کاوشگر ناسا روی سطح مریخ رگه های برجسته یافته است

کاوشگر ناسا روی سطح مریخ رگه های برجسته یافته است
  • 1394/1/14
  • علی رضاپور
  • 0

رگه هایی از جنس مواد معدنی بر سطح مریخ کشف شده است که برجسته اند. این کشف توسط کاوشگر مریخ نورد سازمان فضایی ناسا صورت گرفته است. رگه های برجسته ی مریخی بر روی قله ی یکی از کوه های مریخ وجود دارد که بعد از کوه نوردی کاوشگر یافته شده است.

جالب است بدانید که این رگه ها با املاح معدنی بوجود می آیند و این املاح بوسیله ی آب یا یک مایع حلال به اینجا آورده شده اند. این هم دلیلی دیگر بر اینکه زمانی در مریخ آب وجود داشت. در هفت ماه اخیر، کاوشگر مریخ نورد ناسا سطح سیاره ی سرخ را سوراخ و نمونه برداری کرده است. در اغلب نمونه ها ماده ای معدنی حاوی مقدار زیادی «سیلیکا» به نام «کریستوبالیت» یافت شد. مواد یافت شده ی دیگر در این نمونه ها حاکی از چگونگی تکامل عناصر در سطح این سیاره می باشند.

منطقه ای که در آن این رگه های برجسته یافت شده است، Garden City نام دارد. ظاهر این رگه ها به شکل شبکه ای از برآمدگی های متعدد است. این برآمدگی های منحصر به فرد  با ارتفاع ۲٫۵ اینچ (۶ سانتی متر) و با عرضی نصف ارتفاعش یکی از عجیب ترین نمونه های شناخته شده توسط انسان می باشند. رنگ بعضی از این برآمدگی ها تیره و بعضی دیگر روشن اند.

Linda Kah ، یکی از اعضای تیم کاوشگر مریخ نورد در ناسا از دانشگاه Tennessee واقع در Knoxville در این باره می گوید:

ظاهر برخی از آن ها به شکل بستنی ساندویچی است. این برجستگی ها به ما ثابت می کند که زمانی در سطح مریخ آب وجود داشته که بر روی کوه های آن جاری بوده است.

به تصویر زیر نگاه کنید. پیکان های سیاه و سفید، ترک های سنگ را نشان می دهند که مواد معدنی در آن ته نشین و سپس سفت و سخت شده است. اگر به عکس زیر بنگرید خواهید دید که سنگ ها به دو رنگ روشن و تیره هستند. در سنگ هایی با رنگ روشن موادی مانند کلسیم سولفات (CaSO4) وجود دارند. برجستگی های تیره رنگ نیازمند زمان بیشاری برای مطالعه هستند.

Linda Kah در این باره خاطر نشان کرد:

رد حداقل دو نوع مایع در اینجا مشخص می باشد. ما می خواهیم ماهیت آن دو مایع را تشخیص بدهیم و بدانیم که کدام یک کهنه تر اند و چگونه بر روی سنگ های میزبان اثر گذاشته اند.

۱-nasascuriosi

البته بعضی از مسائل بسیار روشن است. به عنوان مثال سنگ بستر این خطوط برجسته از گل می باشد که خشک شده و تحت فشار قرار گرفته است. همانطور که می دانید گل پس از خشک شدن دچار شکستگی می شود و ترک هایی در آن ایجاد می شود. همانطور که ذکر شد، مواد معدنی در این شکستگی ها ته نشین می شوند و رنگ های مختلفی را ایجاد کرده اند. یکی دیگر از روش های اندازه گیری عمر این برآمدگی ها، تخمین عمر سنگ های بستر آن می باشد. چون طبیعتا ابتدا سنگ بستر به وجود می آید و سپس برجستگی های روی آن. اگر دانشمندان بتوانند عمر این سنگ ها را تخمین بزنند می توانند بطور قطعی بگویند که تا چه زمانی مایعات حلال بر روی مریخ وجود داشته اند.

منطقه ی Garden City در مریخ، تقریبا ۳۹ فوت یا به عبارتی دیگر ۱۲ متر از پایگاه Gale Crater که به سطح مریخ نزدیک است بلند تر است. این کاوشگر ۶ ماه را صرف بررسی ۳۳ فوت (۱۰ متر) از این ارتفاعات ( تپه های Pahrump) کرده است. کار کاوشگر یاد شده هنوز به پایان نرسیده است و هوز هم می توان منتشظ اخبار دیگری هم بود. کاوشکر مذکور فعلا در حال آنالیز های مقدماتی می باشد؛ به محض اینکه مراحل مقدماتی  پایان یابد، به آنالیز های پیشرفته می رسد و راز های این تپه را برملا می کند. ناسا در صدد یافتن سرنخ هایی از حیات میکروبی می باشد. یافتن میکروب ها بسیار زمان بر است. بعد از این تحقیقات، تیم تحقیقاتی کاوشگر مریخ می خواهند تا دره ای به نام Telegraph Peak  را بررسی کنند. با این کار، آن ها به راحتی به لایه های مختلف پوسته ی مریخ دسترسی دارند. همچنین مهندسان مکانیک در حال طراحی دریل هایی هستند که بتواند سطح مریخ را ساده تر سوراخ کند. با این امر، فرایند بررسی کامل سیاره ی مریخ سریع تر پیش خواهد رفت. این دریل ها قادر به سوراخ کردن سطح مریخ به دو روش ضربتی و چرخشی هستند.

اگر این  سیاره ی سرخ زمانی شرایط حیات را داشت و مریخ باستان شبیه زمین ما بود، پس باید نگران باشیم که مبادا زمین هم به مانند سیاره ی همسایه، مریخ، شود.

[منبع: Phys]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *