نگاهی به عمر کوتاه و مرگ زودهنگام فلپی برد

نگاهی به عمر کوتاه و مرگ زودهنگام فلپی برد
  • 1392/11/29
  • بهراد جاود
  • 6

در ماه می، Dong Nguyen یک بازی جدید را روی اپ استور iOS آپلود کرد. این هم یکی از صدها نرم افزاری بود که به طور روزانه به بازار آیتونز اپل اضافه می شوند، این هم یک بازی دیگر بود. اما خیلی زود اثبات کرد که این بازی متفاوت است.

Nguyen یک بازی ساده ساخت که بازی‌باز در آن با تپ کردن روی صفحه کنترل یک پرنده بامزه را در اختیار می گیرد و او برای این بازی یک اسم نیاز داشت. ابتدا آن را فلپ فلپ نام گذاری کرد اما کمی بعد متوجه شد که یک نرم افزار دیگر نیز به همین نام وجود دارد. خوشبختانه عملیات بروز رسانی نرم افزار در اپ استور کار سختی نیست و به سرعت انجام می شود، به همین دلیل او توانست خیلی زود نام این بازی را به فلپی برد تغییر دهد.

Flappy_Bird

شاید اسمش را شنیده باشید.

بازی Nguyen یکی از همان ایده های به شدت موفقیت آمیزی هست که هر از گاهی خلق می شوند، مثل پرندگان خشمگین یا همان Angry Birds و یا مثل Temple Run. چند ماه پس از انتشار، فلپی برد به صدر جدول نرم افزارها رسید و طرفداران زیادی پیدا کرد و خیلی زود محبوب شد، به طوری که Nguyen به جایی رسید که توانست از طریق تبلیغات پاپ آپ در میان بازی روزانه ۵۰ هزار دلار درآمد کسب کند.

اما از سوی دیگر او به شدت تحت فشار بود و مدام به او پیام های تعریف و تمجید یا انتقاد و حتی توهین و همین طور درخواست های بیشمار برای مصاحبه ارسال می شد. کمی بعد او تصمیم گرفت فلپی برد را از اپ استور حذف کند، هر چند انکار کرد که دلیل حذف این بازی مزاحمت هایی است که برایش به وجود آمده.

ببینیم اصلا چه شد که اینطور شد.

آغاز:

فلپی برد مثل بقیه بازی هایی بود که Nguyen برای دیوایس های موبایل طراحی می کرد، مثل Shuriken Block یا Super Ball Juggling. از نظر گرافیکی خیلی ساده ولی جذاب بود، گیم پلی هم شاید آسان به نظر می رسید ولی به طرز جالبی دشوار بود که همین سختی زیاد باعث می شد که هر بازی بیشتر از چند ثانیه طول نکشد.

ایده اصلی همانطور که ذکر شد بسیار ساده به نظر می رسید: روی صفحه تپ کنید تا پرنده اوج بگیرد، تپ نکنید تا سقوط کند و با همین روش سعی کنید  پرنده را از میان فاصله بین لوله های سبز رنگی که آدم را یاد سری بازی های سوپر ماریو می اندازد عبور دهید. فاصله بین لوله ها تقریبا ریاد به نظر می رسیدند ولی چون پرنده تند حرکت می کرد و همواره در حال بالا و پایین رفتن بود عبور دادن پرنده از بین این لوله بدون برخود به آنها کار واقعا سختی بود. از آنجایی که با عبور از هر لوله فقط یک امتیاز کسب می کردید، اگر امتیازتان صفر نمی شد اغلب اوقات امتیازتان دو رقمی نمی شد.

برای چند ماه فلپی برد مثل بقیه بازی های Nguyen بود یعنی کمتر کسی از آن خبر داشت. تا اینکه در ماه اکتبر او یک به روز رسانی برای بازی خود ارائه کرد و چند باگ را در آن رفع کرد. بعد همان افراد کمی که از فلپی برد خبر داشتند در شبکه های اجتماعی آن را به دوستان خود نیز معرفی کردند. این شد که به مرور کاربران بیشتری متوجه فلپی برد شدند. بررسی ها برای نرم افزار در اپ استور کم کم بیشتر شدند: اول روزی یک بررسی، بعد روزی سه بررسی بعد بیست بررسی. پیشرفت فلپی برد بیشتر مدیون حرف و حدیث هایی بود که باری کنندگانش از آن به وجود می آوردند و یا از آن تعریف می کردند یا تنفر خودشان از این بازی را ابراز می کردند. Nguyen از توییتر برای برقراری ارتباط با طرفداران رو به افزایشش استفاده کرد و کار به جایی رسید که قول داد این بازی را به اندروید هم بیاورد.

تا پایان ماه دسامبر، فلپی برد موفق شد که در اپ استور آمریکا به مقام هشتادم بهترین بازی های رایگان برسد. بعد اوضاع از این هم بهتر شد. کاربرانی که فلپی برد را بازی کرده بودند در توییتر بیشتر و بیشتر در مورد سختی بیش از حد این بازی صحبت کردند و به همین خاطر فلپی برد باز هم معروف تر شد. Nguyen خیلی خوشحال بود که فلپی برد توانسته بود به مقام چهلم لیست پر دانلودترین بازی های رایگان آیفون برسد. بعد از مدت کوتاهی فلپی برد جزو ۱۰ بازی اول در این لیست قرار گرفت.

در تاریخ هفدهم ژانویه، فلپی برد به مقام اول لیست رسید. فلپی برد حالا معروف ترین نرم افزار رایگان در دنیا بود.

طرفداران این بازی به آن ۵ ستاره امتیاز می دادند و در موردش بررسی های جالب و خنده داری می نوشتند. مثلا یکی از آنها نوشته بود « اخطار می دهم این بازی را دانلود نکنید » و به اعتیادآور بودن این بازی اشاره می کرد یا یکی دیگر از آنها نوشته بود « برادرم یک ماه است به حمام نرفته است! » چون مشغول بازی بوده و وقت برای حمام رفتن نداشته.

حالا دیگر توجه همه به سوی فلپی برد جلب شده بود و خیلی از وب سایت های معتبر درخواست مصاحبه برایش ارسال کردند، پیام های خوب و بد زیادی در توییتر منتشر شد و Nguyen هم در ابتدا سعی کرد همه این فشارها را کنترل کند و همچنان پاسخگوی طرفدارانش در توییتر باشد.

اوج گرفتن:

بعد از مدتی پیام های منفی تعدادشان بیشتر از پیام های مثبت شد. در حالی که فلپی برد همچنان از بهترین های اپ استور بود، صدها نفر در توییتر به او می گفتند که چقدر از بازی و سازنده اش متنفر هستند. به طوری که کار به جایی رسید که Nguyen کمی دچار شک و تردید شد و در توییتر نوشت « حالا دیگر زیاد مطمئن نیستم کار درستی کردم یا نه ».

همان مواقع بود که خیلی از کاربران ویندوز فون به او اعتراض کردند که چرا روند عرضه نسخه ویندوز فون این بازی به کندی پیش می رود و او هم از این دسته از کاربران عذرخواهی کرد و نوشت « من واقعا عذر می خواهم نمی توانم قول دهم ولی تمام تلاشم را می کنم. الان اتفاقات زیادی برای من در حال رخ دادن هست ».

موج انتقاد ها و امتیازات پایین که به سوی Nguyen و بازی اش روانه شد بود، Terry Cavanagh بازی‌ ساز هندی را برآن داشت تا از Nguyen دفاع کند. او در توییتر نوشت « فلپی برد بازی جالبی است، چرا اینقدر از آن انتقاد می کنید. »

جالب اینکه وبسایت ها هم به خصوص وبسایت های مربوط به بازی ها، نظرشان در مورد فلپی برد منفی شده بود. برخی ها او را متهم می کردند که در طراحی بازی خود از بازی های نینتندو کپی کرده است که Nguyen در پاسخ گفت او از هیچ چیزی کپی نکرده و همه چیز را از اول خودش طراحی کرده است.

یا به عنوان مثال وبسایت IGN در تاریخ هشتم فوریه در مورد فلپی برد نوشت « فلپی برد بازی خوبی نیست… حتی لذت بخش هم نیست » و آن را یک بازی خالی از هنر دانست.

در ابتدای ماه فوریه Nguyen در توییتر نوشت « خبرگذاری ها بیش از حد به موفقیت بازی من اهمیت می دهند، چیزی که من هرگز نمی خواهم. لطفا کمی مهربان باشید ».

در حالی که سایت ها و خبرگذاری و همین طور برخی از کاربران به انتقاد از فلپی برد ادامه می دادند، برخی از توسعه دهندگان دیگر نیز شاید به خاطر حس رقابت جویانه خود Nguyen را متهم کردند که برای معروف کردن بازی خود از bot ها استفاده کرده، دیوایس های iOS مجازی ای که از آنها برای افزایش تعداد دانلود یک نرم افزار و بالا بردن جایگاه آن نرم افزار در لیست های اپ استور استفاده می شود.

به عنوان مثال Carter Thomas، یک توسعه دهنده نرم افزار در تاریخ ۳۱ ژانویه نوشت « خوشم نمی آید این را بگویم ولی به نظر می رسد از bot ها استفاده شده است. » که البته بعد از آن هم نوشت « قطعا نمی توانم این حرفم را ثابت کنم. ».

تنها مدرکی که این گروه از توسعه دهندگان در اختیار داشتند این بود که این پیشرفت زودهنگام فلپی برد در اپ استور کمی به نظرشان مشکوک می رسید. به همین دلیل Nguyen را متقلب خواندند.

سقوط:

به مرور زمان، Nguyen از احساس اطمینان به عدم اطمینان و سپس به افسردگی رسید. او در توییتر نوشت « من فلپی برد را یک موفقیت برای خودم می دانم. اما این بازی زندگی معمولی من را از بین برده، حالا دیگر از آن متنفرم. »

یک نفر پاسخ داد « خیلی خوب است، چون بقیه هم از آن متنفر هستند. »

Nguyen در پاسخ نوشت « ها ها »

اما دیری نگذشت که Nguyen دیگر دست از خندیدن کشید و فلپی برد را حذف کرد.

او نوشت « من متاسفم کاربران فلپی برد، ۲۲ ساعت دیگر فلپی برد را حذف خواهم کرد، دیگر بیشتر از این نمی توانم تحمل کنم. » این توییت باعث شد میزان دانلود فلپی برد به شدت افزایش یابد ولی با این حال Nguyen همانطور که گفته بود سر زمان مقرر بازی را حذف کرد. با این حال این کار هم دردی از  Nguyen نکاست چون باز هم توجه ها به سوی او جلب شد و او را اذیت کردند. مثلا یکی از کاربران نوشته بود « اگر فلپی برد را حذف کنی من خود را می کشم » و یک عکس ناراحت کننده از یک زن با اسلحه ای در دهانش برای او فرستاده بود.

طرفداران فلپی برد نمی توانستند متوجه شوند که Nguyen چرا باید این بازی موفق را که این همه برای او سود مالی داشته حذف کند. هر چند فلپی برد هنوز هم برای Nguyen پولسازی می کند چون این بازی قبل از حذف شدنش روی بیش از ۵۰ میلیون دیوایس نصب شده و تبلیغات همچنان در این بازی برای افرادی که بازی را به موقع نصب کرده اند نمایش داده می شوند و Nguyen را پولدارتر می کنند. از سوی دیگر همین ماجرای فلپی برد سبب شده بازی های دیگر Nguyen هم در کانون توجه قرار بگیرند.

بنابراین پاسخ اینکه چرا Nguyen فلپی برد را حذف کرد می تواند این باشد که او دیگر از دست مزاحمت های دیگران خسته شده بود و نمی توانست این همه فشار را تحمل کند. شاید برای من هم در ابتدا این تصمیم غیر عقلانی به نظر می رسید اما حالا که می دانم به خاطر یک بازی موفق چه بر سر Nguyen آمده به این نتیجه رسیدم که کار او کاملا عقلانی و درست بوده.

مرجع wired.com

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 6 دیدگاه
    1. بله همین طور بود و البته همونطور که در مقاله ذکر شده هنوز هم Nguyen درآمد خوبی از این بازی کسب می کند

  1. ممنون از خبرتون.
    بله باید بگم که در بازی های مستقل که توسط فرد یا گروه کوچکی بدون حمایت از ارگان خاصی ساخته میشن هدف خلاقیت هستش و اینکه این بازی یا اثر یه کاری خواهد بود که قاعدتا از احساسات و عواطف فرد سرچشمه میگیره در مقابل یه کار تجاری که هدفه اولیش درآمد و فروش بیشتر هستش.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *