با استارت منوی ویندوز ۱۰ بیشتر آشنا شوید

با استارت منوی ویندوز ۱۰ بیشتر آشنا شوید
  • 1394/4/30
  • پرهام
  • 0

از زمان انتشار ویندوز ۹۵، کاربران به کمک منوی استارت به فایل و برنامه مورد نظرشان دسترسی پیدا می کردند. مایکروسافت در ویندوز ۸ خود دست به اقدام جسورانه ای زد و این منو را به کلی تغییر داد. اما متاسفانه این تغییر فاحش بازخورد خوبی را از سوی کاربران به همراه نداشت و برخی پس از نصب ویندوز ۸، سیستم عامل خود را به نسخه قبلی برگرداندند.

حالا با معرفی و انتشار نسخه های آزمایشی ویندوز ۱۰ منوی استارت نیز دوباره در آن گنجانده شده و با امکانات و ظاهری متفاوت در اختیار کاربران قرار گرفته است.

بدین منظور، گویا آی تی امروز راهنمایی را برای شما عزیزان جهت آشنایی بیشتر با منوی استارت ویندوز ۱۰ آماده کرده است. با مطالعه این مقاله، با این منوی افسانه ای بیشتر آشنا خواهید شد.

استارت منو در ویندوز ۱۰ تمامی امکانات قدیمی اش را با منوی مدرن مایکروسافت ادغام کرده است. برای باز کردن این منو می توانید به راحتی بر روی علامت ویندوز در نوار پایینی صفحه کلیک کنید و یا دکمه ویندوز در کیبرد را بفشارید.

همانطور که مشاهده می کنید، ستون سمت چپ منو امکان دسترسی به برنامه ها و بخش های مختلف را فراهم آورده است (همچون گذشته) و در کنار آن یک منو پر از کاشی های رنگارنگ دیده می شود. با یک راست کلیک می توانید امکان آپدیت خودکار هر کاشی را تعیین، اندازه آن را تغییر دهید و یا حتی آن را حذف کنید.

برخی از تنظیمات منوی استارت در ویندوز ۱۰ را می توان به سادگی و در همان منو اعمال نمود، اما اگر می خواهید تنظیمات اختصاصی تری را در اختیار داشته باشید، باید به منوی تنظیمات (Setting) مراجعه کرده – این کار را با یک کلیک راست در صفحه دسکتاپ و گزینه Personalize انجام دهید- و مطابق شکل زیر گزینه‌ی استارت را انتخاب کنید.

۲

در این بخش می توانید محتوی منوی استارت خود را کنترل و مدیریت نمایید. حتما بر روی گزینه آب رنگ Customise list کلیک نمایید تا امکان تغییرات بیشتری را در اختیار داشته باشید. همچنین امکان تغییر اندازه منوی استارت به تمام صفحه (همچون ویندوز ۸) نیز وجود دارد.

مشخص است که بیشتر کاربران حالت کوچک و کلاسیک ویندوز را ترجیح می دهند اما با این حال اکثر علاقه مندان به ویندوز ۸ از این قابلیت استقبال خواهند کرد.

یکی از مهمترین ویژگی های منوی استارت در ویندوز ۱۰، امکان قرار دادن برنامه ها و میانبرهای مختلف در آن است. به عنوان مثال، اگر قصد دارید یکی از قسمت های منوی تنظیمات را در منوی استارت خود داشته باشید، کافیست مطابق شکل زیر بر روی آن راست کلیک کرده و گزینه pin to Start را انتخاب کنید.

۳

استفاده از حالت تبلت

یکی از دلایل پر فروش بودن ویندوز ۱۰ در آینده، انعطاف پذیری آن در دستگاه های مختلف خواهد بود. به عنوان مثال حالت تبلت (Tablet Mode) در بخش تنظیمات این ویندوز نهفته شده است.

۴

برای فعالسازی این قابلیت به بخش Setting>System>Tablet Mode مراجعه کنید. در این بخش به راحتی می توانید حالت تبلت را فعال نمایید، همچنین از گزینه When I sign in می توان در جهت اعمال تغییرات مورد دلخواه استفاده نمود.

رنگارنگ همچون منوی مترو

کاشی های زنده، به ویندوز ۱۰ روح تازه ای می بخشند، اما اگر مطابق با سلیقه خود رنگ های متفاوتی برای آن ها انتخاب نکنید، جلوه زیبای این منو از بین خواهد رفت.

به بخش Setting>Personalization>Colors بروید. گزینه Show color on Start,taskbar and action center را فعال کنید تا دیگر مشکلی برای انتخاب رنگ کاشی ها نداشته باشید.

۵

غیرفعال سازی جست و جوی اینترنتی

ویندوز ۱۰ پر از امکانات جدید و فوق‌العاده کاربردی است و ممکن است بسیاری از کاربران، منوی جست و جوی دسکتاپ در آن را از همه شاخص تر بدانند. با این حال، این موضوع که منوی جست و جوی ویندوز ۱۰ نتایجی از اینترنت و همچنین فایل های رایانه را با هم ادغام می کنند، ممکن است امکان یافتن فایل یا مطلب مورد نظر را سخت کند.

اگر می خواهید امکان جست و جوی اینترنتی خود را از منوی استارت تفکیک کنید، دستورالعمل زیر را به کار ببرید.

ابتدا بخش windows firewall with advanced security را باز کنید. مطابق شکل زیر بایدیک قاعده (Rule) جدید ایجاد کرده و مسیر آن را عبارت زیر قرار دهید:

Windows > SystemApps > Microsoft.Windows.Cortana_cw5n1h2txyewy > SearchUI.exe

۶

بلافاصله پس از اطمینان از ایجاد این قانون، باید هنوز بتوانید از منوی جست و جوی خود استفاده کنید، اما دیگر هیچ نتیجه ای از فضای مجازی به شما نشان داده نمی شود. در واقع بخش فایروال ویندوز امکان اتصال به اینترنت را به این منو نخواهد داد.

امیدواریم از این راهنمای کوتاه و مفید پیرامون استفاده از منوی استارت ویندوز ۱۰ بهره کافی را برده باشید. اگر شما نیز از نسخه آزمایشی استفاده کرده اید و ایده های خوبی برای استفاده از آن دارید، می توانید آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

منبع: MakeUseOf

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *