10 روش برای بهبود کارایی باتری در گوشی های هوشمند

10 روش برای بهبود کارایی باتری در گوشی های هوشمند
  • 1391/6/6
  • محمد رشيدي
  • 1

اپل ، بلک بری ، سامسونگ و سایر برند های جهانی موبایل با تلفن های هوشمند خود که مجهز به سیستم عامل های قدرتمندی هم چون گوگل آندروید ، نوکیا سیمبیان ، اپل iOS و … دوره ی جدیدی را در بازار موبایل ها ایجاد کرده است. این امکانات به کاربران اجازه می دهد تا بازی کنند ، به گوش کردن آهنگ Mp3 بپردازند ، عکس ها را ویرایش کنند و به اینترنت دسترسی داشته باشند و حتی فیلم دانلود کنند.

عرضه ی سیستم عامل های قوی و امکانات بی نظیر و فراوان در گوشی های هوشمند ، باعث شده است میزان شارژ دهی و نوع باتری این نوع گوشی ها بسیار مورد توجه کاربران ، توسعه دهندگان و علاقمندان قرار گیرد . اکثر باتری های تلفن های هوشمند امروزی بین 2تا3 روز خالی می شوند و نیاز به شارژ مجدد دارند.

در زمانی که ما باید منتظر باشیم سخت افزار باتری ها پیشرفت کند ، راه هایی وجود دارد تا کاربران خودشان عمر و زمان استفاده ی باتری تلفن های خود را افزایش دهند.

اکنون ما به آموزش 10 روش برای بهبود باتری تلفن های هوشمند می پردازیم.

1. ویبره تلفن خود را خاموش کنید

ویبره برای هشدار تماس های دریافتی مناسب است ، آن هم زمانی که شما در سینما ، تئاتر یا در ملاقات هستید و می خواهید از تماس های دریافتی با خبر شوید  ، چرا که در مکان های شلوغ اسپیکر تلفن جواب گو نیست. هم چنین ویبره زمانی که نیاز دارید تلفنتان سایلنت باشد نیز به درد می خورد. باید بدانید که اگر می خواهید باتری بیشتری در اختیار داشته باشید باید از اسپیکر تلفت برای هشدار ها استفاده کنید تا باتری شما کمتر مصرف شود

اساساً ویبره نسبت به رینگتون گوشی ها انرژی بیشتری مصرف می کند. صدای تولید شده برای رینگتون ، تنها لرزش کوچکی است که در اسپیکر تلفنتان رخ می دهد.پس سعی کنید بیشتر از رینگتون استفاده کنید تا ویبره.

2. نور صفحه نمایش گوشیتان را کم نور نمایید

این راهنمایی بسیار در زمان استفاده باتری تلفن شما تأثیر دارد. کاملا مشخص و واضح است که زمانی که نور صفحه نمایش را کم می کنیم ، باتری کم تری نسبت به قبل مصرف می شود.هم چنین می توانید از Auto-brightness  در گوشی های هوشمند استفاده کنید تا نور صفحه نمایش به طور خودکار در زمان هایی که نیاز ندارید کم شود.

هم چنین کم بودن نور صفحه نمایش تلفن همراه ضرر کمتری به چشمان شما وارد می کند و این باعث می شود زمان بیشتری را بتوانید با گوشیتان کار کنید بدون آن که چشمانتان درد بگیرد.

 3. زمان Timeout صفحه نمایش را کاهش دهید

اگر باز هم می خواهید باتری بیشتری ذخیره کنید باید زمانی که صفحه نمایش پس از آن به حالت خواب یا استراحت می رود را کاهش دهید.این کار باعث می شود بین زمانی که کارتان با گوشی تمام شده است تا زمانی که صفحه نمایش خاموش می شود زمان کمتری مصرف شود .

اکثر ما عادت نداریم بعد از استفاده از تلفنمان آن را قفل کنیم یا در اصطلاح آن را Locking نمی کنیم. اگر بعد از اتمام کارمان با گوشی آن را قفل کنیم ، به سرعت صفحه نمایش خاموش می شود و انرژی به هدر نمی رود.

 4. تلفن خود را در زمان های بدون استفاده خاموش کنید

این نکته که روشن کردن تلفن بیش از Unluck کردن آن انرژی مصرف می کند درست است اما اگر می دانید زمانی چند ساعته نیاز به تلفنتان ندارید آن را خاموش کنید. مثلا زمانی که به خواب می روید ، مطمئناً نیازی به تلفنتان ندارید ، پس آن را خاموش کنید.

زیاد شارژ کردن باتری هم می تواند برای باتری مضر باشد ، پس سعی کنید کمتر از آن استفاده کنید تا کمتر به شارژ مجدد نیاز داشته باشید.

5. باتری گوشیتان را کامل شارژ کنید

زمانی که در مورد اسمارت فون ها یا تلفن های هوشمند صحبت می کنیم ، دو نوع باتری مد نظر ما قرار دارد : اول Lithium-ion(Li-Ion) و نوع دیگر آن ها یعنی Nickel-based که خود دارای دو نوع  Nickel-Metal Hydride(NiMH)  و  Nickel-Cadmium(NiCd) .

ظرفیت باتری های Nicd در هر بار شارژ کردن کمتر شده و تا جایی خواهد رسید که دیگر قابل استفاده نخواهند بود. اما اگر از این نوع باتری ها به خوبی مراقبت کنید عمر بیشتری نسبت به بقیه دارند و میزان شارژ بیشتری نسبت به NiMH در خود جای می دهند (البته قبل از از کار افتادن).گونه ی  Nickel-based  زمانی که خالی می شوند یا نیاز به شارژ دارند باید کاملا پر شوند تا ضرری به آن ها وارد نگردد.پس اگر از این نوع باتری ها دارید سعی کنید همیشه آن ها را پر کنید و از شارژر جدا کنید.

باتری های Li-Ion بیشترین عمر را در بین همه ی انوع باتری ها دارند و حتی عمر آن ها از گونه ی قبلی که گفتم عمر بالایی دارند هم بیشتر است اما همیشه باید از خالی شدن آن ها بپرهیزید ، این نوع باتری باید قبل از خالی شدن کامل در شارژ قرار بگیرند تا آسیب نبینند.

اگر می خواهید بدانید نوع باتری تلفن شما چیست می توانید به دفترچه تلفنتان مراجعه کنید یا این که در پشتی گوشیتان را باز کنید و اطلاعات باتری را مشاهده کنید.

6.  برنامه های بلا استفاده را ببندید

برخی از افراد برنامه هایی را اجرا می کنند ولی آن ها را نمیبندند ، با استفاده از قابلیت Multi-tasking برنامه های اجرا شده را مشاهده نمایید و آن هایی را که نمی خواهید ببندید. فکرش را بکنید ، وقتی که مطمئن هستید با گوشیتان کاری نکرده اید باتری آن خالی می شود  زیرا برنامه های در حال اجرا باعث می شوند cpu میزان بیشتری فعالیت داشته باشد و به طور واضح معلوم است که باتری بیشتری نیز مصرف می کند.

بیشتر اوقات اگر می توانید ،  برنامه های بلا استفاده را ببندید . نرم افزارهای زیادی هستند که این کار را به طور خودکار برای شما انجام می دهد. یکی از این برنامه ها که برای اندروید رایگان است  Advanced Task Killer است.

7. GPS را غیر فعال کنید

برنامه ای که بیشترین میزان شارژ رادر بین بقیه مصرف می کند GPS است ، زیرا تلفن همراه باید اطلاعات شما را برای ماهواره ارسال کند و این امر انرژی زیادی را می طلبد و پس از آن اطلاعاتی را نیز دریافت نماید. همه ما می دانیم مکالمه شارژ زیادی را صرف می کند ، GPS چیزی شبیه به مکالمه است.

نرم افزار هایی از این قبیل که نیاز به ارسال و دریافت سیگنال دارند شارژ زیادی مصرف می کنند.زمانی که نیازی به آن ها ندارید مطمئن شوید که باز نیستند. راه دیگر هم غیر فعال کردن مکان یابی خودکار است. با این کار باتری کمتری نسبت به فعال بودن این قابلیت مصرف می شود.

8. Bluetooth ، Wi-Fi  ، 3G ، 4G را زمانی که نیازی به آن ها ندارید خاموش کنید

در بخش قبل هم گفتم اگر گوشی شما مشغول ارسال یا دریافت سیگنال باشید انرژی فرق العاده زیادی مصرف می کند.Wi-Fi  ، 3G ، 4G و بلوتوث همگی با ارسال و دریافت سیگنال و فرکانس کار می کنند. زمانی که ارتباط ضعیف باشید ( در هر مورد ) تلفن شما تلاش بیتری می کند تا سیگنال ها را ارسال کند . پس اگر می دانید ارتباط ضعیف است آن را غیر فعال کنید . باید بدانید که اگر ارتباطی ضعیف باشد و تلفن شما بخواهد دوباره تلاش کند ، می تواند به راحتی یک خانه از باتری شما را مصرف کند.

تمامی حرف هایی که گفتم در این جمله خلاصه می شود که اگر نیازی به ارتباط Wi-Fi و بی سیم ندارید آن را خاموش کنید. برای این کار می توانید به طور دستی ارتباطات را قطع کنید یا گوشیتان را در حالت “پــرواز ” قرار دهید و یا آن را خاموش کنید.

سعی کنید در مکان هایی که ارتباط قوی موجود است از این برنامه ها استفاده کنید و یا از ارتباطات بی سیم بهره ببرید.

9. رویدادها را Minimize کنید

اگر به طور مداوم در اینترنت به سر می برید ، شاهد این خواهید بود که رویدادهای جدید شما در سایت های مختلف مانند فیس بوک ، جی میل ، توییتر و … برای شما نمایش داده می شود. این که گوشی شما بخواهد در هر لحظه این سایت ها را چک نماید تا در صورت بروز هر گونه رویداد آن را برای شما به نمایش بگذارد انرژی باتری تلفنتان را می طلبد.

به غیر از دریافت اطلاعات مربوط به رویداد ، صفحه نمایش تلفن شما باید برای نمایش آن روشن شود و این یعنی مصرف باتری آن هم بی رویه. تنظیمات تلفن را مدیریت کنید تا از رخ دادن این عمل جلوگیری نمایید.

 10.  دمای پایین و خنک را حفظ کنید

بسیاری از ما به این نتیجه رسیده ایم که باتری تلفن ما هنگامی که بدنه گوشی داغ است رود تر مصرف می شود. پس اسمارت فون خود را زیر نور مستقیم آفتاب و مکان های گرم و داغ قرار ندهید.

از این موارد می توان به رها کردن گوشی در اتومبیل پارک شده در کنار خیابان نام برد.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *