کیت کت در برابر iOS 7؛ کدام یک پیش هستند؟

کیت کت در برابر iOS 7؛ کدام یک پیش هستند؟
  • 1392/11/17
  • بهراد جاود
  • 0

اندروید و iOS به عنوان دو رقیب جدی و سر سخت در دنیای سیستم عامل های موبایل همیشه در کانون توجه قرار داشته اند و طرفداران هر کدام از این دو سیستم عامل به دنبال آمار جدیدی هستند تا بلکه بتوانند برتری سیستم عامل مورد علاقه خود را به رخ گروه رقیب بکشند. در این میان یکی از آمارهایی که در رقابت این دو سیستم عامل مورد توجه قرار دارد درصد نصب آخرین نسخه از این دو سیستم عامل روی دیوایس ها است.

شرکت گوگل آخرین نسخه از اندروید را سه ماه پیش با نام کیت کات عرضه کرد. در طول این سه ماه کیت کت فقط روی ۱.۸ درصد از اسمارت فون ها و تبلت های اندرویدی که در گوگل پلی استور ثبت شده اند نصب گردیده. این در حالی است که در حال حاضر ۶۰.۷ درصد از دیوایس های اندرویدی از اندروید Jelly Bean استفاده می کنند. نکته قابل توجه این است که ۸.۹ درصد از مجموع کل دیوایس های اندرویدی، از آخرین نسخه Jelly Bean یعنی اندروید ۴.۳ نیرو می گیرند.

Android_Kitkat

اما در طرف دیگر این رقابت اپل وضع بهتری دارد. شرکت اپل در ماه سپتامبر آخرین نسخه از سیستم عامل موبایل خود یعنی iOS 7 را عرضه کرد و در همان یک ماه نخست این سیستم عامل روی ۶۴ درصد از دیوایس های تحت پوشش نصب گردید. طبق آماری که خود شرکت اپل منتشر کرده در پایان ماه ژانویه این میزان به ۸۰ درصد افزایش یافته.

دلیل اصلی اینکه اپل در این مورد از گوگل جلوتر است این است که سیستم عامل اندروید بر خلاف iOS روی انواع گسترده تری از دیوایس ها قابل نصب است، در حالی که iOS فقط روی دیوایس های خود اپل نصب می شود و برای اپل مدیریت به روز رسانی سیستم عامل بسیار آسانتر است. از آنجایی که شرکت های زیادی از جمله سونی و سامسونگ دیوایس های خود را بر پایه سیستم عامل اندروید عرضه می کنند، به وجود آمدن ناهماهنگی در عرضه آخرین نسخه از اندروید امری است که دیگر طبیعی و عادی شده است.

وقتی یک نسخه جدید از اندروید عرضه می شود، باید سخت افزارهایی نیز وجود داشته باشند که از لحاظ فنی توانایی اجرای آن نسخه را داشته باشند و همین مسئله سبب می شود که روند نصب آخرین نسخه از اندروید روی انواع دیوایس ها کمی به تاخیر بیافتد و iOS پیش بیافتد. از سوی دیگر اپل چون خودش هم سازنده سخت افزار های خودش است و همین سیستم عامل را خودش طراحی می کند، می تواند بین روند تولید سخت افزار و به روز رسانی سیستم عامل هماهنگی خوبی ایجاد کند. همین هماهنگی بین سخت افزار و نرم افزار یکی از دلایل مهمی است که برخی کاربران دیوایس های شرکت اپل را به دیوایس های شرکت های دیگر ترجیح می دهند.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *