تفاوت بین BIOS و Firmware چیست؟

تفاوت بین BIOS و Firmware چیست؟
  • 1393/12/1
  • مبين
  • 1

هنگامی که یک شخص تازه می خواهد وارد دنیای کامپیوتر شود باید واژه های جدیدی را یاد بگیرد و گاهی اوقات می تواند گیج کننده باشد. حال امروز میخواهیم نگاهی به BIOS و Firmware داشته باشیم تا بدانیم که ایا متفاوت هستند یا هردو یک کار را انجام می دهند. مدیران Q&A ما را ازگیج بودن در این مسئله نجات داده اند و به این سوال پاسخ می دهند.

در ابتدا بهتر است توضیح کوتاهی را درباره این دو کلمه بدهیم. Bios مجموعه ای از دستور العمل ها است که دورن قطعه کوچکی که روی مادربورد قرار دارد که مسئولیت کنترل برخی از عملکردهای ضروری را بر عهده دارد. می توان گفت که کار Firmware یا میان افزار ترجمه دستورات نرم افزاری به زبان قابل فهم برای سخت افزار می باشد.

خواننده سوپر یوزر می خواهد که تفاوت بین BIOS و Firmware را بداند البته هرکس می تواند پاسخ متفاوتی را به این مسئله بدهد.

چه تفاوتی بین BIOS و Firmware وجود دارد؟

پاسخ: همکاران مدیر malakrsnaslava و Tonny این مسئله را اول تا انتها برای ما شرح داده اند. در ابتدا دیدگاه malakrsnaslava را بررسی می کنیم. BIOS یک Firmware میان افزار برای کامپیوتر است. اگر همچنان بخواهید که درباره کامپیوتر بیش تر یاد بگیرید باید با BIOS, UEFI, EFI و بیش تر نیز آشنا شوید.

این کلمه به معنای Basic Input/Output System می باشد همچنین به عنوان BIOS, ROM BIOS, یا PC BIOS شناخته می شود و یک میان افزار برای بوت شدن کامپیوترهای سازگار با IBM است. میان افزار  BIOS روی رایانه های شخصی ساخته شده است و می توان گفت که اولین نرم افزار اجرا شده در طراحی و اجرای آن است. نام اصلی آن که Basic Input/Output System است در سیستم عامل CP/M در ۱۹۷۵ استفاده می شد.

Firmware یک عامل ترکیبی از حافظه مداوم و داده های ذخیره شده در آن است. اگر بخواهیم به نمونه معمولی Firmware اشاره کنیم باید می توان چراغ های راهنمایی و رانندگی، لوازم مصرفی، ساعت های دیجیتالی، لوازم های جانبی کامپیوتر، تلفن همراه و دوربین نام برد که در آن ها تعبیه شده است و کنترل دستگاه را فراهم می کنند.

 پاسخ Tonny به این مسئله: با توجه به نظر دیگران  BIOS یک نرم افزار روی مادربورد در رایانه های شخصی است. کامپیوتر های جدید از لحاظ فنی و میان افزار کمی متفاوت هستند و آن ها را UEFI یا EFI می نامند.

توجه داشته باشید که میان افزار ها (besides BIOS/UEFI/EFI) می توانند در کارت شبکه، کارت گرافیک، کنترل RIAD، هارد درایو ها، فلش درایو ها، SSD ها و کارت صدا تعبیه شده باشند. به طور عادی به میان افزار های کارت گرافیک video BIOS نیز گفته می شود که از لحاظ فنی نادرست است و BIOS  وظیفه راه اندازی سیستم عامل را دارد.

این ها دیدگاه های مدیران بودند و می توان گفت که نظرهای متفاوتی داشتند اما در کل توضیح های خوبی را داشتند. نظر شما درباره این مقاله چیست؟

مبنع : [howtogeek]

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. بسم الله الرحمن الرحیم
    أَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ

    سلام خیلی ممنون
    انشاءالله سربلند باشید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *