USB Type-C چیست و چرا به آن نیاز خواهید داشت

USB Type-C چیست و چرا به آن نیاز خواهید داشت
  • 1393/12/29
  • مجتبی جعفری لاهیجانی
  • 1

مک بوک جدید شرکت اپل دارای یک عدد پورت USB Type-C می باشد اما این پورت فقط استاندارد این شرکت نیست بلکه این پورت استاندارد جدیدی می باشد که با گذشت زمان, جایگزین USBهای بزرگتر قدمی خواهد شد.

USB Type-C با استانداردهای جدید همانند استاندارد USB 3.1 برای سرعت بیشتر و استاندارد ارسال توان از طریق USB برای شارژ دستگاه ها, کاملا سازگار است.

USB Type-C شکل جدید کانکتور

USB Type-C کانکتور فیزیکی جدید و باریکی می باشد که می تواند استانداردهای مختلف جدید از قبیل USB 3.1 و ارسال توان (USB PD) را پشتیبانی کند. از جمله استانداردهای USB که شما با آن بیشتر آشنا هستید, USB Type-A می باشد که در USB 2, USB 1 و حتی در کانکتور جدید USB 3, شکل ظاهری آن ثابت مانده است. اندازه ی این کانکتور بزرگ بود و فقط هم از یک طرف به دستگاه متصل می شد, به همین دلیل باید قبل از اتصال به دستگاه, از درست بودن جهت آن اطمینان حاصل می کردید.

در ادامه مطلب با گویا آی تی همراه باشید.

با این حال, دیگر دستگاه ها هم می خواستند پورت USB داشته باشند! این پورت به دلیل اندازه ی بزرگی که داشت, بر روی تلفن های هوشمند, دوربین های دیجیتال, دسته های بازی و تمام دستگاه هایی که می خواستید با آنها از طریق پورت USB ارتباط برقرار کنید, جا نمی شد. به همین دلیل اشکال دیگر این پورت از قبیل Mcro و Mini متولد شدند.

Usb_connectors

مجموعه ی اشکال مختلف کانکتور USB که در سایزهای مختلف برای دستگاه های گوناگون وجود داشت, دیگر رو به پایان است. کانکتور USB Type-C استاندارد جدیدی می باشد که اندازه ی آن خیلی کوچک است. تقریبا یک سوم سایز استاندارد قدیمی شده است. یک کانکتور واحد که هر دستگاهی قادر به استفاده از آن می باشد. چه برای وصل کردن هارد اکسترنال به لپ تاپ و چه برای شارژ گوشی تلفن همراه با شارژر USB, فقط به یک کابل واحد نیاز دارید. این کانکتور کوچک به راحتی در دستگاه های موبایل جای می گیرد و همچنین می تواند بقیه دستگاه های شما را نیز به لپ تاپ متصل کند. کابل آن نیز در هر دو طرف دارای کانکتور USB Type-C می باشد.

پس دیگر نیاز به کابل هایی با اشکال مختلف کانکتور نخواهید داشت و همچنین دستگاها می توانند با صرفه جویی در فضا, کوچکتر و کوچکتر ساخته شوند.

پورت USB Type-C می تواند با استفاده از “مُد مبدل” از تعداد زیادی از انواع دیگر پورت ها نیز پشتیبانی کند. به عنوان مثال شما می توانید از این پورت خروجی HDMI, VGA, DisplayPort و کانکتور کوچک و بزرک USB Type A را دریافت کنید. همانطور که مشاهده می کنید, تمام پورت های مذکور فقط در یک پورت واحد خلاصه شده اند. این پورت هم اکنون بر روی لپ تاپ اپل پیاده سازی شده است.

TLMD-UBS-TYPE-C

دریافت و ارسال شارژ از طریق USB

خصیصه ی دریافت و ارسال شارژ در پورت USB Type-C بخوبی پیاده سازی شده است. هم اکنون دستگاه هایی همچون گوشی های هوشمند, تبلت ها و دیگر دستگاه های قابل حمل اغلب از پورت USB برای شارژ باتری هایشان استفاده می کنند. یک کانکشتن USB 2.0 می تواند تا ۲٫۵ وات توان برای شارژ دستگاه های جانبی ایجاد کند اما برای مثال ممکن است یک لپ تاپ نیاز به ۶۰ وات توان برای شارژ داشته باشد.

خصیصه ی ارسال و دریافت شارژ بر روی پورت USB Type-C می تواند تا ۱۰۰ وات توان برای شارژ دستگاه های جانبی ایجاد کند. این پورت, دو طرفه می باشد, پس یک دستگاه هم می تواند برای شارژ دستگاهی دیگر, توان ارسال کند و هم برای شارژ خودش, توان دریافت کند و این ارسال و دریافت  توان می تواند همزمان با رد و بدل کردن داده نیز باشد. مک بوک جدید اپل و کروم بوک پیکسل جدید گوگل, هر دو از پورت USB Type-C خودشان برای شارژ خودشان نیز استفاده می کنند. این می تواند پایان تمام کابل ها و آداپتورهای شارژر لپ تاپ ها باشد. از این به بعد شما می توانید با استفاده از همان پاوربانک هایی که برای شارژ گوشی هوشمند خود استفاده می کنید, لپ تاپ خود را نیز شارژ کنید. همچنین شما می توانید لپ تاپ خود را به یک نمایشگر اکسترنالی که به برق متصل است, وصل کنید و همزمان که از آن استفاده می کنید, لپ تاپ خود را نیز از طریق آن شارژ کنید. همه اینها از طریق یک اتصال USB Type-C قابل استفاده شده است.

برای استفاده از این خصیصه باید دستگاه و کابل مورد استفاده از ویژگی “دریافت و ارسال شارژ” پشتیبانی کنند. توجه کنید که فقط داشتن یک پورت USB Type-C, به معنی پشتیبانی از ویژگی “دریافت و ارسال شارژ” نمی باشد.

۵۵۰۰c326f9ec4b0eb621389a767f2254-chromebook

USB Type-C و USB 3.1

USB 3.1 یک استاندارد جدیدی از USB می باشد. پهنای باند USB 3 به صورت تئوری, ۵ گیگابیت بر ثانیه است در صورتیکه در USB 3.1 پهنای باند, ۱۰ گیگابیت بر ثانیه شده است. یعنی پهنای باند, دو برابر بیشتر شده است همانند نسل اول از پورت Thunderbolt.

استاندارد USB Type-C همانند USB 3.1 نیست. USB Type-C فقط یک شکل از کانکتور است و تکنولوژی پشت آن می تواند USB 2.0 یا USB 3.0 باشد. در واقع تبلت N1 نوکیا از یک کانکتور USB Type-C استفاده می کند اما پشت این کانکتور فیزیکی از استاندارد USB 2.0 استفاده شده است حتی USB 3.0 هم نمی باشد. هرچند که این تکنولوژی ها کاملا به هم مرتبط هستند.

پشتیبانی از استانداردهای قدیمى USB

کانکتور فیزیکی USB Type-C از اشکال قدیمی USB پشتیبانی نمی کند, اما استاندارد پشت این کانکتور که می تواند USB2.0 یا USB 3.0 باشد, از مدل های قدیمی تر پشتیبانی می کنند. در واقع شما نه می توانید دستگاه های USB قدیمی را به کانکتور جدید و کوچک USB Type-C متصل کنید و نه اینکه این پورت جدید را به USB های بزرگ قدیمی وصل کنید. اما این بدان معنا نیست که تمام دستگاه های قدیمی را باید دور بیاندازید. USB 3.1 هنوز از استانداردهای قدیمی USB پشتیبانی می کند پس شما فقط نیاز به یک مبدل دارید که در یک طرف آن کانکتور USB Type-C و در طرف دیگر آن شکل قدیمی کانکتور بزرگ USB قرار داشته باشد. از این طریق شما می توانید دستگاه های قدیمی خود را به کانکتور جدید USB Type-C متصل کنید.

در واقع بیشتر کامپیوترها هر دو پورت USB Type-C و USB Type-A را بر روی خودشان دارند همانند کروم بوک پیکسل جدید گوگل. از این رو شما قادر خواهید بود که با شیب ملایم به سمت کانکتورهای جدید USB Type-C حرکت کنید. اما اگر بر روی دستگاهی هر دو پورت وجود نداشت و فقط پورت USB Type-C وجود داشت, باز هم جای نگرانی نیست و شما می توانید با استفاده از یک مبدل کار خود را انجام دهید.

احتمالا در آینده ای نزدیک این پورت جایگزین پورت Lightning در آیفون و آیپد خواهد شد.

[منبع: howtogeek]

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه
  1. یک سوال داشتم
    همانطور که میدونید هارد اپل کم حجم هست
    ایا پورت Usb-c امکان تبادل اطلاعات بین دو تا هارد اکسترنال داره
    مثلا از یک هارد میخام بریزم به یک هارد دیگه
    ایا مبدلی هست که امکان تبادل اطلاعات بین دو یا بیشتر هارد اکسترنال رو در این پورت Usb-c داشته باشه یا نه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *