آموزش سی‌شارپ C# – بخش ۲۳

آموزش سی‌شارپ C# – بخش ۲۳
  • 1391/12/12
  • Jeff Mosawy
  • 8
  • مقدمه

یکی از موارد بسیار مهم و کاربردی که بیشتر مخصوص Windows Form Application می‌باشد، وجود یک منو در بالای هر Form می‌باشد. در این بخش ما سعی خواهیم کرد که بیشتر بخش‌های مربوط به این منو را در این آموزش‌ها پوشش دهیم. در نهایت ما با یک فرمی شبیه به شکل زیر مواجه خواهیم شد:

1-Menu_Form

  • اضافه کردن منو به Windows Form

ابتدا برای شروع، یک پروژه از نوع Windows Form Application بسازید و نام آن را به‌دلخواه خود انتخاب کنید. پس از ساخته شدن پروژه، نگاهی به ToolBox خود در سمت چپ بیاندازید. یک بخشی با نام Menus & Toolbars وجود دارد که بر روی علامت + آن کلیک کنید تا باز شود.

2-Menu_Toolbox

از بین انتخاب‌های موجود، ما MenuStrip را برای فرم خود می‌خواهیم. دوبار بر روی آن کلیک کنید؛ همانند تصویر زیر خواهید دید که روی فرم شما یک منو به‌طور خودکار اضافه خواهد شد.

3-MenuStrip

دقت کنید که در پایین Visual Studio چه چیزی ظاهر می‌شود:

4-MenuStrip_Object

این خود شیء MenuStrip است که به‌صورت خودکار، دارای نام menuStrip1 می‌باشد. اگر که Menu Strip شما انتخاب نشده باشد، می‌توانید با کلیک کردن بر روی آن، تمامی Properties موجود برای آن را در پنجره مربوط به Properties را مشاهده کنید.

اضافه کردن منو‌ها و آیتم‌ها برای فرم خود بسیار کار ساده‌ای می‌باشد؛ فقط کافیست که در داخل Text Box موجود در این منو‌ها کلیک کنید تا بتوانید منوهای خودتان را اضافه کنید.

به تصویر زیر دقت کنید؛ طبق تصویر بر روی اولین منو کلیک کنید و نام File را وارد کنید.

5-MenuStrip_File

کلید Enter را بفشارید و منوی فرم شما چنین خواهد شد:

6-MenuStrip_File2

کاری که شما کردید، اضافه کردن منوی اصلی در فرم خود می‌باشد (منوی File). برای آن‌که منوهای زیر شاخه‌ای را برای منوهای اصلی در نظر بگیرید، می‌توانید در زیر آن‌ها، نام زیرمنو را تعریف کنید:

7-MenuStrip_File3

وقتی که بر روی یک زیر منو کلیک می‌کنید، فقط آن انتخاب می‌شود و Properties مربوط به آن را می‌توان در پنجره Properties مشاهده کرد. به تصویر زیر دقت کنید:

8-MenuStrip_File4

Property ای که ما به آن توجه می‌کنیم، (Name) می‌باشد. اگر دقت کنید، می‌بینید که نام آن کمی بلند است، لذا آن را تغییر می‌دهیم:

9-MenuStrip_File5

یک زیر منوی دیگری را با نام Open اضافه کنید؛ طبق تصویر:

10-MenuStrip_File6

اینبار نیز Open را انتخاب کنید و در پنجره‌ی Properties، مشخصه (Name) را آن همانند مرحله پیش تغییر دهید. نام آن را قرار دهید: mnuOpen

یک زیر منوی دیگری با نام Save نیز ایجاد کرده و (Name) آن را تغییر دهید به: mnuSave

11-MenuStrip_File7

اکنون فقط دو کار مانده؛ آن هم اضافه کردن دو شیء دیگر به منو است. اولین شیء، یک خط جداکننده (Dividing Line) و یک منوی خروج (Quit). برای ایجاد یک خط جداکننده، به همان روشی که می‌خواهید یک زیر منو ایجاد کنید، عمل می‌کنیم؛ فقط کافیست به‌جای نوشتن نام، یک خط‌تیره (کنار کلید شماره صفر) قرار دهید، پس از آن به‌صورت خودکار یک خط جداکننده برای شما ایجاد خواهد شد.

12-MenuStrip_File8

یک گزینه Quit نیز برای منوی خود قرار دهید؛ و (Name) آن را به mnuquit تغییر دهید. منوی File شما اکنون تکمیل است. کافیست که یک‌بار برنامه خود را اجرا کنید و ببینید که چگونه عمل می‌کند:

13-MenuStrip_File9

البته بدیهی است که هیچ‌یک از این منوها کار نخواهند کرد، چرا که برای هیچ‌کدام از آن‌ها کدی ننوشته‌ایم. به‌زودی برای آن‌ها کدهایی را خواهیم نوشت تا بتوانیم از آن‌ها به‌صورت کاربردی استفاده کنیم.

تغییر شکل و شمایل منو را می‌توانید از پنجره Properties در مشخصه RenderMode تغییر دهید تا به یک نمای مناسب از منو دست پیدا کنید.

اضافه کردن زیر منو به یک زیر منو نیز به راحتی قابل انجام است. کافیست همانند تصویر زیر، در زیر منوی New، یک زیر منو با نام دلخواه ایجاد کنید. موارد زیر را همانند تصویر ایجاد کنید.

14-MenuStrip_SubMenu3

اگر در برنامه‌های معروف موجود در ویندوز دقت کرده‌باشد، می‌دانید که تقریباً بیشتر منوها دارای یک کلید ترکیبی برای دسترسی سریع به منو است. برای مثال، در اغلب برنامه‌ها، با فشردن کلیدهای ترکیبی ctrl و N، یک سند و یا فایل جدیدی را خلق می‌کنید. و یا با فشردن کلیدهای ctrl و Z، عمل برگشت (Undo) انجام می‌شود.

کار دیگری نیز که در منوها قابل انجام است، کشیدن خطوطی زیر حرف‌های شاخص هر زیر منو است. با این‌کار، هنگامی که کلید ALT را فشار می‌دهید، می‌توانید با استفاده از حروف شاخص تعیین شده به منوی دلخواه دسترسی سریع‌تری را داشته باشید. برای مثال، در خود برنامه Visual Studio، کلید ALT را فشار دهید؛ خواهید دید که منوی File باز می‌شود، اما به حروف مشخص شده که زیر آن‌ها خط کشیده شده است دقت کنید:

15-file_menu_shorcuts_2010

ابتدا، برای ایجاد این حروف شاخص، کافیست که با انتخاب هر منو، به پنجره‌ی Properties مراجعه کرده و در مشخصه Text آن، قبل از نام منو، یک علامت & قرار دهید. بدین شکل:

16-Menu_Shortcut3

برای اضافه کردن کلید‌های ترکیبی به منوی خود، کافیست که در پنجره Properties، در مشخصه ShortcutKeys، کلید ترکیبی مورد نظر خود را تعیین کنید. ما برای گزینه New، کلیدهای ترکیبی CTRL و N را در نظر گرفتیم. بدین شکل:

17-Menu_Shortcut_Key3

تمرین ۱: زیرمنوهای زیر را برای منوی Edit ایجاد کنید و (Name) هرکدام را طبق موارد مشخص شده، قرار دهید:

18-Menu_Edit

Undo: mnuUndo

Cut: mnuCut

Copy: mnuCopy

Paste: mnuPaste

تمرین ۲: منوی View و زیر منوهای آن را نیز طبق تصویر اضافه کرده و (Name) هرکدام را طبق موارد مشخص شده قرار دهید:

19-Menu_View

View Text Boxes: mnuViewTextBoxes

View Labels: mnuViewLables

View Images: mnuViewImages

جهت دریافت این بخش آموزشی به‌صورت یک فایل PDF، اینجا را کلیک کنید.

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 8 دیدگاه
  1. این قسمت از آموزش واقعا بی نطیر بود. جز مباحث شیرین و جذاب سی شارپ تا این قسمت بود. واقعا خیلی ممنون.
    راستی اگه میشه قسمت shortcutKey رو بیشتر توضیح بدین. اینکه چطوری انتخاب کنیم Ctrl + N رو.
    خیلی ممنون از زحماتتون…

    1. با سلام!
      خودش گزینه داره ولی به طور دستی میتونید اینجوری عمل کنید:
      Ctrl+N این عبارت رو تایپ کنید
      ۱- عبارت اول باید با حرف بزرگ شروع بشه مثل Alt ، Shiftو … این ها به همون صورتی نوشته میشن رو کیبردتون موجود هست
      ۲- و یک به علاوه +
      ۳- یه حرف یا عدد(به صورت Numpad0) یا F1 , F2, … یا چیزای دیگه

  2. با سلام و عرض خسته نباشید ببخشید من این خط جدا کنند ای که گفتید رو نمیدونم چیکار کنم کلید شماره صفر کجا هستش میشه یه راهنمایی بکنید منو رو ساختم خیلی مفید بود با تشکر از شما

    1. سلام دوست عزیز،

      در بالای صفحه کلید شما، اعداد وجود دارند که به ترتیب ۱و۲و۳ و… تا کلید شماره ۰ هست. بعد از کلید شماره ۰، کلید خط تیره وجود داره.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *