قهرمانان دوست‌دار محیط زیست ارزان‌قیمت بسیار قابل توجه بودند.

سبزتر کردن انرژی

نوکیا از سال ۲۰۰۶ در حال به دست آوردن انرژی سبز بوده است، اما از آنجا که دسترسی به آن کندتر از حد انتظار پیش می‌رفت، خودش در این زمینه دست به کار شد. در سال ۲۰۱۱ نوکیا اولین تأسیسات محلی را برای تولید انرژیِ قابل تجدید ایجاد کرد: این تأسیسات سلول‌های سوخت در کارخانه سانویل آمریکا و ایستگاه سوخت زیستی در کارخانه چنای در هند هستند.

گزارش جامع تلاش‌های توسعه پایداری نوکیا را می‌توانید در وب‌سایت نوکیا مشاهده کنید.

ارسال شده توسط:

حمیدرضا نیکدل (مدیر روابط عمومی نوکیا در ایران)

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *