درمورد Desktop نسخه Windows 8 RT بیشتر بدانید!

درمورد Desktop نسخه Windows 8 RT بیشتر بدانید!
  • 1391/8/23
  • Jeff Mosawy
  • 0

احتمالاً همه شما همراه با عرضه شدن جدیدترین نسخه از Windows 8، خبرهایی را درباره نسخه مخصوص تبلت ها نیز شنیده باشید. مایکروسافت علاوه بر ارائه نسخه Windows 8 که بر روی پردازنده هایی با معماری x86 قابلیت کارکرد دارند، نسخه ای به نام Windows RT نیز ارائه داده است که بتوان Windows 8 را بر روی تبلت ها با معماری ARM نیز نصب و استفاده کرد.

پس تا اینجا متوجه آن شدید که Windows 8 با Windows RT یکی نیستند و تفاوت هایی دارند. در Windows RT، همانند Windows 8 محیط Desktop نیز وجود دارد؛ اما باید بدانید که این محیط به شدت محدود می باشد و به اندازه Windows 8 دستتان باز نیست. در ادامه این مقاله با ما باشید تا جواب این سوالتان را بدهیم؛ چه کارهایی را می توان/نمی توان در Desktop نسخه Windows RT انجام داد؟!

1. نرم افزارهایی که از طرف مایکروسافت نیستند، نمی توانند در Desktop باشند!

یکی از مهم ترین مسائل این هست که درحال وجود Desktop در نسخه Windows RT همانند Windows 8، شما نمی توانید نرم افزارهای خود را در آن نصب و اجرا کنید. شما فقط و فقط خواهید توانست نرم افزارهایی که از پیش از طرف مایکروسافت نصب شده اند را استفاده کنید. (مانند نرم افزارهای Paint، Notepad و…)

Windows RT بر روی معماری ARM کار می کند، اما Windows 8 برای پردازنده هایی با معماری x86 می باشد! توسعه دهندگان و برنامه نویسان تحت Desktop ویندوز، می بایست که نرم افزار خود را جهت اجرا بر روی معماری ARM ویرایش دهند. اما در هر صورت، مایکروسافت به آن ها این اجازه را نخواهد داد. یعنی مایکروسافت بطوری در حال اجبار توسعه دهندگان است که نرم افزارهای خود را برای Modern UI (یا همان متروی قبلی) به جای Desktop طراحی کنند.

این بدین معناست که، اگر می خواهید از میز کار (Desktop) بر روی Windows RT بهره ببرید، می بایست قید نرم افزارهایی مثل OpenOffice و Mozilla Firefox را بزنید و مجبور شوید با Microsoft Office و Internet Explorer کار کنید. همچنین دیگر خبری از Paint .NET و Notepad++ نخواهد بود و می بایست با نرم افزار Paint و Notepad خود ویندوز استفاده کنید. اما مایکروسافت می خواهد که شما تمامی نرم افزارها را از Microsoft Store خود دانلود و نصب نمایید.

۲. نرم افزارهای پیشفرض بر روی Desktop

میزکار و یا Desktop نسخه Windows RT، تقریباً تمامی مواردی را که در میزکار Windows 8 میتوانید ببینید را دارا می باشد. بعضی از نرم افزارهای مهم که دارای نسخه ای بر روی Desktop در Windows RT می باشند عبارتند از: Internet Explorer 10 و File Explorer جهت مرور فایل های خود است.

بعضی دیگر از نرم افزارهای موجود می توان به Notepad و MS Paint اشاره کرد. اما یکی از نرم افزارهای مهمی که در Windows RT وجود ندارد، نرم افزار Media Player است! اما اشتباه نگیرید؛ این بدین معنی نیست که نمی توانید فایل موسیقی و یا فیلمی را اجرا نکنید. بلکه مایکروسافت دو نرم افزار با نام Music و Video در Metro تعبیه کرده که می توان با آنها به مشاهده فیلم و گوش دادن به موسیقی پرداخت. همانطور که در بالا ذکر کردیم، مایکروسافت می خواهد ما را به محیط جدید خود (Modern UI و یا همان Metro) عادت دهد و بیشتر کارهای خود را در آن بخش انجام دهیم.

۳. نرم افزار Microsoft Office 2013

علاوه بر تمامی موارد فوق، Windows RT سری نرم افزارهای آفیس خود را بصورت پیش-نصب در خود جای داده است. از نرم افزارهای مجموعه Office 2013، نرم افزارهای زیر موجود است:

  • Microsoft Word 2013
  • Microsoft Excel 2013
  • Microsoft PowerPoint 2013
  • Microsoft OneNote 2013

اگرچه از بین نرم افزارهای فوق، تنها Microsoft OneNote دارای رابط کاربری هماهنگ با Metro می باشد، اما سایر آن ها فقط در محیط Desktop قابل اجرا شدن را دارند. اگر شما یک تبلت Surface RT را خریداری کرده باشید، مجبور خواهید بود که نرم افزارهای فوق را در محیط Desktop با صفحه لمسی آزاردهنده کار کنید. شما می توانید که حالت Touch Mode را در Office 2013  را فعال کنید، اما خود Desktop به خودی خود برای صفحات لمسی طراحی نشده است.

اگرچه که Windows RT بطور خاصی بر روی محیط Modern (همان Metro) تاکید بخصوصی دارد، اما یکی از مجموعه نرم افزارهای بسیار مهم خود از این محیط پشتیبانی نمیکند؛ یعنی Microsoft Office 2013. اگرچه کاملاً مشخص نیست که چرا مایکروسافت این مجموعه نرم افزاری مهم خود را برای محیط Modern بهینه سازی نکرده، اما حدس های مختلفی وجود دارد که از ذکر آن ها می گذریم.

۴. تنظیمات مربوط به تبلت

Windows 8 نیز همانند Windows RT، دارای صفحه تنظیمات مدرن تحت محیط Modern می باشد. از آنجا که این نرم افزار Settings، تنظیمات مهمی را جهت اعمال در خود جای داده است، اما همچنان جای Control Panel را نمی تواند بگیرد. در نتیجه، جهت نصب بسته های زبان اضافی، اعمال تنظیمات خاص و… مجبور خواهید بود که از محیط Modern جدا شوید و وارد محیط تقریباً خشک Desktop (از لحاظ تبلت ها!) شوید تا بتوانید نرم افزار Control Panel را اجرا کنید.

پس چرا میزکار Desktop وجود دارد؟!

وجود میزکار هنوز مزیت هایی را دارا می باشد:

  • می توان تنظیماتی را اعمال کرد که هنوز با نرم افزار Settings در محیط Modern قابل تغییر نمی باشند.
  • استفاده از Microsoft Office که هنوز تیم مایکروسافت آن را با محیط Modern یکپارچه نکرده است.

اگرچه در نسخه های آتی، این احتمال وجود دارد که خبری از Desktop نباشد. درعین حال، با اصرار مایکروسافت بر اجازه ندادن ایجاد نرم افزارهای تحت محیط Desktop، مایکروسافت به وضوح این را اعلام می کند که وقت خود را صرف آن تلف نکنید؛ شاید بخواهند آن را حذف کنند!

منبع: وب سایت HowToGeek

مترجم: Jeff Mosawy

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *