محافظت از ویندوز در برابر Junkware ها

محافظت از ویندوز در برابر Junkware ها
  • 1393/7/18
  • مهدی صمصامی
  • 0

650x300xjava-ask-toolbar-junkware.png.pagespeed.ic.T_8hqWbZHA

Junkware‌ها ابزارهای مخربی هستند که به وسیله‌ی نصب‌کننده (Installers)‌ی نرم‌افزارها وارد سیستم شده و به صورت پنهانی در سیستم سرک می کشند و مزاحمت ایجاد می کنند. گرچه می‌توان Bloatware‌ها را با نصب دوباره‌ی ویندوز از بین برد، ولی Junkware‌ها یک مشکل ثابت هستند و با نصب دوباره ی ویندوز هم با آن‌ها سر و کار خواهید داشت. در این مطلب 5 روش برای مقابله با این نوع ابزارهای مخرب ارائه خواهیم کرد.

  • احتیاط

اولین و مهم ترین مورد این است که هنگام دانلود و نصب نرم‌افزارهای جدید، مراقب باشید. به طور خلاصه، هنگام دانلود نرم‌افزارها دقت کنید، از کلیک کردن روی لینک‌های دانلود گمراه‌کننده که فقط تبلیغات هستند بپرهیزید و حتما نرم‌افزار را از وب سایت رسمی آن دانلود کنید. بهتر است از وب سایت‌هایی مانند Download.com و یا حتی SourceForge.net دانلود نکنید، زیرا برخی فایل‌های نصب‌کننده (Installer files) موجود در این وب سایت‌ها دارای Junkware می باشند.

هر چقدر هم که مراقب باشید، باز هم در مواقعی با نصب‌کننده‌ای که دارای Junkware باشد روبرو خواهید شد. حتی برخی از برنامه‌های معتبر نیز دارای چنین مواردی در Installer (نصب‌کننده) خود می‌باشند. مراحل نصب نرم‌افزار را با دقت طی کنید و هر گونه پیشنهاد برای نصب موارد اضافی را رد نمایید. همچنین برای فرایند نصب، حالت Custom install (نصب سفارشی) را انتخاب کنید، نه Automatic install (نصب خودکار). برخی از نصب‌کننده‌ها در فرایند نصب، همانند توافقنامه (Licence Agreement)‌ی واقعی نرم‌افزار، برای نصب Junkware‌ها نیز توافقنامه قرار می دهند و از این روش برای گول زدن شما استفاده می کنند. دقت کنید که در این مواقع توافقنامه را رد کنید.

650x559xdecline-junkware-offer.png.pagespeed.ic.kTDnuVRzu6

  • Unchecky

هر چقدر هم مراقب باشید، باز هم با نصب‌کننده‌های دارای Junkware‌ها برخورد خواهید کرد. روش کار این نصب‌کننده‌ها بر اساس عدم دقت شما در انتخاب نکردن (تیک نزدن) گزینه‌های لازم برای عدم نصب Junkware‌ها است. نرم‌افزار Unchecky این کار را برای شما انجام خواهد داد. این نرم‌افزار در پس زمینه اجرا می شود و به صورت خودکار گزینه‌هایی را که فایل نصب‌کننده‌ی نرم‌افزار به منظور نصب Junkware‌ها قرار داده، غیرفعال می کند. همچنین به شما پیغام هشدار نشان خواهد داد تا نصب یا عدم نصب Junkware را به دلخواه انتخاب کنید.

650x556xunchecky-pup-warning.png.pagespeed.ic.cHDkK9muqn

  • AdwCleaner یا Junkware Removal Tool

اکثر آنتی‌ویروس‌ها ابزارهای تبلیغاتی ناخواسته که همراه با برنامه‌ها نصب می شوند را نادیده می گیرند، مانند Conduit SearchProtect و یا تولبار Ask. ولی در واقع اکثر کاربران هیچ نیازی به این ابزارها ندارند و آن‌ها را نمی خواهند. می‌توان آن‌ها را از کامپیوتر Uninstall (حذف) کرد، ولی فرایند حذف بسیار ناخوشایند است، مثلا برای حذف SearchProtect ابتدا باید افزونه‌ی مربوط به آن را از تمام مروگرهای تان پاک کرده و سپس صفحه‌ی اصلی (Home Page)، موتور جستجو (Search engine) و دیگر تنظیمات مرورگرها را مجددا تنظیم کنید.

به جای استفاده از آنتی‌ویروس‌ها یا یا حذف دستی این بدافزارها، می‌توانید از نرم‌افزارهایی مانند AdwCleaner یا Junkware Removal Tool استفاده کنید. این برنامه‌ها به صورت خودکار سیستم شما را اسکن کرده و به دنبال Junkware‌ها می گردند و پس از پیدا کردن، آن‌ها را از سیستم حذف می کنند. استفاده از این برنامه‌ها یک روش سریع برای این است که اگر کامپیوترتان به این بدافزارها آلوده شده، آن‌ها را حذف کنید.

650x376xscan-for-and-remove-junkware-with-adwcleaner.png.pagespeed.ic.uqUWw1EoLq

  • آنتی‌ویروس ها

هدف اصلی نرم‌افزارهای آنتی‌تروجان یا آنتی‌ویروس در واقع تمیز و سالم نگه داشتن سیستم است. می دانیم که برنامه‌هایی وجود دارند که بسته‌ی نصب‌کننده (Installer)‌ی آن‌ها پر از تروجان‌ها و ویروس‌های مختلف است. آنتی‌ویروس‌ها اینگونه موارد را تشخیص می دهند و از نصب شدن آن روی سیستم شما جلوگیری کرده و آن بدافزارها را نیز حذف می کنند.

ویندوز 8 مجهز به یک آنتی‌ویروس داخلی به نام Windows Defender است. با اینکه Windows Defender در زمینه‌ی شناسایی ویروس‌ها نمره‌ی پایینی را نسبت به بقیه‌ی آنتی‌ویروس‌ها کسب کرده است، اما در صورتی که شما مراقب فعالیت‌های خود باشید، می‌توانید یک امنیت نسبی را برای سیستم شما فراهم کند. اگر به دنبال حداکثر حفاظت و امنیت در برابر تروجان‌ها و ویروس‌ها هستید، باید به دنبال نرم‌افزار آنتی‌ویروس دیگری باشید.

650x377xwindows-defender-antivirus.png.pagespeed.ic.sPyYrPZ03e

  • Application Whitelisting

ابن مورد یک راه‌حل نهایی است. اگر شما از دست برنامه‌های مخرب و ناخواسته که به فایل‌ها و اطلاعات سیستم شما سرک می کشند خسته شده اید و یا اگر نیاز دارید که کامپیوتر فرزند یا یکی از اعضای خانواده‌ی خود را قفل کنید، می‌توانید از ویژگی Whitelisting استفاده نمایید. در واقع شما با انجام این کار یک لیست از برنامه‌های مورد تایید خود را برای سیستم مشخص می‌کنید و پس از آن فقط برنامه‌های خاصی که شما معین کرده اید می‌توانند اجرا شوند.

ویژگی Whitelisting به طور معمول در نسخه ی Enterprise ویندوز موجود می‌باشد. با این حال، در هر نسخه ای از ویندوز 8 یا ویندوز 7 نیز به شکلی می‌توانید به این ویژگی دسترسی داشته باشید. سرویس Family Safety شرکت مایکروسافت چیزی بیشتر یک نرم‌افزار حفاظتی برای نظارت والدین بر روی فرزندان است است، بلکه با استفاده از آن قادر خواهید بود که دسترسی به اپلیکیشن‌ها را برای کاربرهای خاص محدود کنید. در واقع با استفاده از آن می‌توانید یک Whitelist از اپلیکیشن‌های مورد تایید خود ایجاد کنید تا از اجرای اپلیکیشن‌های ناخواسته بر روی سیستم جلوگیری شود.

xwhitelist-exe-files-with-app-restrictions.png.pagespeed.ic.nw5CRBdfAu

با توجه به روش‌هایی که گفته شد می‌توانید با Junkware‌ها و سایر برنامه‌های ناخواسته که ممکن است وارد سیستم تان شوند مبارزه کنید. بسته به شرایط، گزینه‌های مختلفی برای محافظت از سیستم تان وجود دارد که به دلخواه می‌توانید آن‌ها را برگزینید. در صورتی که مشکلی برای استفاده از این روش‌ها دارید، در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

 

منبع : www.HowToGeek.com

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *