با H.265 استاندارد جدید فشرده‌سازی ویدیو آشنا شوید، فایل‌ها 50 درصد کوچکتر!

با H.265 استاندارد جدید فشرده‌سازی ویدیو آشنا شوید، فایل‌ها 50 درصد کوچکتر!
  • 1391/5/28
  • عليرضا شیری
  • 2

همان‌طور که می‌دانید در گذشته برای فشرده کردن ویدیو از کدک‌های استاندارد H.263 استفاده می‌شد، حتماً فیلم‌های ریپ (Rip) شده با پسوند AVI یا Divx را به خاطر دارید. در این فایل‌ها ویدیو توسط کدک‌های معروفی مثل Xvid و Divx به صورت فشرده قرار گرفته بود.

در سال‌های اخیر استاندارد بعدی کاملاً جای H.263 را گرفته، فیلم‌ها و ویدیوها حالا فشرده‌تر از قبل هستند. در حال حاضر کدک‌های Divx و Xvid نیز به روز شده و تحت استاندارد جدید فعالیت می‌کنند. نام این استاندارد H.264 یا AVC مخفف Advanced Video Coding است. کدک‌های معروف و بسیار خوبی مثل x264 یا Mainconcept، Elecard، Intel و … نیز تحت این استاندارد معرفی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. فیلم‌هایی که با پسوند mkv به وفور در اینترنت برای دانلود قرار داده می‌شوند، اکثراً با کدک رایگان x264 فشرده شده‌اند.

استاندارد بعدی H.265 است که قرار است 50 درصد حجم فایل‌ها را کاهش دهد و از مدت‌ها قبل تحقیقات و آزمایشات برای دستیابی به استاندارد جدید انجام شده و حالا گروه تخصصی تصاویر متحرک (MPEG یا Motion Picture Expert Group) پیش نمایشی از کدک جدید H.265 عرضه کرده است. این کدک ویدیویی به نام HEVC (مخفف High Efficiency Video Codec) شناخته می‌شود و همان طور که از نام آن پیداست، یک کدک ویدیویی با بازده بالاست. در واقع در مقایسه با استاندارد مطرح فعلی یعنی MPEG-4 H.264 حدود 50 درصد بهتر عمل کرده و حجم ویدیوها و پهنای باند را نصف می‌کند. کاهش پهنای باند برای ویدیوهای آنلاین امری ضروریست.

یک گروه 450 نفری در شهر استوکهلم در ماه ژولای جمع شدند تا این کدک جدید را تأیید کنند. اگر این کدک تأیید شود، تعداد کانال‌های تلویزیونی که می‌توان مخابره کرد، نیز 2 برابر می‌شود. بنابر پیش‌بینی‌ها در سال 2015 حدود 90 درصد ترافیک اینترنت به ویدیو اختصاص خواهد یافت، لذا کدک مناسب برای فشرده کردن ویدیو بسیار مهم است.

Per Fröjdh رئیس نمایندگی سوئدی گروه MPEG و مدیر تکنولوژی‌های تصویری مرکز تحقیقات Ericsson می‌گوید این کدک اثر شدیدی روی صنعت خواهد گذاشت.

او معتقد است که فرمت جدیدی به نام H.265 تا سال آینده در میان محصولات تجاری هم دیده می‌شود. Apple همان‌طور که در مورد استاندارد H.264 سریع عمل کرده بود، این بار هم از اولین کاربران H.265 است. Nokia و Microsoft هم H.264 را به عنوان جایگزین پلاگین‌های ویدیویی در HTML5 پیشنهاد می‌کنند. در ماه‌های آتی اخبار بیشتری در رابطه با H.265 خواهیم شنید. شاید تا یکی دو سال آینده بتوان ویدیوهای Full-HD یا 1080p را در وسایل همراه از طریق اینترنت مشاهده کرد.

در تصویر زیر ویدیویی را می‌بینیم که Qualcomm (سازنده‌ی پردازنده‌های وسایل همراه) آن را تا حدود 50 درصد فشرده کرده، کیفیت ویدیو در حد بسیار خوبی به نظر می‌رسد:

یکی از معیارهای مقایسه‌ی کیفیت ویدیو بعد از تبدیل و فشرده شدن، کمیتی به نام PSNR است. در دو تصویر فوق می‌بینید که مقدار آن برای کدک جدید H.265 کمی بیش‌تر از استاندارد فعلی H.264 می‌باشد. اما حجم ویدیو تقریباً نصف شده و همین موضوع نشان‌دهنده کیفیت خوب کدک جدید است.

منابع: tweaktown و phonearena

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 2 دیدگاه
  1. یک سوال داشتم چرا از فرمت بسیار قوی webm هیچ اثری نمونده و چرا از این فرمن استقبال نشد؟در صورتی که هم کیفیت بسیار بهبود میده و حجم ویدئو رو بسیار کم میکنه که بنظر من معجزه میکنه با یک فایل ویدئویی ولی ازش هیچ خبری نیست

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *