گینگکو،پردازشگر اینترنتی که می تواند دیدگاه شما نسبت به نوشتن را تغییر دهد!

گینگکو،پردازشگر اینترنتی که می تواند دیدگاه شما نسبت به نوشتن را تغییر دهد!
  • 1392/6/16
  • محمدرضا رشيدي
  • 0

1

افراد خلاق همیشه به دنبال این هستند تا ویرایشگر های خلاقانه ی متون را که می توانند زندگی شان را درست شبیه به زندگی نویسندگان و حتی آسان تر کنند ، هستند.ما هم خواستیم کمی از آن دسته افراد باشیم برای همین سری زده ایم به عده ای ویرایشگر های رایگان تن مانند Quabel و WriteeApp . آخرین سرویسی که توانسته خودش را در عرصه ی رقابت نشان دهد Gingko است . این سرویس نسبتا جدید و منحصر به فرد می تواند تنها کلید مورد نیاز شما برای تغییر  روش نوشتن تان باشد. با استفاده از این سرویس شما موثر تر خواهید بود و در انجام کار ها و پروژه هایتان راحتی و آسانی را احساس خواهید کرد.

به جای اینکه همان فرمت صفحات سنتی را مد نظر قرار بدهیم، یک سند گینگکو به سه ستون تقسیم بندی شده است . در این سه ستون ، شا قادر خواهید بود تا کارت های منحصر به فردی را ایجاد کنید – یا همان چیزی که آن ها roots می نامند. در ابتدا نگاهی خواهیم داشت بر قابلیت های اصلی ای که این سرویس پیشنهاد می دهد و بعد با هم درباره ی نحوه ی استفاده ی بجا از این مزایا صحبت خواهیم کرد.

قابلیت های اصلی

وقتی که شما برای اولین بار به حساب کاربری خود وارد می شوید از شما با یک مثال از یک درخت که همان شجره ی گینگکو است پذیرایی می شود  ! فکر خوبی است که کمی با این راهنما دست و پنجه نرم کنید تا بیشتر با نحوه ی فعالیت این سرویس آشنا شوید تا بعدا گیج نشوید.2

صفحه به سه ستون تقسیم شده است  و هر ستون می تواند به تعداد دلخواهی root تقسیم شود. شما می توانید به راحتی با استفاده از موس خود و یا دکمه های نشانگر کیبورد بین قسمت های مختلف درخت گینگکو جابجا شوید و دریایی از اطلاعات را یکجا در اختیار داشته باشید.

پردازشگر متن به شما اجازه ی دسترسی به قابلیت های اصلی ویرایش را می دهد اما متاسفانه  حتی یک منوی ساده برای ویرایش وجود ندارد. گینگکو از markdown استفاده می کند اما یک راهنمای جامع وجود دارد که شما را راهنمایی می کند تا نحوه ی استفاده از آن را در تنظیمات گینکگو یاد بگیرید. یاد گیری دستور استفاده ی Markdown  تنها چند دقیقه وقت شما را خواهد گرفت.

Capture

قابلیت کلیدی دیگری که گینکگو در چنته دارد “همکاری” است ، بدین صورت که شما می توانید نویسندگان دیگر را دعوت کنید تا نوشته ی ش را مشاهده کنند و در صورت نیاز ویرایش کنند که این قابلیت به تیم ها این امکان را می دهد تا به راحتی بتوانند به صورت گروهی بر روی اسناد و نوشته های خود کار کنند که همه این کار ها به صورت آنلاین و با استفاده از یک لینک منحصر به فرد انجام می شود. شما همچنین قادر هستید تا با اضافه کردن تصاویر به سند یا نوشته ی خود آن را به صورت بصری نیز جذاب و مطلوب سازید.

به عنوان یک کاربر رایگان ، شما تنها به 3 نوشته (درخت) محدود هستنید اما می توانید با پرداخت 9 دلار در ماه درخت های نامحدودی را به کار گیرید. در حالی که شما می توانید “درخت” هایتان را در قالب فایل های متنی ذخیره کنید ، این به این معنا نیز هست که این فایل ها  با فرت های Markdown ذخیره می شوند.اگر باید از این فایل ها در جایی استفاده کنید که از امکان Markdown پشتیبانی نمی کند باید به هنگام بیرون آوردن آن از سرویس فرمت آن را تغییر دهید. برای آن دسته از کاربرانی که از یک بلاگ قدرتمند دراپ باکس استفاده می کنند این می تواند راه بسیار خوبی برای ایجاد پست های پیش نویس باشد و برای دیگر کاربران ، آن ها می توانند همیشه از یک اپلیکیشن که از Markdown پشتیبانی می کند استفاده کنند و یا حتی به راحتی متون خودشان را در Gmail با استفاده از افزونه ی کروم ، Markdown Here رندر کنند.

ایجاد یک سند جدید

حالا که از پس قابلیت های اصلی گینکگو برآمده ایم ، وقت آن فرا رسیده است تا بفهیم چگونه باید یک سند جدید در این سرویس ایجاد کنیم و همینطور چگونه به بهترین نحو از این مزایا و امکانات بهره ببریم. وقتی که شما یک درخت جدید ایجاد می کنید تنظیمات کمی وجود دارند که شما می توانید انتخاب کنید  – شما می توانید یک عنوان انتخاب کنید؛ آن را عمومی و یا خصوصی کنید ؛ و یا حتی این محدودیت را فراه سازید تا تنها با افرادی به اشتراک گذاشته شود که دارای لینک مربوطه باشند.

Capture

وقتی که درخت جددی خود را ایجاد کردید می توانید یک Root اضافه کنید – اساسا یک کارت کوچک در اولین ستون. اینجاست که می توانید یادداشت های خود،نماهای کلی،نقشه و یا هر چیز دیگری که خواستید را اضفه کنید.

Capture

وقتی که آن را در قسمت مربوطه قرار دادید می توانید کارت های بیشتری را به همان ستون و به سادگی اضافه کنید به این صورت که نشانگر موس را بر روی لبه ی بالایی یا پایینی آن برده تا دکمه ی “+” ظاهر شود که به شما این امکان را می دهد تا کارت های جدید را اضفه کنید.همچنین می توانید با انتخاب Command/Control و سپس نشانگر پایین کارت های جدید دلخواه را اضافه نمایید.

Capture

با Gingko ، شما می توانید کارت هایی را ایجاد کنید که از بالا به پایین یا از چپ به راست ردیف می شوند. به طور مثال اگر بخواهیم یک بحث جدید را در ستون بعدی ایجاد کنیم باید Control/Command را انتخاب کنیم و سپس نشانگر سمت راست را بزنیم تا یک کارت جدید که در ارتباط با کارت اصلی که باز بود ، ایجاد شود.

این یعنی این که شما می توانید کارت های متعددی را بسازید  که یا در یک ستون قرار داشته باشند،یکی پس از دیگری، یا یک کارت اصلی ایجاد کنید که به صورت افقی به دیگر بحث ها خط می دهد.همچنین به راحتی قادر خواهید بود این کارت های جدا از هم را با کشیدن و رها کردن از نقطه ای به نقطه ی دیگر انتقال دهید که این کار باعث می شود بتوانید در صورت نیاز بحث ها و تفکراتتان را مجددا سازمان دهی کنید.

با Gingko خلاق شوید.

حالا که با اصول ایجاد کارت های منحصر به فرد داخل یک سند گینگکو یا “درخت” آشنا شده اید تنها چیزی که مانده است این است که تصمیم بگیرید چگونه از آن استفاده کنید. توسعه دهندگان Gingko یک لیست طولانی از مواردی که شما می توانید از این سرویس برای آن ها استفاده کنید تهیه کرده اند : نوشتن یک رمان ، نمایشنامه یا تز ، سازمان دهی یک پروژه ، ایده ها و یادداشت های مطالعه، و کار کردن به صورت گروهی بر روی تمام موارد ذکر شده .

اگر در حال نوشتن یک داستان هستید می توانید از ستون سمت چپ برای نمای کلی پلات داستان استفاده کنید،ستون دوم برای نای کلی شخصیت ها ، و ستون سوم برای داستان اصلی و دیالوگ های داستان.در غیر این صورت ، می توانید از امکانات آن برای برنامه ریزی قسمت ها و فصل های مختلف داستان استفاده کنید. اگر مایلید که از آن به عنوان ابزار مطالعه استفاده کنید ، می توانید تقریبا به همان روش استفاده از کارت ها از آن استفاده کنید – وارد کردن یادداشت ها بر روی موضوعات خاص بر روی هر کارت.

گینگکو با تغییر دادن محیط کار و پروسه فعالیت شما ، نحوه ی نوشتن شما را تغییر می دهد. تمام محتوایی که شما می خواهید بنویسید در صفحه قرار دارد ، ولی شما تنها می توانید بر روی یک قسمت تمرکز کنید و در صورت نیاز بر دیگر بخش ها نیز دسترسی داشته باشید.در واقع هیچ محدودیتی در خلاق شدن با گینگکو وجود ندارد!

منبع : Makeuseof

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *