نقد بررسی کامل ویژگی‌ها و امکانات سیستم‌عامل Android L

نقد بررسی کامل ویژگی‌ها و امکانات سیستم‌عامل Android L
  • 1393/5/5
  • پرهام مارزلو
  • 0

اندروید، ios و ویندوزفون سه سیستم عامل محبوب و پرکاربر در سراسر جهان می‌باشند و سازندگان هر سال نسخه‌ی جدیدی را برای کاربران خود منتشر می‌کنند. امسال نسخه‌ی هشتم سیستم عامل ios ، نسخه‌ی 8.1 ویندوز فون و نسخه‌ی L اندروید با ویژگی‌ها و امکانات جدید معرفی شدند و همه بی صبرانه منتظرند تا نسخه‌ی جدید سیستم عامل محبوب خود را دریافت نمایند.

چندی پیش به مقایسه‌ی دو سیستم عامل Android L و ویندوزفون 8.1 پرداختیم و حالا در این بخش تصمیم گرفتیم تا شما را به طور کامل با سیستم عامل Android L آشنا کنیم. البته لازم به ذکر است که شرکت گوگل فقط نسخه‌ی پیش‌نمایش سیستم‌عامل را برای دستگاه‌های نکسوس منتشر کرده است و هنوز نسخه‌ی اصلی آن از سوی گوگل ارائه نشده است. مهم‌ترین مشخصه‌ی این نسخه از سیستم عامل اندورید، طراحی جدید و پرکارایی ان می‌باشد. پس در ادامه با ما همراه باشید.

android-lطراحی

شاید مهمترین بخش تغییرات سیستم عامل اندروید در این نسخه، طراحی آن باشد. استفاده از منوی UI جدید و تیره کردن بخش‌های مختلف به کمک سایه‌ها و دیگر ابزارهای زیباسازی محیط کاربری، نمای تازه و زیبا را به سیستم عامل داده است. مهمترین هدف گوگل در این نسخه، واقعی جلوه دادن آن بوده است و این امر با استفاده از رنگ‌های پرطراوت امکان پذیر شده است؛ گویی محیط کاربری سه‌بعدی می‌باشد.

home-screenوقتی شروع به استفاده از این سیستم‌عامل می‌کنید نکات ریز و زیرکانه‌ای را که شرکت گوگل برای زیباسازی و بالا بردن عملکرد آن طراحی کرده است را مشاهده و لمس می‌کنید. گاهی اوقات احساس می شود دکمه‌ها و گزینه‌های مختلف در صفحه شناور هستند (بخصوص دکمه‌های دیالر گوشی). همچنین گزینه‌های جدیدی را در قسمت‌های مختلف بسیستم عامل مشاهده می‌کنید.

quick-settingsاطلاع‌رسانی متحرک ( Dynamic Notification)

این نوع نوتیفیکیشن‌ها مربوط به وقایع و اتفاقات مهم و پر اهمیت می‌باشند و به صورت یک نوار متحرک و شناور در بالای هر برنامه‌ای که در حال استفاده از آن هستید قرار می‌گیرند. از جمله این وقایع مهم تماس از دست رفته و یا تولد یکی از دوستان صمیمیتان را می‌توان نام برد. این اطلاع‌رسانی‌ها را می‌توان با گزینه‌ی Decline از صفحه محو کرد و یا با گزینه‌ی دیگر آن‌ها را پیگیری کرد.

heads-up-notificationsاطلاع‌رسانی در هنگام قفل صفحه

عنوان این بخش خودش همه‌چیز را مشخص می‌کند اما باید گفت که اطلاع رسانی در صفحه‌ی Lock Screen بسیار بهتر و هوشمندتر از قبل شده است. اطلاع‌رسانی یک ایمیل و یا پیامک به صورت یک نوار نمایش داده می‌شوند و مطابق تصویر اگر برای گوشی رمز عبور قرار داده باشید، محتوی این پیام‌ها نمایش داده نمی‌شود.

Lock-Screen-Notificationلاک اسکرین جدید

صفحه‌ی لاک اسکرین نیز ظاهری جدید و زیبا را به خود گرفته است؛ اسلاید به سمت راست بخش تماس را در اختیارتان می‌گذارد، به سمت چپ شما را به بخش دوربین می‌برد، به سمت پایین بخش تنظبمات سریع و نهایتا اسلاید به سمت بالا دستگاه را از حالت قفل در می‌آورد.

lock-screenهمچنین اگر گوشی را به شارژ وصل کنید، در صفحه ی لاک اسکرین مدت زمان باقی مانده تا شارژ فول را نیز به شما اعلام می‌کند (مطابق تصویر بالا). البته امکان اضافه کردن ویجت به این نسخه اضافه نشده است و ظاهرا گوگل برای این بخش برنامه‌های خاصی را مد نظر دارد.

جابجایی بین برنامه‌ها در منوی سه بعدی

این بخش نیز شامل تغییرات جامعی شده است و دیگر به جای داشتن یک لیست از برنامه‌های اجرا شده، آن‌ها را در یک منوی سه‌بعدی با عمق زیاد در اختیار دارید. برای خارج شدن از یک برنامه می‌توانید از ضربدر استفاده کنید و یا مثل نسخه‌های قبل با اسلاید به طرفین آن را از بین ببرید.

3D-Multi-taskingذخیره‌ی عمر باتری

این بخش در نسخه‌های قبلی وجود نداشت و یک قابلیت جدید برای سیستم عامل اندورید است. همانطور که از اسم آن پیداست، به شما کمک می‌کند تا طول عمر باتری و همچنین شارژ گوشی خود را افزایش دهید. به گفته‌ی شرکت گوگل اگر این حالت را فعال کنید، 90 دقیقه بر مدت شارژ گوشی خود می‌افزایید!! همچنین می توانید آنرا روی میزان شارژ معینی مثل 20 درصد  به حالت اتوماتیک در بیاورید تا خود به خود فعال شود.

battery-saverتنظیمات سریع

گزینه‌های جدیدی نیز به این بخش اضافه شده‌اند و ظاهر آن نیز تغییراتی را به خود دیده است. از جمله این گزینه‌های جدید می توان گزینه‌‌های چرخش اتوماتیک صفحه، گزینه‌ی مزاحم نشوید(Do not Disturb) و گزینه‌ی Cast Screen را نام برد. عکس پروفایل شما نیز در این قسمت کوچک‌تر شده است و نوار روشنایی صفحه به صورت پیش‌فرض قرار گرفته است.

Quick-Settingsمزاحم نشوید!

این گزینه را کاربران ios 7 به بالا نیز در اختیار دارند اما به نظر می‌رسد شرکت گوگل آن را بهتر طراحی کرده است. با فعال کردن این حالت تمام اطلاع‌رسانی‌ها و تماس‌ها به حالت بی‌صدا در می‌آیند. اما دلیل برتری آن به نسبت سیستم عامل ios چیست؟ در اندروید می‌توانید تماس‌ها و اطلاع‌رسانی‌های کاربرانی را استثنا قرار دهید و در حالی که حالت مزاحم نشوید فعال است، صدای تماس آن‌ها و یا اطلاع‌رسانی‌های مربوط به آن‌ها را بشنوید. این واقعا عالیه!

Do-Not-Disturb-quick-settings

این‌ها فقط بخشی از ویژگی‌ها و امکانات جدید سیستم عامل اندروید در نسخه‌ی جدید خود بودند و پس از استفاده از آن مطمئنا ویژگی‌های دیگری را نیز پیش روی خود می‌بینید. همانطور که گفتم، نسخه‌ی پیش‌نمایش و یا آزمایشی این سیستم عامل برای کاربران دستگاه‌های نکسوس در دسترس می‌باشد و می توانید از لینک زیر به آن دسترسی داشته باشید.

لینک نسخه‌ی پیش‌نمایش برای کاربران نکسوس

لینک منبع مطلب

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *