آیا پس زمینه مشکی می توانند مصرف باتری دستگاه های همراه را کاهش دهد ؟

آیا پس زمینه مشکی می توانند مصرف باتری دستگاه های همراه را کاهش دهد ؟
  • 1391/10/11
  • علیرضا
  • 1

مصرف باتری دستگاه های همراه یکی از دغدغه های کاربران است . مخصوصا افرادی که ساعات زیادی را با دستگاه خود مشغول وبگردی و کارهایی از این دست هستند بیشتر از سایرین به این مسئله اهمیت می دهند . شاید شما هم یکی از این کاربران باشید و روش های مختلفی را برای بالا بردن عمر باتری دستگاه انجام داده اید .

گذشته از روش هایی که انجام داده اید ، شاید شنیده باشید که برخی کاربران نیز توصیه می کنند که از یک والپیپر یا همان تصویر زمینه تاریک استفاده کنید . اما آیا واقعا چنین چیزی به افزایش عمر باتری دستگاه کمک خواهد کرد ؟ در این مطلب می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم . پس با گویا آی تی همراه باشید …….

اجازه دهید بحث را از نمایشگرهای کامپیوتر آغاز کنیم . در نمایشگر کامپیوترها اگر از یک صفحه کاملا مشکی به عنوان تصویر زمینه استفاده کنید ، هیچ تغییری در مصرف انرژی بوجود نخواهد آمد . این مسئله برای نمایشگر لپ تاپ ها نیز صدق می کند . در واقع اگر برای لپ تاپ خودتان نیز یک تصویر زمینه مشکی انتخاب کنید ، هیچ بهبودی در زمینه مصرف باتری بوجود نخواهد آمد . در واقع اهمیتی ندارید که یک تصویر زمینه مشکی یا سفید خیره کننده داشته باشید . اما چرا ؟ به دلیل اینکه در پشت صفحه نمایشگر دستگاه یک نور پس زمینه یا همان Backlight وجود دارد که به صورت مداوم نیز در حال تاباندن نور است . در واقع پیکسل های مشکی مانع از تابیدن زیاد نور پس زمینه می شوند ، اما باز هم در پشت این پیکسل های مشکی از انرژی استفاده می شود .

برای اکثر دستگاه های همراه مثل گوشی های آیفون ، شما نمی توانید با قرار دادن یک پس زمینه مشکی باعث کاهش مصرف باتری شوید . به مانند مانیتور LCD کامپیوترها ، صفحه نمایش گوشی های آیفون نیز دارای نور پس زمینه هستند و این نور به صورت مداوم در حال تابیده شدن است .

اما باید بدانید که این روش روی گوشی ها و تبلت هایی که از نمایشگرهای AMOLED ( که با نام های نظیر Super AMOLED و یا OLED نیز شناخته می شوند ) استفاده میکنند ، جواب می دهد و در واقع باعث افت مصرف باتری خواهد شد . در واقع روش نوردهی نمایشگر به اینگونه نیست . در نمایشگرهای OLED هر پیکسل به صورت جداگانه خودش نوردهی می کند . پس هنگامی که یکی از پیکسل های مشکی باشد ، هیچ نوری تولید نمی کند و هنگامی که سفید یا رنگی شود ، اقدام به تولید نور خواهد کرد .

به عبارت دیگر استفاده از پس زمینه مشکی در نمایشگرهای AMOLED باعث کاهش مصرف باتری خواهد شد . دستگاه های زیادی در بازار وجود دارند که از نمایشگرهای AMOLED استفاده می کنند . مثل گوشی های گلکسی اس 3 شرکت سامسونگ و یا نوکیا لومیا 900 . البته لازم به ذکر است که نوکیا لومیا 920 از نمایشگر IPS LCD استفاده می کند . اگر می خواهید ببنید که نمایشگر دستگاه شما نیز از نوع AMOLED است ، می توانید مشخصات گوشی خود را در گوگل جستجو کنید .

روش قرار دادن یک پس زمینه مشکی در دستگاه های آندرویدی

برای اینکه در دستگاه های آندرویدی بتوانید یک پس زمینه مشکی را روی دستگاه آندرویدی خود قرار دهید ، کافیست لینکی که در پایان مطلب قرار گرفته است را باز کنید . این لینک حاوی یک تصویر مشکی است . انگشت خود را چند ثانیه روی تصویر نگه دارید تا گزینه ها ظاهر شوند . حالا تصویر را با انتخاب گزینه Save Image ذخیره کنید .

به Home screen برگردید و انگشت خود را به مدت چند ثانیه روی صفحه نگه دارید و از گزینه های ظاهر شده ، Gallery را انتخاب کنید تا بتوانید یک تصویر زمینه از بین تصاویر موجود در دستگاه انتخاب کنید . در صورتی که از نسخه های قدیمی تر آندروید و یا رابط کاربری ساخت شرکت های دیگر ( مثل Touchwiz سامسونگ یا HTC Sense شرکت اچ تی سی ) استفاده می کنید ، باید پس از ظاهر شده گزینه ها ، گزینه Wallpaper را انتخاب کنید .

حالا از طریق بخش گالری به فولدر Downloads بروید و تصویر مشکی را انتخاب کرده و عملیات را تایید کنید .

تذکر مجدد : باز هم یادآوری می کنیم که استفاده از پس زمینه مشکی تنها زمانی باعث بهبود مصرف باتری خواهد شد که دستگاه شما از صفحه نمایش AMOLED استفاده کند .

پس زمینه مشکی

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. با تشکر از مطلب جالب شما
    1نکته که می تواند کمی در مصرف باتری در همه انواع گوشی تاثیر گذار باشد مصرف پردازنده است که هر چه تصویر رنگارنگ تر و پیچیده تر باشد مصرف باتری را افزایش می دهد.
    با تشکر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *