تست سرطان پروستات با نانو ذرات طلا فقط با یک دلار

تست سرطان پروستات با نانو ذرات طلا فقط با یک دلار
  • 1394/1/16
  • علی رضاپور
  • 0

در قرن بیست و یکم انقلابی در فناوری نانو ایجاد شده است. علم نانو به دلیل اینکه در سطح اتمی است، خواص فیزیکی بسیاری از مواد را تغییر داده است. از جمله مهم ترین آن ها نانو ذرات طلا و نقره می باشد. دکتر Qun Treen Huo از مرکز فناوری و علوم نانو UCF و دانشگاه Central Florida روشی را ابداع کرده اند تا بوسیله ی آن بتوان سرطان پروستات را تشخیص داد.

یکی دیگر از نقاط قوت این شناساگر، سرعت بالای آن می باشد؛ در واقع فناوری یاد شده قادر است تا سرطان پروستات را در چند دقیقه شناسایی کند. سرطان پروستات یکی از مرگبار ترین سرطان ها در بین مردان می باشد.

دکتر Inoel Rivera ، فوق تخصص غدد و اورولوژیست از دانشگاه Florida و یکی از همکاران دکتر Qun Treen Huo در این تحقیقات، در این باره اذعان داشته است:

این فناوری عالی است. چون از یک جهت یک شناساگر با درصد خطای بسیار پایین است و از جهتی دیگر بسیار مقرون به صرقه می باشد. فکر کنم که قیمت این آزمایش برابر با یک فنجان قهوه باشد.

یکی از عواملی که باعث می شود مردم ، خود را بطور ماهیانه چک آپ نکنند قیمت بالای آزمایش ها است. اگر آزمایش های دیگر هم به این اندازه ارزان قیمت شوند میزان سرطان ها به میزان چشمگیری کاهش پیدا خواهند کرد چون قبل از وخیم شدن تومور، بیماری بهبود می یابد. هنگامی که یک تومور در بدن شخصی ایجاد می شود، بدن فرد بیمار شروع به ترشح پادتن های خاصی می کند. نانو ذرات طلای دکتر Qun Treen Huo قادر به تشخیص این پادتن ها می باشد. نانوذراتی که در محدوده ی میلیاردم متر هستند.

cancer-genetica-dna-mutacao-size-598

روش کار این شناساگر اینگونه است که ابتدا با یک سوزن دست بیمار را اندکی زخم می کنند تا مقداری خون از آن خارج شود. بلافاصله آن چند قطره خون را روی کیت شناساگر ریخته منتظر می مانند. در سطح این کیت شناساگر نانو ذرات طلا به ضخامت یک اتم وجود دارند که با تشخیص «پادتن های ضد سرطان پروستات» به صورت توده ای سفت و حجیم تر در آمده و برای آزمایشگر معلوم می شود که این فرد به سرطان پروستات مبتلاست. نانو ذرات طلا برای کسانی که در حوزه ی پزشکی و نانو تحقیق می کنند، در حکم یک جذب و پراکنده کننده ی نور می باشد.

البته تشخیص سرطان از این شناساگر کار راحتی نیست. Huo و گروه تحقیقاتی اش از مرکز تحقیقات فناوری و نانو UCF روشی را ابداع کرده اند تا بوسیله ی خاصیت پراکندگی نور، متوجه تشخیص شناساگر شوند. در واقع آن ها بوسیله ی دستگاهی یک طیف نوری به کیت مورد نظر می تابانند و بازتاب آن محققان را به سوی نتیجه ی درست راهنمایی می کند. نانو ذرات طلا هر چقدر که بزرگتر باشند، بازتاب نور بیشتر است. در بند بالا ذکر شد که هر چه «پادتن های ضد سرطان پروستات» بیشتر باشد، این ذرات هم بزرگ تر خواهند شد و هر چه اندازه ی نانو ذرات طلا بزرگتر باشند احتمال سرطان بیشتر می شود.
شاید با خود بگویید که مگر می شود در آزمایشی طلا استفاده شود و یک دلار هزینه داشته باشد؟ بله می شود؛ چون در این آزمایش یک لایه طلا به ضخامت یک اتم بکار رفته است. یک بطری کوچک از نانو ذرات طلا به قیمت ۲۵۰ دلار به فروش می رسد و هر یک از این بطری ها برای ۲۵۰۰ آزمایش کافی است یعنی برای هر آزمایش ۱۰ سنت (۰٫۱ دلار).
دکتر Qun Treen Huo از مرکز فناوری و علوم نانو UCF و دانشگاه Central Florida اذعان داشته است:
آنچه که پروژه ی ما را از سایر پروژه ها متمایز می کند چیزی نیست جز قیمت پایین وگرنه آزمایش های دیگری با این میزان دقت هستند.
cancer
دکتر Huo و همکارانش امیدوار اند که در هر مطبی یکی از این شناساگر ها وجود داشته باشد تا مردم بتوانند بطور مداوم خود را آزمایش کنند. با این کار میزان مرگ و میر از بیماری سرطان بسیار کاهش می یابد. بعد از سرطان کبد، سرطان پروستات با ۲۴۰ هزار تشخیص و ۲۸ هزار مرگ در هر سال، کشنده ترین سرطان جهان می باشد. هنگامی که این شناساگر نتیجه ی مثبت را نشان می دهد می توان به میزان ۹۰ تا ۹۵ درصد به آن اطمینان کرد و هنگامی که نتیجه ی منفی را نمایش بدهد بیش از ۵۰ درصد احتمال درست بودن وجود دارد. شاید پیش خود فکر کنید که این دقت، بسیار پایین است اما نسبت به آزمایش های PSA (تشخیص سرطان) قبلی که درصد درستی نتیجه ی آن ۲۰ درصد بود بهتر است. تیم تحقیقاتی یاد شده در حال بهبود دقت این فناوری هستند.
جزئیات این تحقیقات در ACS Applied Materials & Interfaces به چاپ رسیده است. Huo قصد دارد تا یافته های خود را در گرد همایی TechConnect World Innovation رونمایی کند. تیم تحقیقاتی او قصد دارد تا طی دو تا سه سال آینده فناوری خود را بهبود بخشیده و به تولید انبوه برساند. البته لازم به ذکر است که بوسیله ی این فناوری می توان به سرطان های دیگر هم رسیدگی کرد؛ فقط کمی زمان لازم است.
[منبع: Science Daily]
دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *