Memories: The Diary یک دفترچه خاطرات تمام عیار

Memories: The Diary یک دفترچه خاطرات تمام عیار
  • 1394/2/1
  • محمد رضایی یزدی
  • 1

ثبت خاطرات چه خوب و چه بد کاری است که حتی قبل از ظهور فناوری های مدرن نیز وجود داشته است. انسان ها همواره علاقمند بوده اند که خاطرات خوش خود را در جایی ثبت کنند و بعدها با مراجعه به آن، لحظات خوب خود را باری دیگر در ذهن شان تداعی کنند و از آن لذت ببرند. سابقا که فناوری مثل امروز پیشرفت نکرده بود تنها راه ثبت خاطرات استفاده از کاغذ و قلم و دفترچه خاطرات بود. دفترچه های خاطرات یا معمولی بودند یا صفحات شان مثل سر رسیدها بر اساس تاریخ پشت سر هم قرار گرفته بود تا کار ثبت خاطرات و احیانا مراجعه بعدی به آنها بر اساس تاریخ و روز و ماه و سال آسان تر شود. امروزه با ظهور فناوری های نوین، اپلیکیشن هایی نیز برای ثبت خاطرات عرضه شده اند که باید بگوییم از لحاظ کارکرد و تنوع کارهایی که میتوان با آنها انجام با مدل های سنتی خود قابل قیاس نیستند. در زیر به نقد و بررسی یکی از این اپلیکیشن ها با نام Memories: The Diary خواهیم پرداخت.

 screenshot_3_q90

Memories: The Diary را بر اساس امتیازاتی که دریافت کرده (متوسط ۴٫۵ ستاره از ۱۴ هزار کاربر در گوگل پلی) میتوان یکی از محبوب ترین دفترچه خاطرات های دیجیتال دانست. این اپلیکیشن با انواع و اقسام امکاناتی که در اختیار شما میگذارد جای هیچ حرف و حدیثی را باقی نمیگذارد! منوی کاربری آن هم به قدری ساده است که شما به راحتی و تنها با چند لمس ساده میتوانید خاطرات خود را ثبت کنید و حتی عکس و فایل صوتی به آنها الحاق کنید. صفحه اول اپلیکیشن فهرستی از خاطرات شما را به ترتیب زمانی از جدیدترین تا قدیمی ترین مرتب کرده است و شما میتوانید به راحتی با لمس هر کدام به جزئیات آن نیز دسترسی داشته باشید. در این فهرست هر خاطره به صورت یک بلوک جداگانه نمایش داده میشود که در بالای آن تاریخ خاطره را میتوانید ببینید و بعد تا چهار یا پنج خط اول خاطره. برای دیدن جزئیات هر خاطره ای کافی است فقط آن را لمس کنید. صفحه جدیدی باز خواهد شد که متن کامل خاطره به همراه عکس ها و فایل های صوتی که به آن الحاق کرده اید را نشان میدهد. در پایین همین صفحه حتی میتوانید موقعیت مکانی که خاطره در آن اتفاق افتاده است را روی نقشه های گوگل هم ببینید به همراه وضعیت آب و هوایی آن لحظه.

 screenshot_5_q90

یکی از قابلیت های جالب این دفترچه خاطرات جدا از امکان الحاق تصویر و فایل های صوتی امکان قرار دادن برچسب (تگ) برای هر خاطره میباشد. مثلا شما میتوانید برچسب “نوروز” را به تمام خاطراتی که در عید نوروز ثبت کرده اید اختصاص دهید. برچسب ها معمولا در همان صفحه ابتدایی برنامه در پایین خاطرات به نمایش در می آیند و علاوه بر اینکه دیدی کلی راجع به آن خاطره در اختیار شما میگذارند در جستجوها نیز لحاظ میشوند. مثلا شما اگر به تمام خاطرات نوروزتان برچسب “نوروز” را داده باشید و بعدا همین کلمه را جستجو کنید تمام خاطراتی که این برچسب را دارند نمایش داده خواهند شد. البته جستجو در این برنامه فقط در برچسب ها نیست و در متن خاطرات نیز صورت میگیرد.

 screenshot_9_q90

در گوشه سمت راست بالای برنامه آیکنی را میبینید که بیشتر شبیه به چند خط موازی است. لمس این آیکن باعث باز شدن منویی میشود که به توضیح مختصر چند مورد از گزینه های موجود در آن میپردازیم: گزینه اول همان برچسب یا تگ است که با لمس آن صفحه جدیدی باز خواهد شد که تمام برچسب ها را نشان میدهد. در اینجا شما میتوانید با قرار دادن تیک در کنار هر کدام از برچسب هایی که میخواهید آنها را انتخاب کنید. حال اگر به صفحه اول برگردید فقط خاطره هایی را خواهید دید که دارای برچسب هایی هستند که انتخاب کرده اید. گزینه دوم فیلتر است که با استفاده از آن میتوانید معیارهای بیشتری به غیر از برچسب را انتخاب کنید تا خاطرات شما با در نظر گرفتن این معیارها نشان داده شوند. این معیارها عبارتند از آدرس، برچسب و شخصی که آن را از دفترچه تلفن خود انتخاب میکنید. همچنین معیار زمانی مثلا تمام خاطراتی که از فلان تاریخ تا فلان تاریخ اتفاق افتاده اند. گزینه بعدی در منوی مذکور امکان ذخیره سازی خاطرات خود به فرمت های نوشتاری و همچنین وارد کردن خاطرات خود که به فرمت های نوشتاری هستند را به داخل برنامه فراهم میاورد. گزینه های بعدی هم تنظیمات، ارسال بازخورد و جستجو هستند.

 screenshot_6_q90

خوب حالا اگر بخواهید یک خاطره جدید ایجاد کنید کافی است آیکن حباب گفتگو که یک علامت + کنار آن است را لمس کنید. این آیکن درست کنار آیکنی که در فوق توضیح دادیم قرار گرفته است. صفحه اضافه کردن خاطره نیز در نوع خود جالب و جذاب است چون تمام امکاناتی که به آنها نیاز دارید را در قالب گرافیکی در اختیارتان میگذارد. بالای صفحه یک دایره قرمز رنگ را خواهید دید که با لمس آن میتوانید صدایتان را برای آن خاطره ضبط کنید. بعد از آن یک محدوده نسبتا بزرگ برای نوشتن فراهم شده که در آن میتوانید خاطره خود را بنویسید. در این قسمت میتوانید رنگ و نوع فونت را نیز تعیین نموده و از صورتک‌های بامزه هم در متن خاطره خود استفاده کنید. بعد از این یک فیلد قرار دارد که در آن میتوانید برچسب های خاطره را وارد کنید و بعد از آن فیلدی دیگر که میتوانید خاطره را به اشخاصی که در دفترچه تلفن خود دارید مرتبط کنید. بعد از آن هم شرایط آب و هوایی و اطلاعات موقعیت مکانی خاطره قرار دارند که به صورت خودکار تولید میشوند و نیازی نیست دستی آنها را وارد کنید. همچنین در پایین صفحه نقشه ای را میبینید که محل دقیق خاطره را با استفاده از سرویس نقشه های گوگل روی نقشه نشان میدهد. برای ذخیره خاطره خود کافی است دکمه ذخیره سازی در پایین همین صفحه را لمس کنید. البته میتوانید خاطره خود را پاک کرده یا از وارد کردن آن انصراف بدهید. در بالای همین صفحه آیکن دوربینی را میبینید که با لمس آن میتوانید عکس گرفته و عکس را به خاطره خود الحاق کنید. این بهترین روش برای به تصویر کشیدن یک خاطره است. ضمنا امکان به اشتراک گذاری خاطرات در شبکه های اجتماعی یا از طریق ایمیل نیز در برنامه فراهم است.

 screenshot_8_q90

خوب اگر به صفحه اول بازگردید در گوشه سمت چپ نوار بالایی این صفحه آیکن دیگری را خواهید دید که شبیه به چهار مربعی است که به صورت شطرنجی کنار هم قرار گرفته اند. لمس این آیکن منویی را باز خواهد کرد که یک سری دیگر از گزینه ها را در اختیار شما میگذارد. گزینه اول از این منو، نمای تقویمی است. اگر این گزینه را لمس کنید به جای نمایش بلوکی خاطره ها، نمایی از روزهای یک ماه را خواهید دید که در آن روزهایی که خاطره در آنها ثبت شده است با رنگ دیگری مشخص شده اند. با حرکت عرضی انگشت روی صفحه نمایشگر در این نما میتوانید از ماهی به ماه دیگر بروید. گزینه بعدی گزینه آلبوم است که با لمس آن میتوانید به تمام عکس هایی که در این برنامه گرفته اید دسترسی داشته باشید. گزینه های بعدی هم نقشه، جستجو و دنبال کردن هستند که گزینه آخر در واقع گزینه ای برای ویرایش های بعدی یک خاطره و مرتبط کردن آن با خاطرات دیگر است. البته لمس این گزینه فقط یک صفحه راهنما را به شما نشان خواهد داد. بهتر است برای ویرایش یا مرتبط کردن خاطرات خود همین گزینه را در منوی مربوط به خاطره ها لمس کنید.

 screenshot_11_q90

Memories: The Diary علاوه بر امکانات فراوان برنامه ای با کاربری بسیار آسان است که در عرض چند دقیقه میتوانید کار کردن با آن را یاد بگیرید. شاید یکی از دلایل محبوبیت آن نیز همین باشد. تنها اشکال این برنامه عدم پشتیبانی از تاریخ هجری شمسی است. البته این ایراد را هم میتوانید به صورت بازخورد برای توسعه دهندگان برنامه ارسال کنید تا شاید در نسخه های بعدی این اشکال نیز مرتفع شود.

Download-az-Iranapps4

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *