فایرفاکس 14 برای آندروید عرضه شد

فایرفاکس 14 برای آندروید عرضه شد
  • 1391/4/7
  • علیرضا
  • 4

هفته گذشته شرکت موزیلا طی یک توییت خبر از ارائه قابلیت های جدید و بهبودهایی در نسخه جدید فایرفاکس برای سیستم عامل آندروید داده بود که البته به جزئیات آن اشاره ای نکرد . اما امروز موزیلا نسخه 14 فایرفاکس را برای آندروید عرضه کرد نسبت به نسخه های قبلی سریع تر و قدرتمندتر ظاهر شده است . با گویا آی تی همراه باشید تا نگاهی به نسخه آندرویدی و جدید فایرفاکس …….

در این نسخه طراجی جدیدی به منظور بهبود بازدهی بیشتر فایرفاکس در دستگاه های آندرویدی صورت گرفته است . بنابر گفته های موزیلا ، نسخه 14 فایرفاکس از مرورگر پیشفرض آندروید سریع تر است . همچنین موزیلا یک بنچمارک ایجاد کرده است که بازدهی این مروگر را نشان میدهد . در این بنچمارک تعداد فریم هایی که فایرفاکس در طی یک ثانیه رندر میکند ، دو برابر بیشتر از کروم و اپرا و سه برابر بیشتر از نسخه قبلی فایرفاکس ، دلفین و مرورگر پیشفرض آندروید است .

در زمینه رابط کاربری نیز میتوان به صفحه شروع یا همان Start Page جدید فایرفاکس اشاره کرد . قابلیتی شبیه Speed Dial که به شما امکان مشاهده و انتخاب وبسایت هایی که اغلب بازدید میکنید را خواهد داد .


شاید برای کاربران دسکتاپی فایرفاکس جالب باشد که بدانند در این نسخه میتوانند از قابلیت همسان سازی یا همان Synchronization استفاده کنند . از این پس کاربران آندرویدی فایرفاکس نیز میتوانند از این سرویس شرکت موزیلا استفاده کنند و بوکمارک ها ، کلمات عبور ، تاریخچه وبگردی و اطلاعات مربوط به پر کردن اتوماتیک فرم ها را بین چندین دستگاه آندرویدی و دسکتاپی همسان سازی کنند .


قابلیت استفاده از افزونه ها نیز فراهم است . همچنین میتواند از فلش نیز استفاده کنید . البته دسترسی به برخی محتواها نیاز به اجرای پلاگین ها مخصوص آنها را دارد . بر همین اساس موزیلا قابلیتی به نام tap-to-play را در این نسخه پیاده سازی کرده است تا مانع از بارگذاری اتوماتیک برخی محتواهای قرار گرفته در وبسایت ها شود .


از نقطه نظر امنیتی نیز میتوان به مواردی اشاره کرد که هم اکنون در نسخه های دسکتاپی فایرفاکس وجود دارند . قابلیت هایی مانند Do Not Track و Master Password نیز در این نسخه آندرویدی فایرفاکس قرار گرفته اند تا امنیت و حریم خصوصی را به صورت کلی افزایش دهند . اما توضیحاتی کوتاه در مورد این دو قابلیت را خدمت شما عرض خواهیم کرد .

* Do Not Track : این قابلیت مانع رصد فعالیت های آنلاین شما توسط وبسایت ها خواهد شد . حتما تا به حال شینده اید که برخی وبسایت ها مثل فیسبوک با استفاده از کوکی ها قادر به رصد فعالیت های آنلاین کاربران هستند و از اطلاعات بدست آمده در زمینه تبلیغات هدفمند استفاده میکنند .

* Master Password : هنگامی که شما کلمات عبور مختلفی را در مرورگر خود ذخیره میکنید ، این کلمات عبور به صورت ساده ذخیره سازی خواهند شد . حالا اگر کسی پشت سیستم شما بنشیند میتواند خیلی راحت به این کلمات عبور دسترسی داشته باشد و بداند هر کلمه عبور مربوط به چه سایتی است . اکنون اگر از یک Master Password استفاده کنید ، یک لایه حفاظتی افزوده خواهد شد و کسی که Master Password را نداشته باشد ، نمیتواند به کلمات عبور نیز دسترسی داشته و آنها را مشاهده کند .


همچنین توسعه دهندگان فایرفاکس از استانداردهای وب نیز غافل نبوده اند و بهبودهایی را در زمینه پشتیبانی بیشتر از HTML5 ، CSS ، Java Script و … در این نسخه ارائه داده اند .


اما نگاهی داشته باشیم به برخی از رفع اشکالات :

1- بارگذاری مجدد صفحات بدون مشکل افزایش بزرگنمایی .

2- حل چشمک زدن کاراکترها در فیلدهای موجود در یک فرم .

3- حل مشکل بارگذاری نشدن Session قبلی در برخی موارد .

4- در نسخه های قبلی برخی کلمات بزرگ به نظر میرسیدند . در این نسخه این مشکل رفع شده است .

5- باز کردن لینک ها از اپلیکیشن های خارجی که در برخی موارد به درستی کار نمیکردند .

6- حل مشکل کار نکردن قابلیت ” نمایش تمام صفحه ” در ویدئوهای فلش .


برای دانلود این نسخه از فایرفاکس میتواند به وبسایت موزیلا مراجعه کنید .


منابع : 12

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 4 دیدگاه
  1. روی چه نسخه ای از آندروید کار میکنه؟ یعنی برای نسخه های پایین تر از ۲ کار میکنه؟

    1. خیر .
      فقط روی آندروید 2.2 به بالا نصب میشه .

  2. یه مشکل اساسی داره نمیدونم مشکل رو موبایل منه یا بقیه هم این مشکلو دارن. اگر بوکمارکاتونو سینک کنید بعد اون تمام حروف فارسی جدا جدا نشون داده میشه. اگه مال شما هم اینطوری باشه فایرفاکس مثل همیشه نا امیدم کرده.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *