نگاهی به نسخه 21 مرورگر فایرفاکس

نگاهی به نسخه 21 مرورگر فایرفاکس
  • 1392/2/26
  • علیرضا
  • 1

1

بنیاد موزیلا دیروز مورخ 14 می 2013 نسخه 21 مرورگر فایرفاکس را منتشر کرد . در این مطلب قصد داریم تا نگاهی به این نسخه داشته باشیم و تغییرات و بهبودهای آن را مورد بررسی قرار دهیم . پس با گویا آی تی همراه باشید …..

 

بهبود قابلیت Do Not Track و اضافه شدن یک قابلیت جدید

شاید بدانید که این روزها اکثر وبسایت های بزرگ و کوچک قصد دارند تا فعالیت های آنلاین شما را رصد کنند تا از این طریق بتوانند پی به علایق شما برده و تبلیغات هدفمند را برای شما به نمایش در آورند . در این صورت احتمال استفاده از سرویس های و محصولات نمایش داده شده در تبلیغات هم از سوی شما بیشتر خواهد شد . مثلا اگر بیشتر مطالب ورزشی را بخوانید و به سایت هایی از این دست سر بزنید ، با تبلیغات لوازم ورزشی روبرو خواهید شد .

اما اگر نخواهید وبسایت ها فعالیت های آنلاین شما را رصد کنند ، چه کاری باید انجام دهید . در حال حاضر تنها روش آسان و بی دردسر ، استفاده از قابلیت Do Not Track می باشد . این قابلیت به وبسایت ها اطلاع می دهد که شما دوست ندارید توسط آن ردیابی شوید . البته در آن طرف ماجرا هم باید گوش شنوایی وجود داشته باشد و به این درخواست شما جواب مثبت بدهد .

تا قبل از این تنها دو گزینه در قسمت تنظیمات Do Not Track وجود داشت :

Tell sites that I do not want to be tracked : این گزینه به وبسایت ها اطلاع می دهد که شما دوست ندارید توسط آنها ردیابی شوید .

Do not tell sites anything about my tracking preference : با انتخاب این گزینه نیز به فایرفاکس دستور می دهید که در مورد تنظیمات ردیابی شما ، اطلاعاتی به وبسایت ها ندهد .

 

اما تبلیغات هدفمند هم گاهی اوقات بسیار خوب هستند . مخصوصا اگر در کشورهایی زندگی کنید که امکان خریدهای بین المللی وجود داشته باشد . اکنون اگر بخواهید به وبسایت ها بگویید که شما را ردیابی کنند چه ؟

قابلیت جدیدی که در این نسخه به فایرفاکس اضافه شده است و با عنوان Tell site that I want to be tracked شناخته می شود ، به شما این امکان را خواهد داد . برای فعال سازی این قابلیت می توانید از طریق منوی اصلی Firefox به قسمت Options رفته و به سربرگ Privacy مراجعه نمایید . در بخش Tracking گزینه مربوطه را مشاهده خواهید کرد .

2

پس اگر در کشورهای نرمال دنیا زندگی می کنید ، حتما تبلیغات هدفمند برای تان مفید خواهند بود 🙂

 

قابلیت Health Report

قبلا هم در مورد این قابلیت در گویا آی تی مطالبی را خدمت شما خوانندگان گرامی عرض کرده بودیم . در نسخه 21 فایرفاکس این قابلیت بهبود یافته است . در واقع قابلیت ” گزارش سلامت ” به جمع آوری اطلاعات مجاز از کامپیوتر شما می پردازد . البته نیازی نیست که نگران باشید . چون هیچ یک از اطلاعات شخصی و حساس شما در اختیار موزیلا قرار نمی گیرد . تنها اطلاعات فنی گردآوری خواهند شد که در بهبود نسخه های بعدی فایرفاکس کارایی داشته باشند . این اطلاعات شامل سیستم عامل ، تعداد پردازنده های سیستم ، نسخه ای از فایرفاکس که در حال استفاده از آن هستید ، تعداد و نوع افزونه های نصب شده روی فایرفاکس و اطلاعاتی در مورد سشن ها ( Session ) و عمر پروفایل کاربری شما در فایرفاکس می شود .

به منظور شفاف سازی ، موزیلا به این نکته اشاره می کند که آدرس آی پی کاربران توسط این قابلیت ذخیره نخواهد شد . همچنین اطلاعات جمع آورش شده نیز به مدت 180 روز در سرورهای این شرکت ذخیره شده و پس از آن حذف خواهند شد .

آی پی کاربران توسط این قابلیت ذخیره نخواهد شد . همچنین اطلاعات جمع آورش شده نیز به مدت 180 روز در سرورهای این شرکت ذخیره شده و پس از آن حذف خواهند شد .

اگر مطالب قبلی گویا آی تی در مورد نسخه های قبلی فایرفاکس را خوانده باشید ، حتما با قابلیت Telemetry نیز آشنایی دارید . اکنون شاید این سوال برای تان مطرح شود که این دو قابلیت ( Health Report و Telemetry ) چه تفاوتی با یکدیگر دارند ؟ در واقع Telemetry به صورت عمیق تر و فنی تری مرورگر و سیستم را مورد بررسی قرار می دهد و اطلاعات جمع آوری شده را برای موزیلا ارسال می کند . این در حالیست که قابلیت Health Report اطلاعات اصلی مرورگر و سیستم را جمع آوری کرده و در حالی که آنها را برای موزیلا ارسال می کند ، به کاربر نیز نشان می دهد .

3

در صورتی که می خواهید از فعال یا غیر فعال بودن این قابلیت با خبر شوید ، کافیست به منوی اصلی فایرفاکس رفته و گزینه Options را انتخاب کنید . اکنون در سربرگ Advanced و بخش Data Choice می توانید وضعیت قابلیت گزارش سلامت را مشاهده کنید .

همچنین از طریق صفحه about:healthreport نیز می توانید به تمام اطلاعات جمع آوری شده دسترسی حاصل کنید . البته اگر به دنبال مسیر ساده تری هستید ، کافیست از منوی اصلی فایرفاکس گزینه Help را انتخاب کرده و سپس روی آیتم Firefox Health Report کلیک کنید .

4

هشدار شروع به کار آهسته فایرفاکس

فایرفاکس همیشه از یک لحاظ بد عمل کرده است و آن هم سرعت باز شدن اش می باشد . تا جایی که کاربران و حتی کارشناسان زیادی را مجبور به انتقاد کرده است . البته موزیلا همیشه سعی کرده است تا این مشکل را برطرف کند . در این نسخه قابلیتی به نام Slow Startup Warning یا هشدار شروع به کار آهسته به فایرفاکس اضافه شده است .

کارکرد این قابلیت از روی نام آن مشخص است . این قابلیت ، مدت زمان باز شدن مرورگر طی پنج بار اخیر را محاسبه کرده و در صورتی که میانگین آن بیش از 60 ثانیه شود ، به کاربر هشدار خواهد داد .

5

در صورتی که می خواهید به بخش پیکربندی این قابلیت دسترسی پیدا کنید ، در آدرس بار عبارت about:config را تایپ کرده و سپس از کادر جستجوی این بخش ، browser.slowStartup را جستجو کنید .

برای غیر فعال کردن این قابلیت باید مقدار گزینه ی browser.slowStartup.notificationDisabled را برابر true قرار دهید .

همچنین برای تغییر مدت زمان متوسط هشدار ” بارگذاری آهسته ” ، باید مقدار browser.slowStartup.timeThreshold را که بر حسب میلی ثانیه می باشد ، افزایش دهید .

 

پشتیبانی از H.264 برای ویندوز ویندوز هفت و جدیدتر

موزیلا مدتی قبل تصمیم گرفت تا پشتیبانی از فرمت ویدیویی H.264 را به صورت غیر مستقیم در فایرفاکس یکپارچه سازی کند . در صورتی که سیستم عاملی هدف از این قابلیت پشتیبانی کند ، فایرفاکس از این فرمت ویدیویی پشتیبانی خواهد کرد .

اگر یکی از کاربران ویندوزهای 7 یا جدیدتر شرکت مایکروسافت باشید ، می توانید از فرمت H.264 در فایرفاکس 21 استفاده کنید . اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود ، کاربران ویندوزهای ویستا نیز می توانند در نسخه های آینده از این قابلیت بهره مند شوند . همچنین موزیلا در تلاش است تا پشتیبانی از H.264 را در ویندوز ایکس پی ، لینوکس و مک نیز عملی کند . گرچه هنوز اطلاعاتی دقیقی در مورد پشیبانی از این فرمت ویدئویی برای نسخه های مخصوص لینوکس و مک فایرفاکس در دست نیست . اما به نظر می رسد که کاربران ویندوز ایکس پی می توانند از نسخه 24 فایرفاکس ، از پشتیبانی H.264 بهره مند شوند .

 

تغییرات کوچک تر

– بازگردانی تصاویر بندانگشتی حذف شده مربوط به تب های جدید

– بهبودهای مربوط به بازدهی گرافیکی

– بهبود قابلیت Mixed Content Blocker . آیکونی در آدرس بار فایرفاکس نمایش داده خواهد شد که باعث بهبود هندلینگ المنت های موجود می شود . البته این قابلیت به صورت پیشفرض غیر فعال است . برای فعال سازی آن باید به صفحه about:config رفته و مقدار آیتم security.mixed_content.block_active_content را برابر true قرار دهید .

– پشتیبانی از Web Audio API . این مورد هم به صورت پیشفرض فعال نیست . به منظور فعال سازی آن باید به صفحه about:config رفته و مقدار آیتم media.webaudio.enabled را برابر true قرار دهید .

– صفحه about:plugin که در صورت فعال یا غیر فعال بودن هر یک از پلاگین ها ، این مورد را به اطلاع شما خواهد رسانید .

 

تغییرات مختص برنامه نویسان و توسعه دهندگان وب

– یکپارچه سازی قابلیت Remote Profiling . با استفاده از این قابلیت ، برنامه نویسان می توانند به پروفایل کاربری فایرفاکس در دیگر دستگاه ها دسترسی یابند . این قابلیت به صورت پیشفرض غیر فعال است . به منظور فعال سازی آن باید به صفحه about:config رفته و مقدار آیتم devtools.debugger.remote-enabled را برابر true قرار دهید .

– یکپارچه سازی Add-on SDK Loader و کتابخانه های  API

– حذف کتابخانه جاوا اسکریپتی EX4

 

بروز رسانی های امنیتی

مطابق همه نسخه های فایرفاکس ، در این نسخه نیز بروز رسانی های امنیتی اعمال شده است که از طریق این صفحه می توانید به لیست آنها دسترسی داشته باشید .

 

به منظور بروز رسانی مرورگر خود می توانید به منوی اصلی فایرفاکس رفته و از قسمت Help ، آیتم About Firefox را انتخاب کرده تا شروع به دریافت نسخه جدید کنید .

همچنین از طریق وبسایت اصلی بنیاد موزیلا می توانید نسخه 21 فایرفاکس را دریافت کنید .

 

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. ممنون… بریم به آپدیتیم!! 😀

    آغا یه موضوعی کشفیدم… اینکه اگه فایرفاکس و کروم رو باهم اجرا کنیم، فایرفاکس بخاطر چشم هم چشمی سریعتر (بنسبت تنهایی) باز میشه!!! باور کن علیرضا جان خودم شخصا تست کردم! شاید روسیستم من اینجوریه… نمیدونم! ولی مدلهای مختلفی تست کردم و نتیجه همین شد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *