چرا هر دوربین عکس ها را در یک پوشه DCIM ذخیره می کند؟

چرا هر دوربین عکس ها را در یک پوشه DCIM ذخیره می کند؟
  • 1393/10/21
  • محمدرضا رشيدي
  • 0

هر دوربین ، چه یک دوربین دیجیتال اختصاصی و یا دوربین در آندروید و یا آیفون ،عکس های شما را در یک پوشه DCIM که مخفف “تصاویر دوربین دیجیتال” می باشد ذخیره می کند.

جالب است بدانید که طرح پوشه DCIM از طرف DCF شکل گرفت و  استاندارد آن  در  سال 2003 وضع شد.DCF به دلیل ایجاد  این استاندارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

آشنایی با DCF، یا “استاندارد فایل سیستم دوربین”

DCF مشخصه ای است که توسط JEITA ایجاد شده است که مخفف” انجمن صنایع تکنولوژی اطلاعات یا ژاپن الکترونیک” است. این از لحاظ فنی به استاندارد CP-3461 مربوط می شود . اولین نسخه از این استاندارد در سال 2003 صادر شد و  آخرین بار در سال 2010 به روز شد.

مشخصه  DCF  شامل بسیاری از نیازمندی های مختلف برای تضمین امکان برقراری ارتباط است.برای مثال،فایل سیستم یک دستگاه فرمت شده، مانند یک کارت SD که در داخل یک دوربین دیجیتال است ،   باید FAT12، FAT16، FAT32، exFAT  باشد. کارت حافظه با 2 GB یا ظرفیت بیشتر باید با FAT32 یا exFAT فرمت شود. هدف این مسئله این است که دوربین های دیجیتال و کارت های حافظه در هنگام ارتباط با یکدیگر سازگار باشند.

دایرکتوری DCIM و زیر مجموعه آن

در حقیقت،مشخصه DCF  میعین می کند که که یک دوربین دیجیتال باید عکس های گرفته شده را در دایرکتوری  DCIM” ذخیره کند. DCIM مخفف “تصاویر دوربین دیجیتال” است.

دایرکتوری DCIM می تواند   شامل زیرشاخه های متعددی باشد. هر زیرشاخه یک عدد سه رقمی منحصر به فرد از 100تا 999 و پنج کاراکتر الفبایی دارد.کاراکتر الفبایی مهم نیستند و سازندگان دوربین به انتخاب خود می توانند آن را انتخاب کنند. به عنوان مثال، اپل به اندازه کافی خوش شانس است که نام پنج رقمی داشته باشد، بنابراین کد آن APPLE است. در گوشی آی فون، دایرکتوری DCIM شامل پوشه هایی مانند “100APPLE“، “101APPLE،” و غیره خواهد بود.

ximg_547d0fc4a003d.png.pagespeed.ic.Huu0IEb0JO

در داخل هر دایرکتوری فرعی نیز فایل های تصویری وجود دارند  که تصاویر گرفته شده توسط شما می باشند. نام هر فایل تصویری  با  کد چهار رقمی  الفبایی شروع می شود  که به دلخواه توسط سازنده دوربین انتخاب می شود که  به دنبال آن یک عدد چهار رقمی خواهد بود. به عنوان مثال، شما اغلب فایل هایی به نام DSC_0001.jpg، DSC_0002.jpg را خواهید دید، و غیره. کد ها واقعا مهم نیستند، اما با وجود آن ها می توانید مطمئن شوید تصاویری که با دوربین می گیرید به ترتیب زمان گرفته شدن چیده خواهند شد.به عنوان مثال، ساختار مذکور به شکل زیر خواهد بود:

DCIM

  • 100ANDRO
    • DCF_0001.JPG
    • DCF_0002.JPG
    • DCF_0003.WAV
  • 101ANDRO
  • 102ANDRO

 

ximg_547d10797f3f6.png.pagespeed.ic.2OiupNKNE-
شما ممکن است فایل های .THM را که نشان دهنده ابرداده هایی برای فایل هایی به جز تصاویر JPG است ببینید. به عنوان مثال، فرض کنیم شما یک ویدیو با دوربین دیجیتال خود گرفته اید و آن را به عنوان یک فایل .MP4 ذخیره کرده اید. شما یک فایل DSC_0001.MP4 و یک فایل DSC_0001.THM را lمشاهده می کنید. فایل MP4  خود ویدیو است، در حالی که فایل .THM شامل ریز عکس و ابرداده های  دیگر است که توسط دوربین استفاده می شود تا اطلاعات راجع به ویدیو  را بدون  بارگذاری آن نمایش دهد.جزئیات محرمانه بیشتری در مورد مشخصه DCF وجود دارد ، اما متاسفانه امکان پرداختن به آن ها در قالب این مقاله نیست.

دلیل تبعیت فراگیر از استاندارد DCF

DCF  استاندارد بالفعل است  و بدان معنی است که سازندگان دوربین و گوشی های هوشمند دیجیتال  آن را به عنوان یک استاندارد سازگار در دنیای واقعی پذیرفته اند.فرمت استاندارد DCIM استاندارد سازی شده به معنی این است که برنامه های انتقال تصاویر برای دوربین های دیجیتال به طور خودکار می توانند عکس های بر روی یک دوربین دیجیتال یا کارت SD را به منظور انتقال به یک کامپیوتر را شناسایی کنند.پوشه DCIM در گوشی های هوشمند نیز به همین شکل هستند. هنگامی که یک آیفون یا گوشی  اندرویدی شما به کامپیوتر شما متصل می شود، کامپیوتر با  نرم افزار خود می تواند پوشه DCIM را شناسایی کند و تصاویر داخل آن را که قابلیت انتقال دارند را به منظور انتقال شناسایی کند و این کار را به طور اتوماتیک انجام دهد.
ximg_547d0ff656b2e.png.pagespeed.ic.d13pXfxQlZ
DCIM ممکن است در مقایسه با نام “تصاویر” به آن اندازه ملموس و مشهور نباشد  اما مهم این است که DCIM یک استاندارد است. اگر هر شرکت سازنده دوربین های دیجیتال و یا سیستم عامل گوشی های هوشمند پوشه های منحصر به فردی برای تصاویر خود در نظر می گرفتند، نرم افزار ها نمی  توانستند به ظور خودکار تصاویر بر روی این دستگاه ها را شناسایی کنند. همچنین شما دیگر نمی توانستید بدون نیاز به تغییر فرمت دستگاه یا تغییر ساختار فایل سیستم، کارت SD را از یک دوربین به دوربین دیگر انتقال دهید و همان تصاویر را در دوربین جدید مشاهده کنید.
نهایتا باید گفت که صرف نظر از ماهیت یک استاندارد، وجود یک استاندارد فراگیر الزامی است و به همین خاطر است که استاندارد DCIM ار ابتدا با دوربین های دیجیتال و حالا با گوشی ها هوشمند باما است. پروتوکل انتقال تصویر یا PPT مانند استاندارد DCF نیست اما هر دو کاربرد یکسانی دارند. نکته قابل توجه این است که PPT توسط استاندارد MTP یا دیگر استاندارد ها تعویض شده است اما PTP توسط اندروید و اپل برای برقراری ارتباط با نرم افزار های مدیریت تصویر مورد پشتیبانی قرار گرفته است.
دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *