بررسی دلایل انفجار باتری های لیتیوم-یونی

بررسی دلایل انفجار باتری های لیتیوم-یونی
  • 1395/6/13
  • زهرا معبودی
  • 1

در دنیای گوشی های هوشمند گاهی خبر انفجار باتری گجت های مختلف به گوش می رسد، البته این نکته قابل ذکر است که این اصطلاح بیشتر اغراق است و این اتفاق در واقع تنها آتش گرفتن گوشی در زمان شارژ شدن را شامل می شود.

همانطور که مطلع هستید در چند روز گذشته اخباری مبنی بر آتش گرفتن چندین دستگاه گلکسی نوت ۷ در حین شارژ شدن به گوش می رسد. تا آنجا که با افزایش نگرانی ها کمپانی سامسونگ مجبور به جمع آوری این گوشی ها از سطح بازار شده است.

به نظر می رسد باتری برخی از گوشی های هوشمند سامسونگ با نقص فنی تولید شده اند و این معیوب بودن سبب انفجار آنها شده است. این موضوع بهانه ای است تا به بررسی برخی از علل انفجار باتری های لیتیوم- یونی بپردازیم. در ادامه با گویا آی تی همراه باشید.

 note-7-burn-explode

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط Gooyait.com باتری های لیتیوم- یونی به ندرت دچار باد کردگی و انفجار می شوند، اما ۲ دلیل وجود دارد که می تواند باعث انفجار این باتری ها شود.

  1. اولین دلیل انفجار این دسته از باتری ها می تواند سوراخ شدن لایه نازک و فشرده بین سلول های باتری باشد که با شکاف آن امکان آتش گرفتن افزایش می یابد. این سوراخ شدن ممکن است در اثر افتادن گوشی روی زمین و یا هر دلیل دیگری رخ دهد.
  2. برخی باتری های ارزان قیمت در بازار احتمال انفجار را افزایش می دهند و دلیل این موضوع نیز ورود ذرات میکروسکوپی فلزی به محفظه باتری می باشد. زیرا این اتفاق باعث می شود در اتصال باتری با مدارهای دیگر باعث ایجاد مدار کوتاه و آتش گرفتن مجموعه شود.

درمورد گوشی های سامسونگ احتمال دوم موثق تر می باشد البته نه به دلیل نا مرغوب بودن جنس باتری بلکه بنا به اعلام کمپانی سامسونگ بر اثر داغ شدن زیاد باتری در زمان شارژ اتصال کوتاه در درون باتری ایجاد می شود و این موضوع سبب انفجار این دسته از گوشی ها شده است. با توجه به این که ایجاد این نوع اتصال تنها در دما های بالا صورت می پذیرد می توان گفت قطعا باتری های این دسته از گوشی ها معیوب بوده اند.

یکی از علل این موضوع می تواند شارژ بی شاز حد این دسته از گوشی ها باشد که باعث اتفاق افتادن پدیده ای به نام «فرار حرارتی» می شود. در این وضعیت، یک بخش باتری قادر نیست با سرعت کافی خنک شود، در نتیجه واکنش زنجیره ای ایجاد شده و گرمای ایجاد شده بیشتر و بیشتر می شود.

به عبارت دقیق تر می توان گفت که گرمای اضافی  باعث افزایش دما و تسریع حالت فوق شده و انفجار را سبب خواهد شد.

معمولا این اتفاق در باتری های با کیفیت رخ نخواهد داد اما کمپانی سامسونگ معتقد است به دلیل تهیه این باتری ها از پک های مختلف ممکن است برخی از آنها معیوب یا بی کیفیت باشند.

 note-7-burn-explode

شارژ شدن و گرما

دلایل بسیاری برای ایجاد گرمای بیش از حد در باتری ها وجود دارد که یکی از آنها می تواند موضوع تکنولوژی های شارژ سریع باشد زیرا جریان سریع سبب افزایش دما در باتری خواهد.

هرچه میزان توان مصرفی افزایش یابد، گرما نیز افزایش خواهد یافت. البته بخشی از این گرما توسط مدارات دیگر تلف می شود اما باز هم بخشی از باتری گرم تر از بقیه باقی خواهد ماند و با توجه به این موضوع که پردازنده های داخلی نیز گرما تولید می کنند، می توان گفت این مسئله به وخامت وضعیت باتری خواهد افزود.

بازهم لازم است تاکید نماییم که مشکل فبلت های سامسونگ عیب در باتری های آنها بوده است و نه تولید گرمای بیش از حد در قطعات دیگر بنابراین می توان گفت درصد ناچیزی از باتری های به کار رفته در فبلت پرچمدار سامسونگ دارای طراحی مناسبی نبوده و نمانفی توانند با گرمای موجود در بدنه موبایل یا جریان مورد استفاده برای شارژ، سازگاری یابند، و مشکل به خود اسمارت فون مربوط نمی شود.

نظرات و دیدگاه های خود را درباره انفجار باتری های لیتیوم یونی با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید
1 دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *