بررسی و مقایسه‌ی Samsung Galaxy Alpha و iPhone 5s (بخش آخر)

بررسی و مقایسه‌ی Samsung Galaxy Alpha و iPhone 5s (بخش آخر)
  • 1393/6/6
  • مهدی صمصامی
  • 1

Samsung_Galaxy_Alpha_vs_Apple_iPhone_5S

در این مطلب به ادامه‌ی بررسی دو گوشی Samsung Galaxy Alpha و iPhone 5s می‌پردازیم. پیشنهاد می کنیم که حتما بخش نخست این نقد و بررسی را مطالعه فرمایید (لینک مربوطه).

صفحه‌ی نمایش

برخلاف داشتن صفحه‌ی نمایش کوچکتر نسبت به Galaxy S5، صفحه‌ی نمایش Galaxy Alpha به طور قابل توجهی از صفحه‌ی نمایش iPhone 5s بزرگتر است. Galaxy Alpha دارای صفحه‌ای 4.7 اینچی است در برابر iPhone 5s که صفحه‌ی نمایشی 4 اینچی دارد.

از آن جایی که سامسونگ تصمیم گرفته است که یک وضوح با رنج نسبتا متوسط 720p را روی این گوشی خود قرار دهد، صفحه‌ی نمایش Galaxy Alpha تراکم پیکسل پایین تری نسبت به رقیب خود دارد. اپل کماکان از استاندارد رتینا (Retina) با تراکم پیکسل 326ppi استفاده می‌کند، در حالی که Galaxy Alpha دارای تراکم پیکسل 312ppi است.

با وجود اینکه این گوشی‌ها محصولات نسبتا گران قیمتی به شمار می‌آیند، اما این اعداد و ارقام نسبت به استانداردهای امروزه‌ی صفحه‌ی نمایش یعنی Full HD یا Quad HD بسیار پایین به نظر می‌رسند.

iPhone-5S-vs-Alpha

پس تفاوت اصلی، اندازه‌ی صفحه‌ی این دو گوشی است. در حالیکه هر دو از پنل IPS برای فراهم کردن دید بهتر در زوایای مختلف استفاده می‌کنند، اما باید بگوییم که ظاهر صفحه‌ها متفاوت به نظر می‌رسد. زیرا سامسونگ از تکنولوژی AMOLED استفاده می‌کند، ولی اپل از این مورد بی بهره است. اگر آن را امتحان کنید، متوجه خواهید شد که AMOLED بسیار بهتر به نظر می‌رسد.

سخت افزارهای دیگر

هر دو شرکت اپل و سامسونگ اسمارت‌فون هایی دارند که از تکنولوژی اثر انگشت پشتیبانی می‌کنند، اما در اینجا فقط iPhone 5s از این ویژگی برخوردار است و Galaxy Alpha این قابلیت را ندارد.

با وجود اینکه Galaxy Alpha از Galaxy S5 گران‌تر است، اما مانند هم نوع خود از سنسورهای تشخیص ضربان قلب (Heat rate monitor) و کنترل از راه دور تلویزیون (IR blaster) بهره نمی‌برد. با این حال، این گوشی دارای تکنولوژی‌های NFC و 11ac Wi-Fi است که iPhone 5s آن‌ها را ندارد.

Samsung_Galaxy_Alpha_release_date

کیفیت دوربین

با اینکه دوربین iPhone 5s با رزولوشن 8 مگاپیکسل از دوربین 12 مگاپیکسلی Galaxy Alpha رزولوشن پایین تری دارد، اما این باعث نمی‌شود که بتوانیم آن را بدتر رقیب خود بدانیم. اسمارت‌فون‌های اپل در زمینه دوربین در گذشته نسبت به رقبای خود نتایج بهتری را به دست آورده اند. همچنین Galaxy Alpha مجهز به یک فلش LED می‌باشد.

iPhone 5s از یک لنز با پیکسل‌های 1.5 میکرومتری استفاده می‌کند و دارای یک فلش LED دوبل است و می‌تواند با کیفیت Full HD (1080p) برای شما فیلم برداری کند. در حالیکه با Galaxy Alpha می‌توانید با کیفیت بسیار بالای 4K (2160p) فیلم برداری نمایید.

نرم افزار

بسیار واضح است که در زمینه‌ی نرم افزار تفاوتی اساسی بین این دو گوشی وجود دارد، زیرا شما باید بین iOS و Android یکی را انتخاب کنید. iPhone 5s با سیستم عامل iOS 7 عرضه می‌شود که به زودی (با ارائه شدن iPhone 6) این سیستم عامل به نسخه جدیدتر یعنی iOS 8 بروز رسانی خواهد شد. در حالیکه Galaxy Alpha به صورت پیشفرض با سیستم عامل Android 4.4 یا همان KitKat و رابط کاربری TouchWiz عرضه می‌شود. البته احتمال می‌دهیم که پس از مدتی، این گوشی به نسخه جدید اندروید یعنی Android L بروز رسانی شود.

پیشنهاد ما

Galaxy Alpha با بدنه‌ی فلزی خود مانند نسخه‌ی اندرویدی iPhone 5s است. هر دو گوشی از نظر ظاهری و همچنین کارکرد سخت افزاری شبیه به هم می‌باشند. گوشی سامسونگ ارزان‌تر است، اما تفاوت بزرگ میان دو محصول تفاوت بین سیستم عامل آن ها، iOS و Android است. همچنین به یاد داشته باشید که به زودی اپل iPhone 6 را جایگزین iPhone 5s خواهد کرد.

ما بیش از این وارد جزئیات و تفاوت‌های این دو محصول نمی‌شویم، ولی اگر باز هم با این دو آشنایی کامل ندارید، بهتر است قبل از خرید آن‌ها را امتحان کنید.

منبع : PCAdvisor.co.uk

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *