راه های آسان برای حفاظت از گوشی آندرویدی

راه های آسان برای حفاظت از گوشی آندرویدی
  • 1392/8/18
  • امين قاسمي‌زاده
  • 3

در دنیای هوشمند امروزی حفاظت از اطلاعات گوشی هوشمند امری مهم است. در این مقاله سعی داریم به بررسی عواملی که به ما کمک می‌کند تا از گوشی هوشمند آندرویدی خود حفاظت کنیم بپردازیم.
گوشی آندرویدی شما فقط قادر به اتصال زندگی شما به این دنیای آنلاین نیست، بلکه همه زندگی شما را در جیب شما قرار می‌دهد. اگرچه دسترسی سریع به تمامی اطلاعات مورد نیاز و همیشه در دسترس یک امتیاز مثبت است ولی شامل نکات منفی نیز می‌شود و این نکات منفی شامل دسترسی سارقان و هکرها به اطلاعات شخصی شما می‌شود و شما در این مورد بی پناه هستید و قادر به دفاع اطلاعات خود در مقابل آن‌ها نیستید ولی می‌توانید با انجام یک سری کار های امنیتی از امنیت برخی از اطلاعات خود اطمینان حاصل کنید.
قبل از بررسی این نکات امنیتی بهتر است کمی با هکرها آشنا شویم، درست است که این هکر ها بیشتر با سیستم‌های کامپیوتری سر و کار دارند اما فراموش نکنید کسانی که اقدام به هک گوشی‌های هوشمند شما می‌کنند در واقع کسانی هستند که از کامپیوترها خسته شده‌اند و روی به گوشی‌های هوشمند آورده‌اند. بهتر از با لقب‌ها و کارهای این افراد بیشتر آشنا شویم:

ش
۱-گروه هکرها یا نفوذ گران کلاه سفید White Hat Hackers Group

این گروه از هکرها در واقع همان دانشجویان و اساتید هستند که هدفشان نشان دادن ضعف سیستم‌های امنیتی شبکه های کامپیوتری می‌باشد این گروه به نام هکرهای خوب معروف هستند و در واقع کلاه سفید نه تنها مضر نیستند بلکه در تحکیم دیواره آتش Fire Wall شبکه‌ها نقش اساسی دارند کلاه سفیدها دارای خلاقیت عجیبی هستند به طوری که هر بار با روش جدیدی از دیواره امنیتی عبور می‌کنند.
۲-گروه هکرها یا نفوذ گران کلاه سیاه Black Hat Hackers Group

اسم دیگر این گروه Cracker است. کراکر ها خرابکارانه ترین نوع هکرها هستند. این گروه کاملاً پنهانی دست به عملیات‌های تخریبی شبکه می‌زنند. کلاه سیاه‌ها اولین چیزی که به ذهنشان می‌رسد این است که به سیستم قربانی بخت برگشته نفوذ می‌کنند. همه کلاه سیاه‌ها ویروس می‌نویسند و با ارسال ویروس به روی سیستم مورد نظر هدفشان را اجرا می‌کنند. همیشه هویت اصلی این گره مخفی مانده است.

۳-گروه هکرها یا نفوذ گران کلاه خاکستری Gray Hat Hackers Group

نام دیگر این گروه Whacker است. هدف اصلی واکرها استفاده از اطلاعات سایر کامپیوترها به مقصود مختلف است و صدمه ای به کامپیوترهایی که در این نفوذ کردن وارد نمی‌کنند.
واکر ها کدهای ورود به سیستم‌های امنیتی رو پیدا می‌کنند و به داخل شبکه نفوذ می‌کنند. اما سرقت و خرابکاری کار واکرها نیست. آن‌ها این اطلاعات رو در اختیار مردم قرار می‌دهند. یعنی عموم مردم دنیا. به طور مثال اگر اشتباه نکنم در سال ۱۹۹۴ یک هکر ژاپنی سایت NASA امریکا رو هک کرد و تمام اسناد محرمانه این سازمان و دزدید و به صورت مجانی بر روی اینترنت قرار داد.

۴-گروه هکرها یا نفوذ گران کلاه صورتی Pink Hat Hackers Group

به آن‌ها Booter هم می‌گویند. بوترها بدترین بی سواد ترین و….. افرادی هستند که یک کاربر در تمام عمر خود می‌تواند ببیند. آن‌ها فقط می‌توانند تو سیستم‌ها اخلال به وجود بیاورند یا توی اتاق‌های گفتگو مزاحم بقیه بشوند. مثل همان افرادی که روم یاهو را بوت می‌کنند و بعد هم از این کار خود بسیار خوشحال می‌شوند. همیشه از نرم افزار دیگران استفاده می‌کنند و سواد برنامه نویسی ندارند. ولی همین افراد بعضی مواقع میتوانند خیلی خطرناک باشند پس نباید دست کم بگیرید. آن‌ها می‌توانند با استفاده از یک نرم افزار و ایجاد ترافیک مجازی در یک پایگاه وب موجب از کار افتادن بشوند.

خوب بهتر است به راه های حفظ امنیت اطلاعات خود بپردازیم:
۱- توجه به مجوزهای دسترسی نرم افزار:
هنگام نصب یک برنامه برای اولین بار، برنامه لیستی از دسترسی‌های مورد نیاز خود را به کاربر نمایش می‌دهد و کاربران بدون توجه به کل متن سریعاً آن را تائید می‌کنند و اقدام به نصب برنامه می‌کنند. دقت کنید برخی برنامه‌ها که نصب می‌کنید بعدها برای انجام برخی از ویژگی و امکانات خود از کاربر درخواست پول می‌کنند و شما ناچار هستید که برای استفاده از آن از حساب خود پول برداشت کنید.
نرم افزارهای قدیمی دارای نوشته های طولانی برای مجوز بودند و کاربران آن‌ها را نمی‌خوانند یا فهم آن بسیار سخت بود. در حالی که امروزه نوشته‌ها و مجوزها بسیار راحت‌تر و روان‌تر شده‌اند.
شما با کمک سیستم عامل آندروید می‌توانید در هر قسمت که مشکل داشتید کلیک کنید و از راهنمای سیستم عامل و برنامه همزمان استفاده کنید تا جای سؤالی برای شما باقی نماند.
شاید یک برنامه نیاز به دسترسی به اطلاعات خصوصی شما داشته باشد، شما می‌توانید سریعاً از قبول نصب نرم افزار خودداری کنید و به دنبال نرم افزار امن‌تری بگردید.
۲-فقط از طریق پلی استور اقدام به دانلود برنامه‌ها کنید:
از مزایای دیگر Play Store می‌توانید به امنیت برنامه‌ها اشاره کرد.
بسیاری از کاربران از سایت‌های مختلف اینترنتی اقدام به دانلود برنامه برای گوشی‌های هوشمند خود می‌کنند ولی بهتر است بدانید هر چه شما هوشیار باشید، هکرها از شما هوشیار تر هستند. اگرچه در زمان قدیم در Google Play Store برنامه های مخربی هم وجود داشت اما گوگل اقدام به پاک سازی و بالا بردن امنیت Google Play Store کرد.

ش

شما از سایت‌های دیگری مثل:آمازون و یا F-Droid هم برنامه های مورد نیاز خود را دانلود کنید، اما همیشه به این نکته توجه داشته باشید که امنیت بیشتر گوشی‌های آندرویدی شما را Google Play Store تأمین می‌کند.
۳-نصب یک مجموعه امنیتی:
اگر شما واقعاً در مورد نرم افزارهای مخرب نگران هستید بهتر است یک مجموعه امنیتی بر روی گوشی هوشمند خوب نصب کنید و امنیت را بالاتر ببرید.
با جستجوی کلمه در فروشگاه Google Play Store چندین هزار مجموعه امنیتی را مشاهده می‌کنید که به شما پیشنهاد داده شده است.
برخی از نرم افزارهایی که به شما معرفی می‌شوند همان نرم افزارهای معروف کامپیوترهای شخصی است که اکنون برای گوشی‌های هوشمند معرفی شده‌اند، مثل:McAfee و Norton.
همچنین با سر زدن به AV-Test (که یک مرکز مستقل برای تست آنتی ویروس‌ها است) می‌توانید رتبه آنتی ویروس‌ها را ببینید.
برنامه های امنیتی در هنگام مواجه شدن با برنامه های مخرب به شما توسط پیغامی هشدار می‌دهند.

ش

اغلب برنامه های امنیتی پس از نصب شدن بر روی گوشی‌های آندرویدی به شما پیشنهاد می‌دهند که از کلیه برنامه های خود یک فایل پشتیبان تهیه کنید. هنگامی که شما این مجموعه های امنیتی را بر روی گوشی هوشمند خود نصب می‌کنید شاید به این موضوع فکر کنید که این برنامه هیچ وقت به درد کار شما نمی‌خورد ولی بهتر است ریسک نکنید و بدانید در صورت آلوده شدن گوشی خود به راحتی می‌توانید گوشی خود را دوباره پاک سازی کنید و از طریق فایل‌های پشتیبان هیچ وقت برنامه های مورد نیاز و اطلاعات شخصی خود را از دست ندهید.

وب سایت تست آنتی ویروس AV-TEST در آخرین تست آنتی ویروس‌های آندروید که در تاریخ ( April ۲۰۱۳ ) منتشر شده، برترین آنتی ویروس‌های آندروید را معرفی کرده است.
در این تست از ۱۲۲۱ نمونه فایل آلوده برای تست استفاده شده و همچنین آنتی ویروس‌ها از لحاظ ویژگی‌های امنیتی نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
در نهایت به جزء ۲ محصول ناشناخته، بقیه ضد ویروس‌های موبایل و تبلت آندرویدی موفق به کسب گواهی AV-TEST شدند.
در بخش حفاظت بر اساس حروف الفبا ضد ویروس‌های: Norton و symantec و F-Secure و McAfee و Trend Micro موفق به کسب نمره ۶ از ۶ شدند.
و از دیگر ضد ویروس‌های موبایل و تبلت، آنتی ویروس‌های:ESET NOD۳۲ و Bitdefender، Webroot، kaspersky و G Data به ترتیب در رده های بعدی قرار گرفتند.
در بخش Usability نیز تقریباً همه ضد ویروس‌ها موفق به کسب امتیاز ۶ از ۶ شدند.
AV-TEST در این تست حتی ضد ویروس‌هایی که ۹۹٫۶ % شناسایی داشته‌اند هم به صورت ۱۰۰% نمایش داده و برای همین است که برای مثال Bitdefender با اینکه مانند symantec و Trend Micro گفته شده ۱۰۰% شناسایی داشته ولی نمره کمتری گرفته است. زیرا در واقع ۹۹٫۶ % تهدیدات را شناسایی کرده است.

۴-گوشی هوشمند خود را قفل کنید.
یکی از ساده‌ترین راه‌ها قرار دادن PIN یا pattern بر روی صفحه نمایش گوشی برای بالا بردن امنیت است.
انجام این کار باعث می‌شود که شما از کنجکاوی دوستانتان در مورد عکس‌ها و پیغام‌های شخصی تان در امان باشید.
شما می‌توانید با رفتن به قسمت Settings و سپس انتخاب گزینه Security & Screen Lock تنظیمات مورد نظر خود را انجام دهید.
از نظر من استفاده از PIN بهتر است، زیرا صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند امروزی اثر انگشت را بر روی خود ذخیره می‌کنند و از این جهت ممکن است pattern کمی نا امن‌تر باشد.

ش

با در انجام دادن مراحل بالا می توانید امنیت گوشی هوشمند خود را تامین کنید.

 

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه
  1. سلام ، مطلب مفیدی بود

    راستی آنتی ویروس آویرا هم که یه نسخه برای اندروید داره ، چرا توی این لیست نیست؟

    1. ممنون دوست عزیز.
      حق با شما است.نرم افزار Avira Free Android Security هم یکی از بهترین آنتی ویروس ها برای آندروید است
      اما در این مقاله از آنتی ویروس هایی که در سایت معتبر AV-TEST تست شده اند و نمره بسیار بالایی گرفته اند اسم برده شده است.

  2. بسیار مطلب دقیقی بود …
    ————————————-
    وبسایت آموزش ویدئویی : http://avakato.com/

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *