آموزش سیشارپ – بخش ۵۳
- مقدمه
در بخش شماره ۵۲ از سری آموزش سیشارپ، معرفی متدهای لازم و اولیه مربوط به Stringها را بهاتمام رساندیم. از بخش ۵۳ام که در حال حاضر در حال مطالعه آن هستید، قصد داریم که شما را با مفهوم جدیدی با نام رویداد یا همان Event آشنا سازیم.
- رویداد یا Event چیست؟
در اصطلاحات برنامهنویسی، یک رویداد را به اتفاقی میگویند که صورت گیرد! کدهایی که نوشته میشوند تنها زمانی اجرا خواهند شد که آن اتفاق مورد نظر صورت پذیرد. برای مثال، هنگامی که با موس خود روی یک Button کلیک میکنید، عمل کلیک کردن یک نوع Event است! در این بخش آموزشی میخواهیم با اولین رویداد، یعنی کلیک کردن، شما را آشنا سازیم.
- رویداد Click برای یک Button
این رویداد زمانی رخ میدهد که یک button کلیک بشود. کد پیشفرض را برای یک button را در نظر بگیرید:
private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
}
دقت کنید که در بین دو پرانتز، دو آرگومان object sender, EventArgs e را داریم! کلمه کلیدی Object به شیءای اشاره میکند که رویداد را فعالسازی میکند؛ که در این مثال، button مورد بحث است! این مقدار در یک متغیری با نام Sender ذخیره خواهد شد.
یک پروژه جدیدی را در Visual Studio ایجاد کنید، یک button اضافه کرده و بر روی آن دابل-کلیک کرده تا وارد بخش کدهای آن شوید. کد زیر را قرار دهید:
MessageBox.Show(sender.ToString());
در کد فوق خواستیم که مقدار موجود در sender را به یک رشته تبدیل کرده و آن را بهنمایش گذارد تا ببینیم این متغیر حاوی چه مقداری است. کافیست که برنامه خود را اکنون اجرا کرده و برروی button کلیک کنید.
آرگومان بعدی ما، EventArgs e بود. EventArgs یک کلاس است که مشخص میکند کدام رویداد رخ داده است. متغیر e این این مقدار را در خود نگهداری میکند. همانند کد فوق، سعی کنید که مقدار e را چاپ کنید. خواهید دید:
در این بخش شما با یک تعریف ساده از رویدادها آشنا شدید؛ منتظر بخشهای آتی باشید که بیشتر در این رابطه صحبت خواهیم کرد.
-
بازتاب: آموزش سیشارپ – بخش ۵۴ | آی تی دان
-
بازتاب: آموزش سیشارپ – بخش ۵۴