تولید دوربین سه بعدی لیزری دوربرد توسط دانشگاه هریوت وات اسکاتلند

تولید دوربین سه بعدی لیزری دوربرد توسط دانشگاه هریوت وات اسکاتلند
  • 1392/1/26
  • علیرضا
  • 0

laser-1024x668

فناوری سه بعدی در چند سال گذشته رشد خوبی داشته است . تلویزیون ها و دوربین های سه بعدی که مطمئنا درباره آنها کم و بیش مطالعه کرده اید . اما آیا تا به حال دوربین سه بعدی لیزری دور برد را دیده اید ؟ مسلما نه!

اما با تلاش دانشمندان دانشگاه هریوت وات اسکاتلند چنین دوربینی طراحی و تولید شده است . این دوربین می تواند از فایل یک کیلومتری تصاویر سه بعدی بسیار دقیق تهیه کرده و در اختیار شما قرار دهد . روش کار این دوربین نیز بر پایه اشعه مادون قرمز می باشد . این اشعه به سطح اجسام برخورد کرده و به سمت دوربین باز می گردد و سپس با تجزیه و تحلیل پیشرفته این اطلاعات ، می توان یک تصویر سه بعدی در اختیار داشت . البته در حال حاضر تنها می توان از اجسام مثل وسایل نقلیه و … تصاویر سه بعدی تولید کرد و امکان تصویر برداری از صورت انسان وجود ندارد . چون پوست انسان به مانند اکثر اجسام ، مادون قرمز را به همان شکل منعکس نمی کند . البته ممکن است این نقصیه باب طبع افرادی باشد که نمی خواهند از قسمت های برهنه بدن شان تصویر سه بعدی گرفته شود .

3d-camera

در تصویر بالا مشاهده می کنید که مدل سازی تصویر دریافتی ( تصویر b ) از صورت مانکن ( تصویر a ) ، خیلی واضح تر از مدل سازی تصویر دریافتی ( تصویر e ) از صورت انسان واقعی ( تصویر d ) است .

البته مدت زمان تهیه تصویر سه بعدی بسته به میزان فاصله شما تا سوژه مورد نظر است . مثلا اگر فاصله شما 100 متر تا سوژه باشد ، زودتر تصویر در اختیارتان قرار خواهد گرفت . اما هر چه فاصله بیشتر باشد ، مدت زمان تهیه تصویر نیز بیشتر خواهد شد که این هم به دلیل مدت زمان طی شدن مسافت رفت و برگشت بین دوربین و سوژه توسط اشعه مادون قرمز می باشد .

همانطور که در ابتدای مطلب نیز گفتیم ، در حال حاضر فاصله شما تا سوژه مورد نظر باید حدود یک کیلومتر باشد ؛ اما دانشمندان دانشگاه هریوت وات معتقدند که با تحقیقات و انجام تغییرات بیشتر می توان این فاصله را به بیش از 10 کیلومتر افزایش داد .

این دوربین می تواند در خیلی از علوم کاربرد داشته باشد . مثل علوم نظامی ، علوم زمین شناسی و … . مثلا یکی از کاربردهای این دوربین که توسط محققان ذکر شده است ، مشاهده میزان جابجا شده سنگ ها و یا رشد گیاهان است .

دقت ثبت تصاویر این دوربین نیز یک میلیمتر می باشد . محققان ادعا می کنند که با تغییر در سیستم پردازش تصاویر این دوربین می توان کاربردهای دیگری نیز از آن انتظار داشت . مثلا محاسبه سرعت و مسیر حرکت یک جسم .

آقای آنگوس مک کارتی که یکی از محققان این پروژه می باشد می گوید که این دوربین باید تا حد امکان سبک ، قابل حمل و کم مصرف باشد و همچنین بتواند تصویر عمیق تری را ثبت کند . ما می توانیم در طی 5 سال این دوربین ها را به تولید انبوه برسانیم .

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *