فضای Other در دستگاه‌های اپل چیست؟

فضای Other در دستگاه‌های اپل چیست؟
  • 1393/5/20
  • Jeff Mosawy
  • 0

هنگامی که آیفون و یا آیپدتان را به کامپیوتر خود وصل و پس از آن iTunes را اجرا کنید، ممکن است ببینید که حجم بسیار زیادی از فضای دستگاهتان توسط بخشی با نام Other اشغال شده است. نرم‌افزار iTunes به شما اجازه دستکاری و یا حذف این بخش از فضای اشغالی را نمی‌دهد؛ اما واقعاً این بخش Other چیست؟

فضای اشغالی Other بخشی از اطلاعاتی است که iTunes قادر به نمایش دادن و مدیریت کردن آن‌ها نیست. برای اینکه بتوانید این فضای اشغالی را آزاد کنید، می‌بایست که مستقیماً از داخل خود دستگاهتان اقدام کنید.

میزان فضای اشغال شده Other را ببینید

ابتدا برای آنکه ببینید که چه مقدار از این فضا، حافظه‌ی شما را درگیر کرده است، ابتدا دستگاهتان را به iTunes وصل کرده و پس از آن با کلیک کردن بر روی نام دستگاه، قسمت پایین iTunes را ببینید.

با قرار دادن موس بر روی فضای Other، میزان دقیق اشغالی را برای شما نمایش می‌دهد.

other_storage_idevice_itunes

فضای Other چیست؟

نرم‌افزار iTunes اطلاعات دستگاهتان را در چند قسمت طبقه‌بندی می‌کند؛ شامل Apps، Music، Movies و … با کلیک کردن بر روی هرکدام از آن‌ها، می‌توانید دقیقاً محتوای آن‌ها را ببینید و به‌راحتی مدیریت کنید. برای مثال، اگر بر روی Apps کلیک می‌کنید، نرم‌افزارهای نصب شده بر روی دستگاهتان را می‌بینید و می‌توانید هرکدام از آ‌ن‌ها را حذف کنید. در اینصورت، فضای مربوط به Apps آزاد می‌شود.

itunes-categories-of-data-on-device

اما Other چیست؟ به‌طور ساده، Other شامل اطلاعاتی است که در هیچ یک از طبقه‌بندی‌های iTunes نمی‌گنجد. برای مثال، مستنداتی که در داخل اپلیکیشن‌های نصب‌شده دانلود و یا ایجاد می‌شوند، اطلاعاتی که در مرورگر Safari کش (cache) می‌شوند، ضمیمه‌های موجود در ایمیل‌ها هنگامی که ذخیره می‌گردند، Noteهایی که می‌نویسید، و … همه شامل دسته‌ی Other می‌شوند.

نرم‌افزار iTunes قادر به خواندن این اطلاعات نیست و در نتیجه نمی‌تواند به شما بگوید که دقیقاً چه اطلاعاتی در این حافظه، چه مقدار فضا اشغال کرد‌ه‌اند.

آزادسازی فضای اشغالی در Other

برای اینکه این فضا را تا حد امکان آزادسازی کنید، راه‌کارهایی در زیر مطرح شده‌اند که می‌توانید با عمل کردن به آن‌ها، مقدار قابل توجهی از این فضا را خالی کنید.

ابتدا Settings دستگاه را باز کرده و وارد بخش General شوید. در این بخش به دنبال قسمت Usage بگردید و پس از ورود به آن، خواهید دید که هر یک از اپلیکیشن‌های شما، چه مقدار فضا اشغال کرده است. به دنبال اپلیکیشن‌هایی بگردید که بخش Documents & Data آن‌ها فضای بسیار زیادی را اشغال کرده‌اند. هنگامی که این اپلیکیشن‌ها را پیدا کردید، باید اقدام به حذف اطلاعات آن‌ها کنید. (در صورت عدم نیاز!)

متأسفانه iOS بصورت پیشفرض نمی‌تواند اطلاعات اپلیکیشن‌ها را حذف کند، تنها راه‌حل‌هایی که در پیش روی شماست این است که یا آن اپلیکیشن را بصورت کامل حذف کرده و دوباره اقدام به نصب آن کنید و یا اینکه به‌دنبال گزینه‌ای در داخل خود اپلیکیشن باشید که اقدام به حذف اطلاعات و مستندات خود کند.

clear-app-caches-for-other-storage-on-ios-7

مرورگر Safari می‌تواند اطلاعات زیادی را در خود نگهداری کرده باشد. در صفحه‌ی Usage، گزینه Safari را انتخاب کنید و از گزینه‌های موجود اقدام به حذف Cacheها، تاریخچه یا همان History و Reading Listها کنید. این‌ها همگی مواردی هستند که جزو دسته‌ی Other قرار می‌گیرند.

clear-safari-other-storage-on-ios-74

قدم بعدی می‌توان حذف و اضافه مجدد اکانت ایمیلتان باشد. با این کار می‌توانید اطلاعات ذخیره شده بر روی دستگاه را پاک کنید، اما توجه داشته باشید که این اطلاعات که شامل فایل‌های ضمیمه و متن ایمیل‌هاست همچنان بصورت آنلاین در دسترس باقی خواهند ماند و می‌توانید بعداً آن‌ها را دانلود کنید. به Settings و سپس Mail, Contacts, Calendar مراجعه کنید؛ اکانت ایمیل مورد نظرتان را انتخاب کرده و سپس Delete Account را برگزینید. پس از آن، دوباره از همین قسمت، با انتخاب گزینه Add Account، اقدام به اضافه کردن اکانت خود کنید.

clear-mail-app-cache-on-iphone-or-ipad

پیام‌هایی که در Messages هستند نیز می‌تواند جزو اطلاعات Other دسته‌بندی شود. اگر عکس و یا فیلم‌هایی با سایز بالا رد و بدل شده باشد، حجم زیادی را از Other شامل خواهد شد. صداهایی که در Voice Memos ذخیره کرده‌اید نیز در بخش Other قرار می‌گیرد؛ آن‌هایی را که نیاز ندارید حذف کنید.

پشتیبان‌گیری و ریستور کردن آیفون و یا آیپدتان

بعضی اوقات اطلاعاتی که در Other قرار می‌گیرند شامل فایل‌های خرابی است که به راحتی نمی‌توان آن‌ها را حذف کرد. اگر پس از طی کردن مراحل فوق، همچنان فضای زیادی از Other اشغال شده است، شما می‌توانید که هر آنچه را که بر روی دستگاهتان هست را پاک کرده و با استفاده از نسخه‌ی پشتیبان، آن‌ها را برگردانید.

از iTunes استفاده کنید تا از اطلاعات خود نسخه پشتبان تهیه کنید (Backup)، دستگاهتان را با آخرین نسخه از iOS ریستور کرده و سپس اطلاعاتی را که پشتیبان گرفته‌اید را بازگردانید. با این روش، بخش عظیمی از Other برای شما آزاد خواهد شد. دقت کنید که هنگامی که با iTunes نسخه پشتیبان تهیه می‌کنید، فایل‌های خراب را وارد نسخه پشتیبان نمی‌کند، در نتیجه خیالتان از این بابت می‌تواند راحت باشد.

back-up-and-restore-iphone-or-ipad-in-itunes

شما همچنان می‌توانید که دستگاهتان را با استفاده از Settings فرمت کرده و اطلاعاتتان را از iCloud برگردانید، در این صورت، نیازی به iTunes نخواهید داشت. کافیست که وارد Settings شده و سپس در قسمت reset، اقدام به حذف تمامی اطلاعات خود کنید.

erase-all-content-and-settings-on-ios-7

در بدترین شرایط اگر همه روش‌های فوق غیرکارساز بوده‌اند، تنها راه‌کار شما این است که دستگاهتان را فرمت کرده و اطلاعات خود را بصورت دستی و بدون استفاده از نسخه پشتیبان برگردانید. در واقع اینطور بگوییم که فرض کنید دستگاهتان را مثل روز اول دریافت کرده‌اید و قرار است از نو شروع کنید!

منبع

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *