اطلاعاتی در مورد نسل بعدی کارت گرافیک‌های NVIDIA و معماری Maxwell

اطلاعاتی در مورد نسل بعدی کارت گرافیک‌های NVIDIA و معماری Maxwell
  • 1391/6/9
  • عليرضا شیری
  • 1

مدتی است که برخی تولیدکنندگان چیپ به دلایل مختلف، زمان‌بندی برای عرضه‌ی محصولات جدید را تغییر می‌دهند، یکی از این کمپانی‌ها NVIDIA است. همان‌طور که می‌دانید این کمپانی در زمینه‌ی تولید کارت گرافیک پیشرو است و در حال حاضر آخرین نسل محصولات آن برای کامپیوترهای شخصی و لپ‌تاپ‌ها، سری 600 با معماری کپلر می‌باشد.

اگر یادتان باشد قرار بود Keplerها در سال 2011 عرضه شوند ولی می‌بینیم که در هفته‌های اخیر مدل‌های جدیدی مثل GTX 660 Ti عرضه شده‌اند. به سال 2013 نزدیک می‌شویم و حالا خبر جدید این است که هیچ معماری جدیدی تا سال 2014 معرفی نخواهد شد!

در سال 2014 مدل‌های جدیدی با معماری Maxwell (مَکسوِل هم مثل کپلر یکی از دانشمندان مطرح بود) به بازار عرضه می‌شود. در نمودار زیر زمان‌بندی عرضه‌ی محصولات انویدیا را مشاهده کنید: 

و اما دیگر مشخصات این معماری، قرار است مکسول چیپی با فرآیند ساخت 20 نانومتر باشد. خانواده‌ی کپلر 28 نانومتری هستند و به نظر می‌رسد که 20 نانومتر عدد چندان جالبی نباشد، اما نکته‌ی مهم این است که انویدیا این بار طوری چیپ‌ها را طراحی می‌کند که بتوان آن را در کارخانه‌های GlobalFoundries، IBM، Samsung و TSMC تولید کرد. در نتیجه نگرانی در مورد کمبود منابع تا حد زیادی کاهش می‌یابد. قدرت پردازشی این خانواده و همین‌طور بازده مصرف انرژی آن حدود 25 تا 30 درصد بهتر از نسل فعلی است.

در سال 2014 محصولات خانواده‌ی Sea Islands از کمپانی AMD هم عرضه می‌شوند و در واقع رقابت کارت گرافیک‌های مکسول‌ با مدل‌های سی‌آیلند‌ی AMD است.

احتمالاً محصولات سری 700 از نظر زمان‌بندی عرضه مثل محصولات سری 600 باشد، به این معنی که احتمالاً تا مارس سال 2013 هیچ یک از مدل‌های آن را در بازار نمی‌بینیم.

منبع: tweaktown

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *