بررسی پرچمدار جدید One A9، HTC

بررسی پرچمدار جدید One A9، HTC
  • 1394/7/29
  • مجید جعفری
  • 0

htc-one-a9-groupچند روزیست که HTC و پرچمدار جدیدش مهم ترین سرتیتر سایت های خبری فعال در حوزه فناوری اطلاعات را به خود اختصاص داده اند. HTC One A9 که تنها یکی دو روز از معرفی آن می گذرد، یکی از متفاوت ترین تلفن های هوشمند ساخته شده به دست HTC تا به این لحظه است. طراحی این مدل بحث بر انگیزترین قسمت بررسی A9 به حساب می رود چرا که این طراحی تمام معادلات تلفن های هوشمند HTC را به هم زده است. در ادامه به بررسی کلی ویژگی های HTC One A9 خواهیم پرداخت. با گویا آی تی همراه باشید.

طراحی

مدت هاست که طراحی تلفن های HTC یکی از زیباترین ها در بین دیگر تلفن های هوشمند شناخته می شود. علاوه بر این طراحی تلفن های تولید شده ی این شرکت تا پیش از معرفی HTC One A9 الگوی مخصوص به خود را داشتند و می توان گفت A9 یکی از منحصر به فرد ترین طراحی های HTC را به خود دیده است. شاید مهم ترین ویژگی هایی که از طراحی مدل های قبلی به A9 به ارث رسیده، بدنه فلزی از جنس آلومینیوم و قاب دارای حاشیه های صیقل داده شده باشد.

untitled

P1080953.JPG

بدنه فلزی A9 دارای سطح صاف چه در پشت و چه در جلوی آن است. باید گفت زیبایی ظاهری، ابعاد جمع و جور و خوش دست و همچنین ضخامت کم آن غیر قابل انکار است. اگر به پشت دستگاه توجه کنید مشاهده می کنید که دوربین کمی بالاتر رفته ولی جای آن همچنان متناسب و در وسط قرار دارد. بر خلاف تناسب دوربین، پورت microUSB از وسط به گوشه منتقل شده است. از همه مهم تر، دیگر شاهد بلندگو در بالا و پایین صفحه نمایش نیستیم و آن ها جای خود را به یک بلندگو در بالای تلفن برای مکالمات صوتی و یک بلندگو در زیر دستگاه داده اند.

از دیگر تغییرات مهم در طراحی A9 ظهور دکمه Home به جای دکمه های نرم افزاری معمول در دیگر مدل های HTC است. باید گفت این دکمه بسیار شبیه به دکمه های Home تلفن های سامسونگ است. حتی این دکمه مانند دکمه های سامسونگ مجهز به سنسور اثر انگشت شده است. عده ای دیگر نیز طراحی A9 را با خانواده iPhone 6 مقایسه می کنند که بدون اغراق باید گفت بسیار شبیه به هم هستند. اما این نکته را نیز نباید از یاد برد که طراحی ای که آیفون جدید اپل دارد، طراحی ای است که سال ها پیش HTC روی تلفن های خود داشت.

صفحه نمایش

مانند بسیاری دیگر از تلفن های قدرتمند بازار، A9 نیز مجهز به صفحه نمایش QHD از نوع ۱۰۸۰P است. اما باید گفت که این صفحه نمایش ۵ اینچی بر خلاف مدل های قبلی که از نوع Super-LCD بودند، اکنون یک صفحه نمایش از نوع AMOLED است.

P1080947.JPG

اگر چه صفحه نمایش از نوع AMOLED است اما تصاویر بسیار شارپ و زیبا نمایش داده می شوند و البته رنگ ها کمی سردتر هستند. یکی از دلایل اصلی استفاده از این نوع صفحه نمایش ها، ضخامت کمتر و مصرف انرژی بهینه تر نسبت به دیگر پنل هاست.

رابط کاربری

مانند دیگر تلفن های هوشمند ساخت HTC، مدل A9 نیز از رابط کاربری بسیار زیبا و دوست داشتنی Sense 7 بهره می برد. این رابط کاربری قابلیت شخصی سازی با تم های قابل دانلود را دارد و همچنین مجهز به یک پنل برای HTC BlinkFeed است. ویژگی های که ذکر شد معمولا در تمام نسخه های Sense دیده می شود اما از ویژگی های جدید نسخه ۷ آن باید به ترتیب متفاوت تر نمایش نوتیفیکیشن ها و نمایش برنامه های اخیرا استفاده شده اشاره کرد. همان طور که می دانید این تغییرات برای تطبیق هر چه بهتر با نسخه ۶ اندروید صورت گرفته است.

پردازنده و حافظه

به جرئت می توان گفت یکی از مهم ترین برتری های A9 نسبت به رقبا استفاده از جدیدترین چیپست شرکت Qualcomm یعنی Snapdragon 617 است. حال این سوال پیش می آید که چرا سونی از مدل ۸۱۰ این چیپ استفاده نکرده است. به نظر می رسد HTC نیاز به یکی از پیشرفته ترین پردازنده های موجود برای پرچمدار خود داشته است. گفتنی است چیپ ۶۱۷ به زودی از Quick Charge 3 نیز پشتیبانی خواهد کرد.

P1080935-2

در رابطه با حافظه داخلی A9 باید گفت حق انتخابی برای میزان حافظه وجود ندارد و تنها یک مدل با حافظه ۳۲ گیگابایتی از این تلفن تولید خواهد شد. اما از آن جایی که همیشه تقاضا برای میزان حافظه بیشتر وجود داشته، HTC این تلفن را مجهز به اسلات microSD کرده است.

دوربین

A9 مجهز به یک دوربین ۱۳ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0 در پشت دستگاه است که علاوه بر پشتیبانی از BSI، دارای لرزشگیر اپتیکال دست نیز هست. این دوربین قابلیت فیلم برداری با کیفیت ۱۰۸۰P را دارد. باید گفت علی رغم استفاده از چنین دوربین قدرتمندی در پشت، HTC به استفاده از یک دوربین ۴ مگاپیکسلی ‘Ultra Pixel’ در جلو بسنده کرده است.

P1080963.JPG

امکانات نرم افزاری دوربین A9 همچنان تغییر خاصی نکرده و مانند سابق ابزار Hyperlapse به کاربران کمک می کند تا بتوانند پرونده های چند رسانه ای خود را ویرایش کنند. البته نسخه پیشرفته تر این برنامه برای کاربران حرفه ای تر نیز منتشر شده است. با چنین ابزاری کاربر قادر خواهد بود تصاویر و فیلم های گرفته شده با دوربین را با ویرایش پارامترهای مختلف به تصویر و فیلم دلخواه خود تبدیل کند.

جمع بندی

پیش فروش HTC A9 هم اکنون به مدت محدود در آمریکا و با قیمت ۳۹۹٫۹۹ دلار آغاز شده و پس از آن نیز فروش این مدل با قیمتی که اعلام خواهد شد آغاز می گردد. بنابراین HTC One A9 کم کم جای One M9 را در بازار تصاحب خواهد کرد. باید گفت A9 نسبت به دیگر مدل های HTC تغییرات زیادی در طراحی، سخت افزار و … به خود دیده که البته همه ی آن ها مفید به نظر نمی رسند. برای مثال صفحه نمایش این تلفن ضعیف تر شده، ساختار بلندگو ها به کلی تغییر کرده و تغییرات دیگری که باید دید آیا وفاداران HTC همچنان خود را با آن ها وفق خواهند داد یا خیر.

منبع: Phonearena

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *