“جنگ سرد دیجیتالی” با روسیه صنعت آی تی را به خطر می اندازد؟

“جنگ سرد دیجیتالی” با روسیه صنعت آی تی را به خطر می اندازد؟
  • 1393/1/6
  • ITTeach
  • 1
اگر تنش غرب با روسیه وارد سطح جدید و خطرناکی شود، آنوقت چه بر سر روابط با کمپانی های نرم افزار روسی، توسعه دهندگان اپ و نرم افزار روس و برون سپاری های انجام شده در صنعت آی تی که بدست مخ های روس سپرده شده می آید؟

putin flag wall

چشم های جهانیان ماه گذشته به اخبار روسیه-اکراین و کریمه بود. نگاههای صلح طلبانه  به المپیک سوچی بود که بحران در اکراین و ویکتور یانوکویچ رییس جمهور برکنار شده توسط مردم، همه چیز را عوض کرد. رفراندوم در مورد کریمه و الحاق آن به روسیه غرب را عصبانی کرد تا اینکه لیست جدیدی از تحریمها جلوی یکدیگر گذاشته شد و نگاههای خوش بینانه با ورود ارتش روسیه به کریمه به کلی نابود شده و تحریم و بلوکه کردن داریی های مقامات روس در امریکا (و اروپا کمتر، به خاطر وابستگی به گاز روسیه) یک جنگ تمام عیار سرد را رقم زده است، مشابه تحریم هایی که غرب علیه ایران به اجرا گذاشت، غرب می خواهد روسیه را تنبیه کند اما آیا می تواند چنین کاری کند؟

آنچه روسیه را متمایز می سازد بحث قدرتمند بودن این کشور در عرصه آی تی و نرم افزار و اینترنت است که می تواند اوضاع را به سمت یک جنگ سر دیجیتالی بکشاند، منتها با این تفاوت که روسیه می تواند به صنعت آی تی غرب ضربه بزند. برخی کمپانی های روس در صنعت آی تی اصولا در غرب متولد شده و رشد پیدا کرده اند، برخی از کمپانی ها مقر توسعه و تحقیق شان در روسیه است، برخی مخ های آی تی روس تبارند و … اجازه بدهید کمی بیشتر وارد جزییات شویم:

کمپانی کسپرسکی در فضای آی تی و ضد ویروس و بدافزار معروف بوده و مقر تحقیق و توسعه در روسیه بوده و یوجین کسپرسکی به عنوان مغر متفکر کمپانی بین المللی بارها اعلام کرده که زیر نفوذ حکومت پوتین نیست. موضع رسمی این کمپانی بیرون ماندن از مناقشه است اما نیروهای سابق ک.گ.ب در این موسسه فعالیت دارند و معلوم نیست بی طرف بمانند!

کمپانی NGINX Inc که فقط سه سال سن دارد و روی پروژه های وب پراکسی تحت سرور کار می کند و در اینترنت محبوب بوده و به نحو گسترده ای در اینترنت پخش شده است. هر چند واحد اداری این کمپانی در سان فرانسیسکو قرار دارد اما مقر اصلی اش در مسکو است.

کمپانی بعدی Parallels Inc است که در رنتون واشنگتن قرار داشته و در تکنولوژی مجازی سازی، اتوماسیون و مدیریت بر کلود با VMware vSphere و Microsoft CloudOS کار می کند. لابراتور تحقیقاتی آن در نوو سیبیرسک روسیه واقع شده است.

کمپانی Acronis مشابه پارالل است که در سال 2002 تاسیس شده و مغز متفکر آن سرگئی بلوسوف است که در سال 2013 از مدیریت اجرایی پارالل استعفا داده و به آکرونیس پیوست. سیستم های پشتیبانی، ذخیره سازی دیتا، مدیریت ذخیره سازی در محیط ویندوز و لینوکس را رهبری می کند و مقرش در وبورن در حومه بوستون است.لابراتور تحقیقاتی آن در مسکو واقع شده است.

کمپانی نرم افزاری Veeam Software نیز توسط راتمیر تیماشف متولد روسیه در بخش خدمات و سرویس های بک اپ و پشتیبانی انترپرایز و در محیط VMware و Microsoft Hypervisor کار می کند و کمپانی چند ملتی محسوب می شود که مقرش در کلمبوس اوهایو بوده و تحقیق و توسعه آن در سن پترزبورگ روسیه واقع شده است.

آنچه ذکر شد، نمونه هایی از حضور روسها در صنعت آی تی و نرم افزار جهانی بوده که میلیونها دلار ارز تولید می کند و در سطح امریکا،اروپا، خاورمیانه،افریقا و آسیا حضور دارند. همچنین هزاران کمپانی نیمه کوچک و کوچک نیز با تابعیت روس و … در امور بانکی و الکترونیکی و … در اینترنت حضور دارند.

حضور روسها در بخش اپلیکیشن روی موبایل نیز گسترده بوده و آی او اس اپل و اندروید را از روسیه هدایت و مدیریت می کنند.

مشتریان محصولات روسی در غرب از هم اینک به فکر سوئیچ کردن به سایر محصولات مشابه غیر روسی افتاده اند و حتی ممکن است در بخش های استراتژیک، نیروهای روس را از بدنه خود حذف کنند.

در بخش موبایل و اپ های موبایل نیز قرار شده تا با اعمال سیاستهای جدید درون شبکه ای از هر نوع اپی که ممکن است باعث رخنه نرم افزاری شود خودداری گردد. برای کاربران نداشتن فلاپی بیرد خیلی مهم نیست اما شاید با نداشتن Cut the Rope که توسط روسها در مسکو و لابراتوار زپتو توسعه یافته و اپ های مشابه مشکل پیدا کنند.

سیاستهای آی تی امریکایی ها روشن است و نمی خواهند اپ ها و نرم افزارهای روسی نقش زومبیه را ایفا کنند و هر زمان که احساس کنند نرم افزارهای روسی نقش جاسوس را بازی می کنند، آنها را از زیر ساختهای امریکا حذف خواهند کرد.

ویزای امریکایی از نوع غیر مهاجرت و کاری موسوم به H-1B برای روسها قدغن شده و نیروهای کار روس در همه بخشها برای ورود به امریکا دچار مشکل خواهند شد.

تستهای اسنیفینگ Sniffing علیه اپ ها و نرم افزارهای روس شروع شده و قراردادهای کلان نرم افزاری در حال تجدید نظر هستند. همچنین کمپانی های روس تبار باید مراکز خود را از روسیه به امریکا منتقل نموده (برخی را امریکایی ها از همین حالا مشخص ساخته اند) و تحت استانداردهای امریکایی به کار خود ادامه دهند.

بحث کدهای برنامه نویسی تولید شده توسط روس ها در بحث برون سپاری نرم افزاری معضل دیگری است که انترپرایزها باید روی آن فکر کنند که به همین سادگی رفع نمی شود و امکان حملات دیجیتال از سوی روسیه را بیشتر می کند.

اینکه کدام کدها جدید است و چقدر سازمانها به این کدها وابستگی دارند نیز به پیچیدگی ماجرا می افزاید. تیم بزرگی باید مشغول تست زدن دائمی برنامه ها باشند که بسیار گسترده بوده و مشخص کنند کدام کد بکدور دارد یا ندارد و درصد خطر چقدر خواهد بود.

بحث هزینه های مهاجرت از برنامه های روسی به غربی نیز معضل دیگری است که سازمانها به آسانی بدان تن نمی دهند.

به هر حال نرم افزار و صنعت آی تی اولین جایی خواهد بود که غربی ها برای جلوگیری از حملات دیجیتال روسیه علیه آن وارد عمل می شوند.

بنابراین باید منتظر یک جنگ سرد دیجیتالی بین روسیه و غرب باشیم.

منبع: زد دی نت . برگرفته از خبرآنلاين

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *