آیا قرار است اسکنرهای شبکیه/عنبیه در آینده امنیت موبایل‌ها را تامین نمایند؟ – بخش ۲

آیا قرار است اسکنرهای شبکیه/عنبیه در آینده امنیت موبایل‌ها را تامین نمایند؟ – بخش ۲
  • 1393/6/1
  • خاطره فتا
  • 0

در بخش اول از این سری مقاله، با نحوه کار اسکنرهای شبکیه آشنا شدید و دانستید که جوانب مثبت و منفی اسکن شبکیه چه چیزهایی هستند. در این مقاله نیز می‌خواهیم همین موضوعات را برای اسکنرهای عنبیه توضیح دهیم.

یک اسکنر عنبیه چگونه کار می‌کند؟

eyelock03

یک اسکنر عنبیه بیشتر شبیه به یک دوربین تنظیم شده کار می‌کند، با این تفاوت که بعد از گرفتن عکس (یا یک فیلم ویدیویی کوتاه مدت) از چشم، با یک سری محاسبات پیچیده الگوی شخصی و منحصر به فرد مربوط به عنبیه چشم هر فرد را پیدا می‌کند. عنبیه چشم شما همان قسمت رنگی می‌باشد که وسط آن نقطه سیاهی به نام مردمک قرار دارد. اگر به عنبیه چشم خود از نزدیک و در آینه نگاه کنید خواهید دید که عنبیه چشم فقط از یک رنگ واحد تشکیل نشده. رنگ چشم شما همان رنگ عنبیه می‌باشد. عنبیه بر خلاف شبکیه از ساختمان مویرگی پیچیده تشکیل نشده، بزرگ‌تر است و تصویر آن نیز واضح‌تر است و از همه مهم‌تر آن‌ که رنگ عنبیه چشم یک ویژگی منحصر به فرد می‌باشد. اسکنرهای عنبیه با تاباندن نور مادون قرمز به عنبیه و تجزیه و تحلیل نحوه بازتاب آن از طریق عنبیه قادر خواهند بود که الگوی عنبیه چشم را مشخص نمایند.

جنبه‌های مثبت و منفی اسکن عنبیه

اسکن عنبیه از خیلی جهات بهتر از اسکن شبکیه تشخیص داده شده. اسکن عنبیه می‌تواند از فاصله دورتری انجام گیرد (در بعضی از موارد فاصله شخص از یک متر هم می‌تواند تجاوز کند) و به همین دلیل کمتر ایجاد مزاحمت می‌نماید و از آنجایی که رنگ عنبیه چشم شخص تقریبا در تمام عمر ثابت می‌باشد (البته به جز مواردی که سبب صدمه جسمی می‌شود) عنبیه هنوز هم به دلیل ثابت بودن ویژگی‌هایش یکی از فاکتورهای مهم تشخیص هویت محسوب می‌شود. در بعضی از موارد رنگ چشم افراد تنها عامل تشخیص هویت آنان بوده است.

البته لازم به ذکر است که اسکن عنبیه با گرفتن عکس یا یک ویدیوی کوتاه از عنبیه قادر به ترسیم الگوی منحصر به فرد عنبیه افراد می‌باشد. اما همین دستگاه دقیق نیز می‌تواند به عناوین مختلف فریب بخورد و در تشخیص هویت دچار اشتباه شود، باید تست‌های متعدد تکمیلی صورت گیرد تا ثابت کند که نور بازتاب شده از عنبیه مربوط به کره چشم فرد زنده بوده است. اما عملکرد آن‌ها بیشتر به این‌گونه می‌باشد که با تاباندن متوالی و پشت سر هم  پرتوهای نوری، علاوه بر تغییر اندازه مردمک چشم که فقط در مردمک چشم افراد زنده صورت می‌گیرد، حرکات ظریف ماهیچه‌های اطراف چشم در هنگام تاباندن پروتوهای متوالی در کسری از ثانیه ثبت می‌شود و همین می‌تواند تعیین کند که عنبیه مورد بررسی مربوط به کره چشم یک انسان زنده است یا خیر. اما این را هم باید در نظر داشت که تاباندن متوالی پرتوهای نوری کاری آزار دهنده می‌باشد و از طرف دیگر گرفتن فیلم‌های ویدیویی برای بررسی حرکات ماهیچه‌های صورت در اطراف چشم در هنگام تاباندن پرتوهای نوری وقت زیادی را می‌گیرد.

به دلیل این‌که اسکن کردن عنبیه چشم دارای مزیت‌های بسیاری نسبت به اسکن شبکیه می‌باشد، می‌توان این‌چنین نتیجه گرفت که اگر قرار باشد دیوایس‌هایی مجهز به اسکن چشم ساخته شوند بهتر است از اسکنرهای عنبیه در ساخت آن‌ها استفاده شود.

منتظر بخش بعدی این مقاله باشید…

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *