تاثیر وب بر جهان از دیگاه تیم برنزلی

تاثیر وب بر جهان از دیگاه تیم برنزلی
  • 1391/8/10
  • آزاد
  • 0

تیم برنزلی را همه به عنوان پدر وب جهان گستر یا World Wide Web  می شناسند. وی اخیرا لیستی با نام Web Index  تهیه کرده که به بررسی میزان تاثیر اینترنت در 20 سال گذشته بر کشورها می‌پردازد. در تولید آن از ده منبع داده‌ای متفاوت از جمله سازمان ملل متحد استفاده شده است.

در این لیست سوئد در رتبه اول قرار دارد و آمریکا و بریتانیا هم دوم و سوم هستند. یمن و مراکش هم در رده‌های نازل لیست ( 60 و 50 ) جای گرفته‌اند.

web-index-2012

برنزلی می‌گوید این نشان می‌دهد زندگی روزمره مردم تا چه حد تحت تاثیر وجود اینترنت است. البته در این مقایسه نباید به آمارهای اقتصادی توجه کرد و برای مثال داشتن تولید ناخالص داخلی بالا به معنای بالا بودن رتبه در Web Index نیست. به عنوان مثال ژاپن در رتبه 20 لیست جای گرفته و کشور ایتالیا که دچار بحران‌های فراوان اقتصادی است هم بیست و سوم است.

البته نباید این رده بندی را تنها با نگاه مثبت ارزیابی کرد چه بسا جوانانی که وقت و انرژی خود را در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های بی ارزش تلف می کنند و بدین ترتیب فقط رتبه کشور خود را در لیست بالا برده اند و هیچ استفاده کاربردی از اینترنت نداشته‌اند. به عنوان مثال کسانی که با گروه‌های هکری چون ناشناس و آنتی‌سک همکاری می کنند یا بیشتر وقت خود را در سایت‌های مستهجن تلف می‌کنند در واقع نتوانسته‌اند از این پدیده دنیای مدرن به درستی استفاده کنند.

به عقیده برنزلی سیاستمداران و سران کشورهای مختلف می‌توانند با توجه به اعداد و ارقام این لیست به گسترش استفاده از اینترنت در کشور خود بپردازند و بدانند مردم کشور آنها تا چه حد از این پدیده در زندگی روزمره خود استفاده می کنند!

منبع : zdnet.com

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *