گوگل با عینک خود خداحافظی میکند

گوگل با عینک خود خداحافظی میکند
  • 1393/10/27
  • نادر عظیمی
  • 0

عینک محاسبه گر که به عنوان عینک گوگل نیز شناخته میشود در حال ترفیع در بخش خودش به عنوان غول جستجو به سمت فاز بعدی توسعه پیش میرود. با این حال، گوگل اعلام کرده است که فروش آن را متوقف نموده است «بنابراین میتوانیم بر آنچه که در دوره بعدی ارائه خواهیم نمود،‌ تمرکز کنیم»

گوگل تصمیمش را برای عینک در پست وبلاگ سه شنبه در گوگل پلاس افشا نمود. همانطور که در روزنامه وال استریت گزارش شده بود، پروژه از آزمایشگاه تجربی … به بخشی با سرپرستی ..، موسس شرکت ترومستات هوشمند …، که توسط گوگل سال گذشته ۳٫۲ میلیارد دلار خریداری شده است، منتقل شده است.

با معرفی اولیه در سال ۲۰۱۲ فقط به عنوان گروه انتخاب شده اکتشافگران، عینک گوگل از یک فریم  لنز شیشه ای با نمایشگر نوری کوچک برای اتصال به اینترنت تشکیل شده است. طبق آخرین اعلام گوگل، فروش عینکهااز طریق برنامه اکتشاف در روز دوشنبه به آخر خواهد رسید.

واکنش شدید به Glasshole

پست وبلاگ سه شنبه از اکتشافات شیشه برای یافتن راههایی که از دستگاه با تنظیمات بیشمار استفاده کند تشکر نمود، «از برخورد هاردون در CERN، تا میز عمل بیمارستان». این پست افزود، «ما هنوز کارهایی را برای انجام داریم، اما حالا آماده ایم که کفشهای خود را برای برداشتن قدمهای بزرگ بپوشیم»

عینک گوگل طرفداران زیادی دارد – حساب گوگل پلاس آن بیش از یک میلیون دنبال کننده دارد – و خودش را به روزنامه نگاران، متخصصین فناوری (کسانی که به داده های آنلاین نیاز فوری دارند)، اعضای آتلانتیک ویرجین (کسانی که اطلاعات به روز  مسافرتی را برای مسافران را فراهم میکنند)‌و حتی پرسنل نظامی در نپال (کسانی که با شکارچیان غیر قانونی مبارزه میکنند) مفید نشان داده است. به هر حال، توانایی دستگاه به ذخیره سازی تصاویر و ویدئوها به طور پنهانی، انتقادهایی را به آن وارد کرده است و برای خود در گوشه و کنارها دشمنی به وجود آورده است.

منتقدان، افرادی را که از دستگاه استفاده میکنند به عنوان اکتشافگر نامیده اند، به ویژه در مکانهای عمومی مثل استراحتگاهها، اداره ها و … . Glassholes نگرانیهای حریم خصوصی افراد را نادیده گرفته است یا مکالمات را برای بررسی اینترنت با وقفه روبرو کرده است. برخی موسسان عملاً از علامتهای «بدون عینک» استفاده میکنند و گروه کوچکی از توسعه دهندگان در آلمان اقرار کرده اند که از دستگاهی به نام Cyborg Unplug  برای ردیابی و قطع عینک و دیگر وسایل جاسوسی قابل پوشیدن استفاده میکنند.

انتقال خبر تلخ و شیرینی است

توضیحات قرار داده شده در پاسخ به اعلان عینک گوگل، هم حاکی از نگرانی است و هم شگفت زدگی افراد. یکی از یادداشت گذاران خبر را «تلخ و شیرین» نامیده بود و در ادامه بیان کرده بود که «خوشحالم که عینک از Google X بیرون میرود ولی واقعا نگران آینده برنامه عینک به طور کلی هستم».

نگرانی توسط دیگران نیز به عنوان اشتیاق برای دستگاهی که در طول زمان کم رنگ شده بود، بازگو شده است. رویترز گزارش کرده است که نوامبر گذشته ۹ نفر از ۱۶ توسعه دهندگانی که بر روی عینک کار میکردند، عملیات خود را برای توسعه برنامه های کاربردی عینک متوقف کرده اند،  «بیشتر به دلیل کمبود مشتری یا محدودیتهای دستگاه»

در حالی که گوگل فرصتی را به عموم در رابطه با عینک به خود میدهد، عملیات خودش را بر روی آن ادامه خواهد داد. در این میان، روزنامه وال استریت گفته است که: دستگاه برای خریداران جدید کمتر در دشترس خواهد بود، به جای خرید عینک به طور آنلانی از طریق برنامه اکتشاف گر،  توسعه دهندگام و کاربران تجاری می توانند درخواست خرید خود را به گوگل ارسال نمایند.

گوگل در پایان اعلامیه خود گفت: «شما نسخه آتی عینکها را وقتی آماده شد، خواهید دید». «محکم بنشینید، این یک گردش پر هیجان خواهد بود».

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *