Whatsapp پیام رسان میلیارد دلاری!

Whatsapp پیام رسان میلیارد دلاری!
  • 1394/2/2
  • محمد رضایی یزدی
  • 0

یکی دیگر از برنامه های پیام رسان که اخیرا جایی برای خود در بازار پیام رسان ها پیدا کرده و تبدیل به رقیبی خاموش و در عین حال مطرح برای دیگر برنامه های پیام رسان شده است. اخبار و آمار مربوط به Whatsapp معمولا با رقم های بالا سر و کار داشته است: این برنامه دارای ۴۰۰ میلیون کاربر از سراسر دنیاست و اخیرا فیس بوک و اخیرا فیس بوک آن را با رقمی معادل ۴ میلیارد دلار خریداری کرده است. هر چند به اعتقاد عده ای این برنامه مانند دیگر برنامه های پیام رسان شهرت کافی نیافته است اما به نظر میرسد ارقام فوق چیز دیگری را اثبات میکنند.

 screenshot_1_q90

در Whatsapp شما میتوانید همراه با پیام هایتان مواردی از جمله موقعیت مکانی تان در نقشه های گوگل مپس، تصویر، یک فایل ویدیویی دو دقیقه ای، فایل های صوتی و اطلاعات افراد موجود در دفترچه تلفن تان را نیز ارسال کنید. جالب آنجاست که شکلک های اموجی اپل در این پیام رسان لحاظ شده در حالی که همین شکلک ها برای اندروید در آن جایی ندارند! شما همچنین میتوانید تصویر پشت زمینه ای را برای پنجره های چت خود با دیگران در نظر بگیرید. تعیین وضعیت خود (مشغول، آنلاین، حضور ندارم و …) برای دیگران که امکانی است که هنوز در وایبر وجود ندارد در این پیام رسان دیده میشود، اما اگر بخواهید Whatsapp را در یک جمله خلاصه کنیم باید بگوییم: یک پیام رسان معمولی که هنوز فاقد امکانات پیشرفته ای همچون چت تصویری و صوتی است که در پیام رسان هایی همچون اسکایپ و Google Hangouts دیده میشود. به هر حال گفته میشود مورد دوم یعنی چت صوتی به زودی در این پیام رسان لحاظ خواهد شد.

 screenshot_2_q90

Whatsapp برای سیستم عامل های آی او اس، اندروید، بلک بری، سیمبین و ویندوز فون ارائه شده است و از انواع و اقسام اتصالات همچون وای فای و ۳G پشتیبانی میکند. از جمله قابلیت های جالب این پیام رسان که در پیام رسان های iMessage و BlackBerry Messenger نیز دیده میشود اعلان دریافت پیام ارسالی شما توسط طرف مقابل است، اما خبر ناراحت کننده آن است که این پیام رسان برای رایانه و تبلت ها عرضه نشده، بنابراین شما فقط در صورت داشتن گوشی میتوانید از آن استفاده کنید. رویکرد Whatsapp به پیام های گروهی نیز رویکرد جالبی است. در این پیام رسان به دو شکل میتوانید پیام گروهی ارسال کنید: یکی ارسال پیام گروهی و اطلاق عنوانی به آن مثلا “جشن تولد مکس”، در این حالت هر کدام از کسانی که پیام را برای آنها ارسال کرده اید میتوانند به انتخاب خود پیام را ببینند یا نبینند، بدین ترتیب پیام های گروهی کمتر باعث مزاحمت دیگران خواهد شد. حالت دوم “اعلان گروهی” یک پیام است که در این صورت پیام شما به شرط آنکه به لیست دوستان افرادی که پیام را برای آنها ارسال کرده اید قبلا اضافه شده باشید بدون قید و شرط ارسال خواهد شد. این درست مثل آن است که یک پیام را برای تک تک افراد گروهی خاص ارسال کنید.

 screenshot_4_q90

اولین باری که Whatsapp را اجرا میکنید، برنامه به صورت خودکار به جستجو در دفترچه تلفن شما میپردازد و افرادی را که آنها نیز از این برنامه استفاده میکنند را به لیست دوستان شما در برنامه اضافه میکند تا بتوانید بدون هیچ گونه معطلی با آنها ارتباط برقرار کنید. همچنین امکان اضافه کردن دیگران به صورت دستی نیز در برنامه لحاظ شده است. هر چند Whatsapp از لحاظ کیفیت و عملکرد یک پیام رسان خوب به شمار می آید اما از لحاظ امنیتی پیشرفت چندانی نداشته است. بارگذاری Whatsapp در حافظه دستگاه به صورت کدگذاری شده (انکریپت شده) نیست. همچنین خواندن کلیه اطلاعات افراد موجود در دفترچه تلفن کاربر همراه با جزئیات آن به اعتقاد گروهی بی مورد است.

 screenshot_5_q90

بعد از خرید ۴ میلیارد دلاری Whatsapp توسط فیس بوک و رسیدن کاربران آن به ۴۰۰ میلیون نفر، بسیاری از کاربران این پیام رسان انتظار دارند تغییرات گسترده ای در آن اتفاق بیافتد. اینکه صاحبان جدید Whatsapp چه قدم هایی را قرار است برای بهبود آن بردارند، سوالی است که شاید ذهن کاربران زیادی را به خود مشغول کرده باشد.

Download-az-Iranapps4

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *