کدام سرویس برای میزبانی تصاویر بهتر است؟ گوگل پلاس یا فلیکر؟

کدام سرویس برای میزبانی تصاویر بهتر است؟ گوگل پلاس یا فلیکر؟
  • 1392/5/16
  • مهدی صمصامی
  • 1

flickr-google-plus-500px-logos

آپلود کردن تصاویر تان در یک فضای ابری، یک راه مناسب برای ایجاد دسترسی همیشگی به آن هاست. انجام این کار فایل های تصاویر شما را از هر آسیب احتمالی که ممکن است به کامپیوتر تان وارد شود، امن نگاه می دارد و یک مجرای ساده برای به اشتراک گذاری و یا به نمایش گذاشتن آن ها به شما ارائه می دهد. در اوایل سال جاری، گوگل پلاس بخش مربوط به تصاویر خود را با ابزارها و امکانات ویرایش بیشتر آپدیت کرد و فضای ذخیره سازی رایگان خود را به 15 گیگابایت افزایش داد. در عین حال وب سایت محبوب ذخیره سازی تصاویر یعنی فلیکر، سایت خود را با ظاهری جدید و فضای رایگان باورنکرنی یک ترابایت آماده کرده و در دسترس کاربران قرار داده است.

هر دو سایت امکانات و ویژگی های بسیار زیاد و مشابهی را برای مصرف کننده ارائه می کنند، و البته هر دو سرویس نیز محبوب هستند؛ اما چگونه با یکدیگر مقابله می کنند؟ کدام سرویس برای تصاویر شما مناسب تر است؟

آپلود کردن تصاویر
آپلود کردن تصاویر از کامپیوتر در گوگل پلاس و فلیکر، بسیار ساده است. به طور پیشفرض گوگل پلاس تصاویر را با استاندارد وضوح تصویر 2048 پیکسل آپلود می کند؛ در حالی که فلیکر همیشه تصاویر را در با وضوح کامل و اصلی خود (Full Resolution) آپلود می کند. فعال کردن امکان آپلود تصاویر در وضوح کامل با فعال کردن گزینه مربوط به آن در بخش تنظیمات گوگل پلاس امکان پذیر است. در گوگل پلاس فقط تصاویری که با وضوح کامل آپلود می شوند از حجم 15 گیگابایتی رایگان استفاده می کنند و از آن کم می کنند؛ در حالی که در فلیکر تمامی عکس ها بدون در نظر گرفتن اندازه و حجم آن ها، از فضای یک ترابایتی استفاده و از آن کم می کنند.

به همین دلیل عملا شما می توانید تعداد نامحدودی از تصاویر را در گوگل پلاس آپلود کنید؛ البته بسته به کیفیت دوربین شما، انجام این کار ممکن است باعث کاهش کیفیت قابل توجهی در تصاویر شما شود به ویژه وقتی که بخواهید دوباره آن ها را از گوگل پلاس دانلود کرده و تمایل داشته باشید که آن ها را در کامپیوتر تان ویرایش و یا چاپ کنید.

از یک نسخه پشتیبان استفاده کنید
به این دلیل که فضای ذخیره سازی رایگان 15 گیگابایتی گوگل با سرویس های جیمیل و گوگل درایو به اشتراک گذاشته شده (این دو سرویس نیز از این فضا استفاده می کنند)، این مقدار ممکن است کمتر از چیزی که به نظر می رسد، احساس شود. و اگر شما کاربر دائمی 2 سرویس گفته شده باشید و به وفور از آن ها استفاده کنید، این فضا به هیچ وجه برایتان کافی نخواهد بود. شما می توانید با پرداخت یک مبلغ ماهیانه فضای ذخیره سازی را از 25 گیگابایت تا 16 ترابایت (که قیمت آن 799.99 دلار در ماه است!!) افزایش دهید. البته باید در نظر بگیرید که فلیکر به طور خودکار یک ترابایت فضا به طور رایگان در اختیار شما قرار می دهد؛ در حالی که برای گرفتن فضای یک ترابایتی توسط اشتراک گوگل، باید ماهیانه 49.99 دلار هزینه کنید.

بخشی از مزیت پشتیبان گیری از تصاویر این است که این امکان را دارید که دوباره و در هر زمان به آن ها دسترسی داشته باشید و بتوانید آن ها را دانلود کنید. گوگل پلاس قابلیت دانلود چند عکس به طور همزمان را دارد؛ اما فلیکر در این باره دارای محدودیت است و می توانید فقط یک عکس در هر بار دانلود کنید. و همین مورد گاهی اوقات خسته کننده است؛ زیرا وقتی که بخواهید یک آلبوم بزرگ را در فلیکر دانلود کنید، وقت بسیار زیادی گرفته می شود. در گوگل پلاس می توانید یک آلبوم کامل را انتخاب کرده و برای دانلود قرار دهید و در عین حال به کارهای دیگرتان برسید؛ در حالیکه فلیکر در این فرایند کمی بچه گانه عمل می کند. البته باید بدانید که برنامه هایی هستند که این محدودیت دانلود را در فلیکر دور می زنند، ولی باعث تاسف است که هنوز این امکان به صورت پیشفرض در فلیکر فعال نیست.

ویرایش تصاویر
هر دو سرویس ویرایشگرهای قدرتمندی برای برای ویرایش تصاویر دارند که به کاربر اجازه می دهند تا رنگ، میزان اشباع، میزان آشکاری و میزان شفافیت تصاویر را تنظیم کنند. به غیر از این موارد امکانات دیگری مانند بریدن تصاویر، اضافه کردن فیلترها و برچسب ها و بسیاری از امکانات دیگر در این ویرایشگرها وجود دارد. این ویرایشگرها در عمل با ویراشگرهای ابتدایی مانند iPhoto همتراز هستند؛ ولی به هیچ وجه نمی توانند جایگزین یک ویرایشگر قدرتمند مانند Adobe Photoshop بشود. با این حال داشتن این قابلیت ها به صورت پیشفرض، فرایند مدیریت تصاویر تان را ساده خواهد کرد، بدون این که بخواهید مرورگر را ترک کنید.

گوگل پلاس همچنین تعداد کمی ابزار نوآورانه با نام های عجیب و غریب نیز دارد که کمی قابل توجه است. ابزار Highlights با در نظر گرفتن چند فاکتور، بهترین تصویر را از بین آپلودهای شما انتخاب می کند. Auto Enhance با ترفندهایی به طور بالقوه باعث بهتر شدن ظاهر عکس ها می شود. Auto Awesome یک ویژگی چند وجهی است که می تواند از تصاویر شما به صورت یک ترتیب منظم تصاویر متحرک GIF بسازد، لبخندها را تشخیص می دهد، تصاویر را با میزان آشکاری متفاوت ادغام می کند و یک تصویر HDR برای شما می سازد. تمامی این ویژگی ها به صورت خودکار بدون پرسش از کاربر روی تصاویر اعمال می شوند که اگر آن ها را دوست ندارید می توانید آن ها را لغو کنید.

ظاهر، احساس و حریم خصوصی
وقتی تصاویر آپلود می شوند، گوگل پلاس و فلیکر گزینه های برای به اشتراک گذاری و حریم خصوصی ارائه می دهند. بدون هیچ گونه محدودیت مربوط به حریم خصوصی، تصاویر شما در بخش تصاویر پروفایل تان نمایش داده می شوند و می توانند در قالب آلبوم ها و مجموعه ها گروه بندی شوند. هم در فلیکر و هم در گوگل پلاس می توانید تنظیمات حریم خصوصی را به دلخواه خودتان تنظیم کنید. برای مثال می توانید تنظیم کنید که تصاویر برای فقط دوستان تان و یا گروهی خاص و یا فقط برای خودتان قابل مشاهده باشند. همچنین می توانید به وسیله افراد و یا مکان ها روی تصاویر تان تگ (برچسب) قرار دهید. همه این ها در اختیار شماست.

طراحی جدید فلیکر دارای صفحه پروفایل با ظاهری مدرن و تصویر پروفایل و یه کاور پروفایل است، شبیه چیزی که در بیشتر شبکه های اجتماعی مشاهده می کنید. تصاویر به صورت هوشمند در صفحه چیده شده و در یک ظاهر رنگارنگ و منظم نمایش داده می شوند. خارج از صفحه پروفایل، مشکلات مربوط به سازگاری با طراحی قدیمی فلیکر در بعضی صفحات مانند صفحه دانلود تصویر وجود دارد. منوها  و بعضی بخش ها به سختی برای دسترسی دیده می شوند و ممکن است شما در شرایطی قرار بگیرید که احساس گیج شدن و گم شدن بکنید!

همچنین گوگل پلاس تصاویر را به صورت تمیزی مرتب می کند و برای این کار از فاصله های باز سفید و خاکستری رنگی استفاده می کند که نسبت به فلیکر کمتر احساس ترس به شما دست می دهد!! مرور و جابجایی بین منوها ساده است و سازگاری و یکپارچی در همه جا مشاهده می شود.

قابل ذکر است که فلیکر به شما اجازه می دهد که تصاویر را با رسانه های اجتماعی شخص ثالث و سرویس های وبلاگ نویسی به اشتراک بگذارید که امکان بسیار قابل توجهی است اگر که شما و دوستان تان از گوگل پلاس استفاده نمی کنند.

چه بلایی به سر پیکاسا آمد؟
در سال 2004 گوگل پیکاسا را به دست آورد و ازآن خود کرد، یک نرم افزار مدیریت و ویرایش تصاویر که بسیار شبیه چیزی که امروزه گوگل پلاس و فلیکر عمل می کنند، کار می کرد. پیکاسا هنوز نیز به عنوان یک برنامه رایگان دسکتاپ وجود دارد، همچنین تحت وب با عنوان Picasa Web Albums؛ با این حال آینده آن خیلی روشن نیست. کاربران فعلی پیکاسا ممکن است ببینند که آلبوم های وب پیکاسایشان در گوگل پلاس در دسترس است و کاربران جدید از  صفحه Picasa Web Albums به سرویس گوگل پلاس هدایت می شوند. گوگل هیچ بیانه رسمی ای در مورد وضعیت Picasa Web Albums اعلام نکرده است؛ ولی صفحه پشتیبانی پیکاسا، گوگل پلاس را «خانه جدید تصاویر شما (The new home for your photos)» می نامد.

همچنین باید بدانید که…
چند رقیب دیگر برای فلیکر و گوگل پلاس وجود دارند که امکاناتی مشابه با این دو ارائه می دهند اما برای نیازهای متفاوت تری مناسب هستند. سامسونگ و 500px به شما اجازه آپلود و به اشتراک گذاری تصاویر را می دهند؛ ولی هدف آن ها برای هنرمندانی است می خواهند کارهای خود را بفروشند، و به این ترتیب برای دسترسی به تمامی سرویس های این سایت ها نیاز به عضویت پولی خواهد بود. مایکروسافت و اپل نیز فضاهای ذخیره سازی ابری خود را با نام های SkyDrive و iCloud ارائه می دهند؛ ولی آن ها به ترتیب فقط 7 و 5 گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان ارائه می کنند که این فضا با سرویس های دیگر آن ها نیز مشترک است (دیگر سرویس های مایکروسافت و اپل نیز این فضای 7 و 5 گیگابایتی استفاده می کنند). در طرف دیگر رسانه های اجتماعی مهم مانند فیسبوک، اینستاگرام و توییتر به شما اجازه اشتراک گذاشتن تصاویر با دوستان تان را می دهند؛ اما امکانات مناسبی برای استفاده به عنوان یک نسخه پشتیبان (Backup) و ویرایشگر عکس دائمی ارائه نمی کنند.

بهتر است از کدام یک استفاده کنید؟
در حالی که بهتر است انتخاب شما بر اساس نیازتان باشد، باید بدانید که فضای رایگان یک ترابایتی به سخت قابل مبارزه است!! فلیکر دارای یک طراحی و ظاهر بسیار زیبا و عالی و فضای ذخیره سازی کافی است که در کنار امکانات به اشتراک گذاری و ویرایشگر تصاویر باعث می شود که تمامی محدودیت های آن را فراموش کنید. با وجود طراحی جدید فلیکر، گوگل پلاس هنوز هم ظاهر مدرن تری دارد و تلاش می کند که برای استفاده، آسان تر و واضح تر باشد. همچنین برخی از ویژگی های ویرایش خودکار گوگل در گرچه خیلی کاربردی نیستند، ولی برای استفاده بسیار فان و جالب اند. در حال حاضر فلیکر گزینه بهتری به نظر می رسد؛ چون امکاناتی ارائه می کند که دیگر سرویس ها آن ها را ارائه نمی کنند.
منبع : GDGT.com (با ویرایش از گویا آی تی)

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. flickr

    سلام خسته نباشید

    این یارو که فیلتره ؟ ای روزگار بی مرام , یک ترابایت الان رو هواست و قد ما نمیرسه بهش

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *