پیکسلها را کند و کاو کنید:راهنمای سریع چاپ صحیح عکس های حجیم – قسمت اول

پیکسلها را کند و کاو کنید:راهنمای سریع چاپ صحیح عکس های حجیم – قسمت اول
  • 1394/1/31
  • علیرضا اصغری
  • 0

ظاهرا هیچ گاه چاپ عکس های دیجیتالی که سایز بزرگی دارند، آن طور که دوست دارید از آب در نمی آید. و معمولا به جای تصاویر واضح و شفاف، عکس هایی با کیفیت پایین نصیب شما می شود. برای حل این موضوع، ما خلاصه ای از راهنمای سریع و آسان را جهت چاپ عکس های با سایز بالا و بدون از دست دادن کیفیت، برایتان اینجا در گویا آی تی گردآوری کرده ایم. پس، قبل از اینکه شروع به چاپ عکستان کنید، این ترفند ها را به خاطر پسپارید تا دوباره داشتن عکس های بی کیفیت را تجربه نکنید.

مگاپیکسل ها را به خاطر بسپار

اگر تصویری در صفحه نمایش تان به اندازه کافی بزرگ به نظر می رسد، الزاما به این معنی نیست که همان کیفیت، عینا بر روی کاغذ نیز منتقل شود. به عناون مثال یک عکس با رزولوشن ۲ مگاپیکسل در صورتی که به صورت دست نخورده و با بهترین کیفیت چاپ شود، ‌نهایتا با بزرگی ۶*۴ چاپ می گردد، هر چند که همین عکس بر روی صفحه مانیتور، بزرگ تر دیده شود. حال اگر شما بخواهید با اندازه ای بزرگ تر از حد مجاز ، آن را چاپ نمایید، ‌با عکسی بی کیفیت که اثرات نقطه ای پیکسل ها بر آن مشهود است مواجه می شوید که عملا قابل استفاده نخواهد بود.

تعیین و مشخص کردن اندازه مگاپیکسلی یک عکس و همچنین حداکثر ابعاد مجاز و قابل قبول برای چاپ آن، ‌تنها در چند مرحله ساده امکان پذیر است. در ابتدا، با استفاده از برنامه هایی مانند فوتوشاپ و یا گزینه Properties می توان به راحتی ابعاد مگاپیکسلی هر عکس را تعیین کرد. پس از آن ارتفاع و عرض تصویر را در هم ضرب کرده و حاصل را تقسیم بر یک میلیون کنید. (زیرا یک مگا پیکسل معادل یک میلیون پیکسل می باشد) به عنوان مثال یک تصویر با ابعاد ۴۶۰۸*۳۴۵۶ برابر ۱۵۹۲۵۲۴۸(در واحد پیکسل) خواهد بود که پس از تقسیم بر یک میلیون، به عدد نزدیک به ۱۶ مگاپیکسل می رسیم.

هنگامی که می خواهید سایز چاپ عکس را تعیین کنید،‌ ابعاد مربوط به عرض و ارتفاع را هر یک به صورت جداگانه بر ۳۰۰ تقسیم کنید. حتمن می پرسید چرا عدد ۳۰۰؟ این تعداد پیکسل ها در هر اینچ می باشد (PPI) که مقایس و واحدی نیز برای تعیین کیفیت عکس می باشد که برای چاپ عکس با کیفیت بالا مناسب می باشد. اگر بخواهیم به مثال قبل برگردیم، یک تصویر ۴۶۰۸*۳۴۵۶ منجر به چاپ یک عکس با اندازه ۱۱*۱۵ خواهد شد. با این حساب، شما برای چاپ یک عکس با اندازه ۴۸۰*۶۴۰ پیکسل، حتی نمی توانید به ابعادی بزرگتر از ۲*۱ اینچ فکر کنید.

large format printing

بسته به نرم افزاری که استقاده می کنید، احتمال دارد که شما متوجه شوید که عبارت PPI به عنوان “نقطه در هر اینج” و یا dpi تعبیر می گردد.  با وجود اینکه این دو عبارت از نظر فنی و تکنیکی مفهوم متفاوتی دارند ولی اغلب خواهید دید که این دو به جای یکدیگر نیز به کار برده می شوند.  شاید کمی این موضوع گیج کننده به نظر آید ولی چنانچه همیشه این نکته را در نظر بگیرید که dpi یا PPI را ۳۰۰ منظور نمایید، قطعا با مشکل کمتری مواجه خواهید شد. ما همچنین به شما توصیه می کنیم که اگر یک تصویر بر روی ۷۲ dpi تنظیم شده است، کیفیت آنرا با هر نرم افزار دلخواه ویرایش عکس، افزایش دهید. و حتما مطمئن شوید که گزینه “resample image” در صورت وجود، غیر فعال بوده و انتخاب نگردد. چنانچه نرم افزار شما امکان تنظیمات دقیق کیفیت را ندارد (برخی نرم افزار ها فقط امکان انتخاب بهترین “Best” و یا حالت طبیعی “Normal” را دارند) به فرمول ریاضی ساده ای که به شما یاد دادیم مراجعه و اندازه عکس را خودتان تعیین نمایید.

اگر مایلید که کیفیت را قربانی کنید تا عکس بزرگتری چاپ نمایید، این راهی که است که به نوعی یک تقلب کوچک به حساب می آید که در آن رزولوشن عکس را پایین می آورید. در هر حال، ما به شما توصیه می کنیم که کیفیت نهایی چاپ را حتما کنترل نمایید تا مطمئن شوید که عکس چاپ شده همانی است که مد نظرتان بوده است. ولی به عبارت ساده، همیشه با پایین آوردن رزولوشن تصویر و بزرگ کردن سایز چاپ، این کیفیت است که صدمه می بیند.

هنگام تصویربرداری، اندازه عکس را درنهایت بزرگی تنظیم نمایید

دوربین های دیجیتالی این قابلیت را دارا هستند که تصاویر را با سایر های مختلف از سایز کوچک تا بزرگ و با کیفیت از پایین تا بالا ضبط و ذخیره نمایند. حتی بعضی از آنها می توانند با فرمت غیر فشرده  RAW(در مقابل فرمت استاندارد و فشرده JPEG) و با کیفیت بسیار بالا عکس شما را ذخیره نمایند. ذخیره سازی تصاویر گرفته شده با کوچک ترین اندازه ممکن، منجر به اشغال کمترین فضا بر روی کارت حافظه شما خواهد شد ولی با در نظر گرفتن قیمت های پایین حافظه های با ظرفیت بالا، این سوال پیش می آید که چرا باید این کار را انجام دهیم؟! بنابراین از حداکثر مگاپیکسلی که دوربینتان در اختیار شما قرار می دهد برای تصویر برداری استفاده نمایید. زیرا همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، هر چه تعداد پیکسل های عکس شما بیشتر باشد، رزولوشن بالاتر بوده و در نهایت عکس در چاپ زیباتر به نظر می رشد.

تصویر برداری با تلفن های هوشمند

به لطف وجود تلفن های هوشمند مجهز به آخرین فناوری های روز، امروزه اغلب مردم با تلفن هایشان عکسبرداری می کنند. اگر چه دیدن این تصاویر بر روی صفحه گوشی بسیار زیبا و لذت بخش است ولی چاپ نمودن آنها یک داستان کاملا مجزا می باشد.

علیرغم وجود مگاپیکسل بالا ولی دوربین تلفن های هوشمند از سنسورهای کوچک تری استفاده می کنند که منجر به تولید تصاویر بسیار فشرده می گردد که PPI پایینی نیز دارا می باشند. در حالی که یک آیفون با دوربین ۸ مگاپیکسلی به صورت تئوری و بر روی کاغذ می تواند یک عکس با سایز ۱۰*۸ تولید نماید ولی ما طی آزمایشات خود به این نتیجه رسیدیم که چاپ عکس با اندازه بزرگتر از ۴*۶ با مشکل افتِ کیفیت مواجه می شود.

شرکت اپل در حالی که طی یک رقابت تبلیغاتی جهت نشان دادنِ توانایی های دوربین iPhone 6 قصد دارد یک بیلبورد بزرگ تبلیغاتی چاپ شده را به رخ رقیبان بکشد، اما لازم است تا شما ویرایش های پیش از چاپ بر روی تصویر را نیز مد نظر قرار دهید. همیچنین فاصله زیاد بین بیلبورد تا چشم بیینده، نکته فریبنده دیگر این کار تبلیغاتی می باشد. به هر حال برای یک چاپ معمولی خانگی، توصیه ما به شما این است که اندازه تصویر را در سایز ۴*۶ و یا کوچکتر نگه دارید.

منبع: [digitaltrends]

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *