قواعد اصولی برای جذب کاربر در طراحی سایت

قواعد اصولی برای جذب کاربر در طراحی سایت
  • 1393/3/4
  • زهرا معبودی
  • 3

اگر می خواهید یک سایت بسیار جذاب طراحی کنید و مدیر یک سایت با ارزش شوید باید به دقت نکاتی را رعایت کنید. سایت هایی که به دلایل مختلفی با موضوعات متنوعی محبوب می شوند هر کدام ویژگی های خاصی دارند و البته همه از یک اصول خاص پیروی می کنند. ما اینجا لیستی از سایت های مورد پسند کاربران را مورد بررسی قرار داده ایم و به این نکات رسیده ایم که ویژگی های مشخصی هستند که هر کس به تناسب موضوع سایت و هدف و جهت گیری اش رعایت کند می تواند مخاطبان را بسیار به خود جذب کند و موجب موفقیت و همه گیری سایت شود.

تولید سایت های موثر

اما خوب است قبل از هر چیز شما برای راه اندازی سایتتان به چند سوالی که از طرف کاربر پیش می آید پیش از هر چیز فکر کنید و به آن ها پاسخ دهید! پاسخ این سوال ها می تواند به بهترین شکل به شما کمک کند تا گام های بعدی برای ارتقای سایت را بلند تر بردارید و محکم تر بر زمین بگذارید.

سوال ها به تریتب زیر است:

  1. سایت مورد نظر تا چه اندازه معتبر است؟
  2. سایت به چه اندازه قابل اعتماد است؟
  3. شرکت پشتیبانی این سایت چگونه شرکت است؟
  4. آیا سایت ثبات دارد؟
  5. آیا این سایت برای من ساخته شده ؟
  6. استقبال از من در سایت چگونه است؟

تمام این سوالات می تواند جهت گیری شما در ساختار سایت را تغییر دهد پس باید در کمال صداقت و مطالعه به این سوال ها پاسخ بدهید!

اما نکات دیگری هم هست که باید حین طراحی به آن ها توجه داشته باشید:

رنگ سایت را اصولی انتخاب کنید

باید توجه داشته باشید که رنگ بندی و گرافیک سایت به جهات بسیاری می تواند روی کاربر تاثیر مثبت یا منفی داشته باشد. رنگ بندی ها بر اساس نکات زیادی مثل قشر مخاطب سایت، سن مخاطبین، فرهنگ ملل، اقبال عمومی، و… انتخاب شود. اقبال عمومی بدین معناست که عموما در کشورهای خارجی سایت های بدون گرافیک بیشتر استقبال می شود اما مردم ایران به سایت های رنگارنگ با رنگ های شاد بیشتر علاقه نشان می دهند. پس شما باید به طور بسیار علمی کاربرانتان را روانشناسی کنید و از رنگ های مورد نظر استفاده کنید.

به عنوان مثال برای نوجوان ها که یک سایت پرورشی در حال راه اندازی است، باید از رنگ های شاد و در سه الی 4 رنگ متفاوت بهره برد. می توانید به وب سایت های موفق در حوزه خود نگاه کنید و از آن ها ایده بگیرید.

تولید سایت های موثر

توجه به نکات ریزش یا بارش کاربر در سایت

وقتی یک سایت در حال راه اندازی است آیتم های زیادی هستند که می تواند کاربران را به سایت جذب کند و البته دفع کند. باید مورد بررسی قرار دهید که کاربران هدف شما به چه چیزهایی علاقه دارند یا استانداردها را مورد بررسی قرار دهید. به عنوان مثالی گیرا به این نکته توجه کنید که پس زمینه های متحرک می تواند هم حجم زیادی مصرف کند و هم موجب دیر لود شدن سایت بشود اما ممکن است برای کودکان جذاب و تحرک آور باشد پس مستلزم هزینه های بیشتری هستید که بتواند روند بهینه بودن سایت را از بین نبرد.

آیتم هایی که می تواند روی سئو و بهینه بودن سایت اثر داشته باشد المان های صفحه اصلی، سرعت لود سایت، حجم گرافیک ها، فایل های بکار رفته در قالب مثل فلش و … می باشد. اما به طور کلی توصیه می شود که سایت هایتان را با فلش طراحی نکنید و از ارائه صفحات ورودی و یا INTRO جدا خود داری کنید و تا حد امکان از پس زمینه استفاد نکنید ( البته پس زمینه متحرک )

حروف چینی سایت و محتوا را مد نظر داشته باشید

استفاده از فونت ها هم به قشر خاصی بر می گردد هر چند از نظر اصولی باید یک سری فونت های خاص ارائه دهید که با همه مرورگر ها هم خوانی دارد ( مثل تاهوما) ولی باید توجه داشته باشید که بسیاری از کاربران، با فونت ها و اندازه های مختلفی سرو کار دارند. اگر سایت شما برای افراد مسن طراحی شده است باید توجه کنید که فونت عادی چشم کم بینای برخی از بزرگان را اذیت خواهد کرد. تلفیق رنگ ها با فونت ها نباید طوری باشد که حالت زدگی بوجود آورد. برای بچه ها و نوجوانان بهتر است از فونت های بچه گانه تر استفاده کرد تا بتوان از حالت رسمی در آمد و آن ها را جذب کرد.

 نکات بسیار مهم دیگری هم هست که می تواند در دید اول کاربران را مورد تاثیر قرار دهد و به موفقیت بیشتر سایت کمک کند. شما به عنوان یک طراح سایت به چه نکاتی توجه دارید تا بتوانید کاربران را به سمت سایت مشتری روانه کنید؟ با بیان تجاربتان می توانید گامی بزرگ در راستای طراحی موفق سایت ها بردارید. راستی برای اینکه بدانید سوال های ابتدایی این مقاله به چه دلیل بود و چه باری را از دوش شما بر می دارد و چه جهت گیری به شما می دهد منتظر مقاله بعدی ما باشید.

 

نویسنده: زهرا معبودی – مدیر وب سایت ادمین یار

دیدگاه خود را وارد کنید
تعداد دیدگاه ها : 3 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *