یکشنبه تاریخ قطعی افتتاح فاز اول شبکه ملی اطلاعات

یکشنبه تاریخ قطعی افتتاح فاز اول شبکه ملی اطلاعات
  • 1395/6/6
  • زهرا معبودی
  • 0

شبکه ملی اطلاعات قرار است روز آینده توسط وزیر اطلاعات افتتاح بشود. با این اقدام وضعیت اینترنت ایران از نظر کمی و کیفی بسیار تغییر خواهد کرد. از جمله مزیت های شبکه ملی اطلاعات این است که پهنای باند داخل ایران و خارج از ایران به طور کاملا متفاوت از هم محاسبه خواهد شد. در این روش به ازای هر گیگابایت ترافیک خارجی به کاربران دو گیگابایت ترافیک داخلی اعطا می شود. همچنین برای دریافت اطلاعات از سرورهای خارجی نیاز نیست از سیطره شبکه داخلی خارج و دوباره بدان داخل شوند.

فاز اول شبکه ملی اطلاعات

 به گزارش گویا آی تی مراکز تبادل داده‌ی ترافیک داخلی (iXP)  از دیگر بخش هایی هستند که در این شبکه نقش اساسی دارند و در افزایش سرعت اینترنت بسیار موثر هستند. در حال کنونی در ایران ۴ تا از  مراکز تبادل داده‌ی ترافیک داخلی (iXP)  فعالیت خود را شروع کرده اند که این مراکز شامل، تهران، شیراز، تبریز و مشهد می شوند.

فاز اول شبکه ملی اطلاعات

همچنین قابلیت CDN که به عنوان شبکه تحویل محتوا شناخته می شود نیز در این شبکه ملی در نظر گرفته شده است. کارایی CDN بدین معنی است که سایت ها و اپلیکیشن ها و موارد اینچنینی که تحت اپراتور های خاصی راه اندازی می شوند می توانند به کاربران خاص خود با سرعت و کیفیت بهتری خدمات رسانی کنند.

از این قابلیت هم اکنون در کل دنیا توسط شرکت های بزرگ استفاده می شود بدین ترتیب، بنظر می رسد که ایران نیز بتواند با این کار خود، مشارکت غول های بزرگی مثل گوگل و یاهو را به خود جلب کند چرا که این شرکت ها از CDN های خاص خود در تمام مناطق و در آسیا در هندوستان، استفاده می کنند.

فاز اول شبکه ملی اطلاعات

این رونمایی فردا با همراهی اپراتورها صورت خواهد گرفت. گفتنی است که اپراتورها نیز در سراسر کشور با تبلیغات خود به استقبال این رویداد رفته اند.

نظر شما در مورد این رویداد چیست؟ آیا از وجود شبکه ملی اطلاعات خرسند هستید؟ یا هنوز در مورد آن ابهاماتی دارید؟ با ما در مورد این تکنولوژی صحبت کنید

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *