قبل از iPad شرکت اپل، IPAD شرکت اینتل وجود داشته است.

قبل از  iPad شرکت اپل، IPAD شرکت اینتل وجود داشته است.
  • 1392/9/16
  • امين قاسمي‌زاده
  • 0

محصولات iPad به‌صورت جهانی طرفداران زیادی دارند و جز محصولات پر فروش الکترونیکی در دنیا به شمار می‌آیند؛ اما آیا شما تا حالا چیزی راجع به IPAD شنیده‌اید؟

IPAD جز یکی از زحمت های اینتل در ساخت تبلت بود که تقریباً می‌توان گفت یک دهه زودتر از محصول پرفروش iPad به بازار آمده است.

این تبلت که نام کامل آن، Intel Pad است به‌صورت اختصار IPAD نامیده شده است و می‌تواند در اینترنت به جستجو بپردازد و حتی به پخش موسیقی و یا فیلم بپردازد و یا حتی به‌عنوان یک قاب عکس دیجیتالی هم کار کند.

متأسفانه قبل از آن که IPAD بتواند به خوبی در دست مشتریان توزیع شود، پخش آن متوقف شد و این‌یکی از بدترین اتفاق‌ها برای شرکت اینتل بود.

برای اینتل صرف‌نظر کردن از تبلت در آن سال‌ها یک ضرر بوده است که این روزها شاهد آن هستیم.

حال به بررسی این بپردازیم که چه بوده در قبل و اگر در زمان اکنون بود چه می‌شد.

ش

راه‌های جدید:

در اواخر دهه ۱۹۹۰ و اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی بود که اینتل تهیه‌کننده قطعات بسیاری از کامپیوترها و سرورهای جهان شد. در آن زمان اینتل به دنبال تنوع بخشیدن به‌کارهای خود بود، کارهایی فراتر از کامپیوترهای شخصی!

اینتل می‌خواست در میزبانی وب و ساخت اسباب‌بازی و حتی ویدیو و تبلت هم صاحب‌نام و شهرت شود.

در سال ۱۹۹۸ اینتل چندین تیم تحقیقاتی کوچک را در مورد افزایش سود و سرمایه کسب‌وکار ایجاد کرد.

یک تیم تحقیقاتی که متشکل از ۳ کارمند اینتل بود ایده‌هایی در مورد تبلت دادند.

مثل Apple iPad و Samsung Galaxy Note امروزه، IPAD شامل قلم و حتی صفحه‌نمایش لمسی می‌شد.

در آن روزها حرکت و تحرک به معنای توانایی حرکت و جا به‌جایی در اطراف خانه بود و ایده‌ای که در پشت IPAD بود این ایده بود که بتوانید با یک دستگاه (تبلت) در اطراف خانه خود حرکت کنید بدون این که به‌جایی متصل شوید.

مدیران اینتل بر این عقیده بودند که باوجود گسترش اینترنت، IPAD رونق بیشتری در فروش می‌گیرد.

Ed Arrington سرمایه‌گذار در بخش گروه کسب‌وکار اینتل به ما گفت که: ما این روزها تبلت هایی می‌بینیم که دارای صفحه‌نمایش لمسی هستند، ما وقتی به آن‌ها نگاهمی کنیم می‌گوییم که در آن زمان ما چقدر پیشرفته بودیم و متأسفانه نشد که به‌کار خود ادامه بدهیم. Ed Arrington یکی از آن سه کارمند اینتل در مورد ایده‌های ساخت تبلت بود.

پخش در بازار:

تیم اینتل ب یک به‌صورت نمونه اولیه طراحی کرد. سازندگان بزرگ کامپیوتری مثل: Dell یا Hewlett-Packard (که در حال حاضر دارند تلاش می‌کنند تا یک تبلت خوب بسازند) اکنون می‌خواهند تبلت های خود را با طراحی تبلت قدیمی اینتل بسازند.

البته در آن زمان طرح اولیه تبلت اینتل بر روی برنامه یک تلویزیون محلی نمایش داده شد و که توانست توجه رئیس اینتل یعنی Andy Grove را جلب کند.

وی در آن زمان تصمیم گرفت که این دستگاه باید به‌عنوان یک تبلت اینترنتی ساخته شود.

برای کمپانی بزرگی مثل اینتل که اصولاً سازنده قطعات برای دستگاه‌ها است تا به‌دست مشتریان برسد، ایجاد یک محصول بزرگ در آن زمان مثل تبلتی با صفحه‌نمایش لمسی یک معامله بزرگ بود.

در آن زمان بیشتر زمانه دوربین های دیجیتال و MP3 ها بود.

تصمیم اینتل برای فروش باعث شد که فشارهای زیادی بر روی تیم های کوچک خود بیاورد و چون به بودجه اضافی احتیاج داشتند پس برای پایین آوردن هزینه‌های دستگاه‌ها تصمیم گرفتند که با شرکت‌هایی مثل Disney و ESPN توافق‌نامه‌هایی را امضا کنند.

Arrington گفت: آن چه ما در آن زمان انجام می‌دادیم دارای ریسک بسیار بالایی بود و همه‌چیز به‌خصوص عملکرد آن بسیار مهم بود.

تبلت اینترنتی تبلت، شامل ۵ دکمه است که به کاربران کمک می‌کند و هیچ‌چیز خاصی به نام برنامه در آن وجود ندارد.

اما دستگاه دارای یک مرورگر اینترنتی است و همچنین در مورد پخش موسیقی و فیلم و همین‌طور به‌عنوان یک قاب عکس دیجیتالی می‌تواند کار کند.

Craig Barrett مدیرعامل شرکت در ژانویه ۲۰۰۱ از این تبلت پرده‌برداری کرد.

مرگ زود رس:

بااین‌حال تبلت IPAD، می‌خواست که با رقیبان قدیمی خود به‌خصوص کامپیوترهای شخصی به رقابت بپردازد.

دستگاه‌ها آماده و بسته‌بندی‌شده بود. اما ناگهان فروش این دستگاه به پایان رسید و کارمندان در آتش این اقدام سوختند (به‌منظور ضرر)

Arrington گفت: همه می‌دانند که چطور کار عالی ما به پایان نافرجام رسید. همه می‌دانستند که ما نمی‌خواستیم کاری کنیم که باعث بی‌آبرویی رقیبان ما شود.

دلایل دیگری برای شکست این پروژه تبلت هم وجود دارد.

باوجود کمک شرکت های دیگر ساخت این دستگاه بسیار برای اینتل گران در آمد و البته این تبلت یک دستگاه تمام و کمال نبود.

مشکل نبود نرم‌افزار داشت و مطمئناً کاربر از بسیاری از جهات اذیت و آزار می‌شد.

 ش

البته شکی نیست که IPAD هم می‌توانست در آن زمان یک محصول موفق باشد ولی نبود نرم‌افزار باعث می‌شد که کاربر از این تبلت کم‌کم زده شود.

بااین‌حال شاید زمان‌بندی اینتل برای ارائه این تبلت به بازار درست نبوده است.

اینتل در حال حاضر تراشه‌های X86 را برای گوشی های هوشمند می‌سازد و کمپانی های بزرگی مثل Dell از تراشه X86 برای تبلت های خود استفاده می‌کند.

بااین‌حال تراشه‌های اینتل در ویندوز ۸ به وفور پیدا می‌شود. حتی قرار است به‌زودی بین شرکت لنوو و اینتل قراردادی امضا شود.

بااین‌حال باز هم باید منتظر اختراعات جدید اینتل باشیم.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *