خورشید گرفتگی در پایان سال ۹۳

خورشید گرفتگی در پایان سال ۹۳
  • 1393/12/27
  • فرشته سعیدی
  • 0

به گزارش گویا آی تی، طبق گفته ی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران مسعود عتیقی، در روز جمعه خورشید گرفتگی جزیی در پایان ۹۳ رخ خواهد داد که دقیقا یک روز قبل از شروع سال ۱۳۹۴ است، این خورشید گرفتگی مانع از رسیدن نور به زمین می شود و همه یا بخشی از خورشید را در برمی گیرد و این خورشید گرفتگی از ساروس یا دوره ۱۲۰ است که شصت و یکمین گِرفت از هفتاد و یک گِرفت این ساروس به حساب می آید.

این خورشید گرفتی به صورت کامل و کلی در اقیانوس منجمد شمالی بین روسیه و گرینلند اتفاق می افتد و در قاره های آسیا، آفریقا و اروپا به صورت جزئی است و در تهران هم به صورت جزئی است به طوری که یک درصد خورشید پوشانده می شود. عتیقی گفت: این خورشید گرفتگی انقدر جزئی است که در تهران به وسیله ی ابزاری مثل تلسکوپ مجهز به فیلتر رصد خورشیدی دیده می شود و بیش از ۱۲ درصد خورشید گرفتگی در نواحی شمال و دریای خزر و شمال غرب ایران یعنی آذربایجان غربی و شرقی و اردبیل خواهد بود

۷۷۹۴۹۶۲۳۵۵۲۴۵۷۱۹۳۶۲۲
برای مشاهده در اندازه اصلی بر روی تصویر کلیک کنید

وی افزود: خورشید گرفتگی طبق ساعت جهانی ۰۹:۰۹  که در ایران ۱۳ و ۴۲ دقیقه آغاز  و تا ۱۴ و ۲۵ دقیقه طول می کشد. وضعیت جو خورشید، میدان مغناطیس اطراف آن و شریط اجرام نزدیک تر از سیاره تیر (مثل دنباله دار ها و سایر اجرام محتمل) به خورشید، در گِرفت های کلی این ستاره مورد بررسی قرار می گیرند که حداکثر خورشید گرفتگی ۷.۵ دقیقه طول خواهد کشید و کسوفی در سال ۱۳۸۸ رخ داد حدود ۶ دقیقه و ۲۱ ثانیه طول کشید که طولانی ترین خورشید گرفتگی قرن ۲۱ بود.

انجمن نجوم آماتوری ایران با چند نفر از متخصصین داخلی در همکاری با گروهی از ستاره شناسان کشور چین در سال جهانی ستاره شناسی این رویداد خاص را بررسی کردند. علاوه بر آن عتیقی تاکید داشت; کسانی که به دیدن این واقعه علاقه مند هستند می توانند از عینک استاندار و مخصوص رصد استفاده کنند.

[منبع:Mehrnews]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *