کامل ترین راهنمای تنظیمات TASKBAR در ویندوز ۱۰

کامل ترین راهنمای تنظیمات TASKBAR در ویندوز ۱۰
  • 1395/6/27
  • زهرا معبودی
  • 0

ویندوز ده مدت هاست که به عنوان آخرین تکنولوژی ویندوزی در اختیار کاربران قرار گرفته اما به طور آهسته در حال پیش رفت بوده است. شما می توانید چیزهایی را در این ویندوز تجربه کنید که شاید در گذشته آرزویش را داشته باشید. همچنین قابلیت هایی به این ورژن از ویندوز اضافه شده که می توانید توسط آن به راحتی مشکلات عدیده در ویندوز های قبلی را حل کنید مثلا ۳ روش برای Shut Down ویندوز ۱۰ بدون پروسه بروز رسانی از جمله راه حل هایی است که فقط در ویندوز ۱۰ می توانید از آن استفاده کنید و لذت ببرید. همچنین می توانید  براحتی برای دسکتاپ های مجازی خود در ویندوز ۱۰ پس زمینه متفاوت قرار دهید. این قابلیت را در کدام یک از ویندوزهای گذشته تجربه کرده اید؟ حالا اگر می خواهید از این ویندوز نهایت استفاده را ببرید توصیه اکید ما به شما این است که کار خود را از تنظیمات نوار وظیفه شروع کنید.

تسکبار ویندوز ۱۰ مانند تسکبار نسخه‌های قبلی ویندوز عمل می‌کند. این بخش برای هر اپلیکیشن در حال اجرا دارای چند دکمه است و اجازه می ‌دهد تا آیکن ‌ها را برای استفاده ‌های بعدی به آن پین کنید. تفاوت اصلی در این نسخه از ویندوز آن است که یک کادر جستجوی کورتانا هم در سمت راست تسک بار قرار گرفته است؛ البته به راحتی می‌توانید آن را غیرفعال کنید.

ways-to-customize-the-taskbar-600x277

اگرچه ظاهر پیشفرض تسکبار هیچ مشکلی ندارد، ولی می ‌توانید آن را بنا به سلیقه‌ی خود بدون استفاده از ابزارهای شخص سوم به چند روش تغییر دهید. در این پست روش‌های مختلف شخصی سازی تسکبار ویندوز ۱۰ را به شما نشان می‌دهیم.

نکته: خوانندگان فنی‌تر به احتمال خیلی زیاد از قبل مطالب این پست را می‌ دانند، ولی ما می‌ خواهیم به همه از مبتدی تا گیک ‌های واقعی کمک کنیم، بنابراین این نکته را در نظر داشته باشید و شما هم در بخش نظرات به گیک‌های جدید کمک کنید.

پیکربندی یا حذف کورتانا

شما برای جستجو نیازی به کادر جستجوی کورتانا ندارید؛ اگر کلید ویندوز را فشار داده و شروع به تایپ کردن کنید هم می‌توانید همان جستجو را انجام دهید. اگر می‌خواهید جستجوی صوتی کنید، که به طور عادی از طریق کلیک بر روی آیکن میکروفن موجود در کادر جستجو انجام می‌شود، فقط کافی است دکمه‌های WIN + C را فشار دهید. با توجه به این که کادر جستجو فضای زیادی را اشغال می‌کند، شما می‌توانید کورتانا را فقط به صورت یک آیکن داشته باشید. برای انجام این کار بر روی تسکبار کلیک راست کنید و از منویی که ظاهر می‌شود Cortana و سپس Show Cortana icon را انتخاب نمایید.

configure-or-remove-cortana

کورتانا حتی به عنوان یک آیکن هم شاید غیر ضروری به نظر برسد. شما می‌توانید از کلیدهای ترکیبی WIN + C برای جستجوی صوتی استفاده کنید. برای خلاص شدن از دست این آیکن بر روی تسکبار کلیک راست کنید و از منوی ظاهر شده Cortana > Hidden را انتخاب نمایید.

configure-or-remove-cortana2

حذف دکمهی Task View

دکمه‌ی Task View دسترسی به برنامه‌ها و پنجره‌های باز را فراهم می‌کند و به شما اجازه می‌دهد تا میزکارهای مجازی هم بسازید. اما شما برای دسترسی به این بخش به هیچ دکمه‌ای نیاز ندارید چون با فشردن WIN + Tab به راحتی می‌توانید از آن استفاده کنید. برای حذف این دکمه بر روی تسکبار کلیک راست کرده و تیک گزینه‌ی Show Task View button را بردارید.

نکته: همان طور که معلوم است این آیکن برای تبلت‌هایی که کیبورد ندارند طراحی شده است. پس اگر خواستید آن را حذف کنید این نکته را در نظر داشته باشید.

remove-the-task-view-button

مخفی کردن آیکنهای سیستم از بخش System Tray

آیتم‌های ساعت، تنظیم صدا، وضعیت شبکه، تنظیمات Power Options، نشانگر ورودی، نشانگر موقعیت و Action Center آیتم‌هایی هستند که با ویندوز ۱۰ آمده‌اند و وضعیت اطلاعات را نشان می‌دهند. اما اگر می‌خواهید مشخص کنید که کدام آیکن نمایش داده شود وارد بخش Settings (Win + I) شوید و به قسمت System > Notifications & actions بروید. گزینه‌ی Turn system icons on or off را از پنل سمت راست انتخاب کنید.

hide-system-icons-in-the-system-tray1-600x428

حالا به آسانی آیکن‌هایی که نمی‌خواهید نشان داده شود را از حالت On به Off درآورید.

hide-system-icons-in-the-system-tray2-600x514

مخفی کردن آیکن اپلیکیشنها از بخش System Tray

با نصب کردن به مرور اپلیکیشن‌ها کم کم متوجه خواهید شد که وجود بعضی از آیکن‌ها در بخش System Tray غیر ضروری است. شما به سادگی می‌توانید آن‌ها را مخفی کرده و فضای تسکبار خود را آزادتر کنید. برای انجام این کار Settings (WIN + I) را باز کنید و به بخش System > Notifications & actions بروید. از پنل سمت راست گزینه‌ی Select which icons appear on the taskbar را انتخاب کنید.

hide-application-icons-in-the-system-tray1-600x429

حالا در این پنجره آیکن‌هایی که نمی‌خواهید نشان داده شود را مخفی کنید.

hide-application-icons-in-the-system-tray2-600x516

تسکبار را به سمت راست یا چپ صفحه ببرید

تسکبار به طور پیشفرض در ویندوز ۱۰ در پایین صفحه قرار دارد. اگر تبلت یا نوت‌بوک شما نمایشگر کوچکی دارد، می‌توانید این بخش را به سمت چپ یا راست صفحه منتقل کنید تا فضای عمودی بیشتری برای اپلیکیشن‌ها فراهم شود. برای تغییر موقعیت پیشفرض، بر روی تسکبار کلیک راست کرده و گزینه‌ی Properties را انتخاب کنید.

use-small-icons-to-show-more-icons-on-the-screen1

از زبانه‌ی Taskbar گزینه‌ی Right موجود در منوی کشوییِ مقابل عبارت Taskbar location on screen را انتخاب کرده و بر روی Apply کلیک کنید.

move-taskbar-to-the-right-or-left-of-the-screen2

مخفی کردن خودکار تسکبار

اگر می‌خواهید فضای کلی صفحه‌ی شما بیشتر شود، می‌توانید تنظیمات تسکبار را طوری تعیین کنید که این بخش در هنگامی که از آن استفاده نمی‌کنید مخفی شود. تسکبار مخفی با حرکت نشانگر موس در گوشه‌ی پایین صفحه یا هر سمتی که آن را قرار داده‌اید ظاهر خواهد شد. برای مخفی کردن خودکار تسکبار بر روی آن کلیک راست کرده و گزینه‌ی Properties را انتخاب کنید.

move-taskbar-to-the-right-or-left-of-the-screen

از زبانه‌ی Taskbar تیک گزینه‌ی Auto-hide the taskbar را زده و سپس بر روی Apply کلیک کنید.

auto-hide-the-taskbar2

استفاده از آیکنهای کوچک برای گنجاندن آیکنهای بیشتر در صفحه

شما می‌توانید ویندوز ۱۰ را طوری تنظیم کنید تا با نمایش دکمه‌ها یا آیکن‌های کوچک فضای بیشتری برای نمایش آیکن‌های دیگر داشته باشید. برای استفاده از آیکن‌های کوچک بر روی تسکبار کلیک راست کرده و گزینه‌ی Properties را انتخاب کنید.

use-small-icons-to-show-more-icons-on-the-screen1

از زبانه‌ی Taskbar گزینه‌ی Use small taskbar button را تیک بزنید و بر روی Apply کلیک کنید.

use-small-icons-to-show-more-icons-on-the-screen2

تغییر رنگ و شفافیت تسکبار

برخلاف نسخه‌های قبلی ویندوز، ویندوز ۱۰ به طور خودکار رنگ نوار پنجره‌ها را تعیین نمی‌کند. برای تغییر رنگ تسکبار Settings را باز کرده و بر روی Personalization کلیک کنید.

change-the-color-and-transparency-of-the-taskbar1-600x431

از بخش Personalization بر روی Colors که در پنل سمت چپ موجود است کلیک کنید و از پنل سمت راست گزینه‌ی Show color on Start, taskbar, and action center را روشن کنید. درست از همان بالا می‌توانید با کلیک بر روی یکی از کاشی‌ها رنگی را برای تسکبار خود انتخاب نمایید. برای شفاف کردن هم گزینه‌ی Make Start, taskbar, and action center transparent را فعال کنید.

change-the-color-and-transparency-of-the-taskbar2-600x417

تغییر اندازهی تسکبار

اگر می‌خواهید بر روی تسکبار فضای اضافی بسازید، می‌توانید با افزایش پهنای پیشفرض این بخش این کار را انجام دهید. برای افزایش پهنا بر روی تسکبار کلیک راست کرده و تیک گزینه‌ی Lock taskbar را بردارید.

auto-hide-the-taskbar2

اشاره‌گر موس را بر روی لبه‌ی بالایی تسکبار ببرید تا آیکن آن به شکل یک فلش دو لبه تغییر کند، سپس آن را به سمت بالا بکشید تا پهنای تسکبار افزایش یابد. حالا دوباره با کلیک راست بر روی تسکبار تیک گزینه‌ی Lock the taskbar را بزنید.

پین کردن پوشهها به تسکبار

اگرچه ویندوز ۱۰ به شما اجازه نمی‌دهد پوشه‌ها را به تسکبار پین کنید، اما روشی برای انجام این کار بدون نیاز به ابزارهای شخص سوم وجود دارد. بر روی دسکتاپ خود کلیک راست کنید، سپس برای باز کردن Create Shortcut wizard گزینه‌ی New > Shortcut را انتخاب نمایید.

pin-folders-to-the-taskbar1

برای جستجو درون پوشه‌ای که می‌خواهید آن را به تسکبار بچسبانید بر روی دکمه‌ی Browse کلیک کنید. پوشه‌ی موردنظر را انتخاب کرده و بر روی OK کلیک کنید. گزینه‌ی Next را انتخاب نکنید.

pin-folders-to-the-taskbar2-600x444

حالا عبارت Explorer را به همراه یک اسپیس (فاصله) بعد از آن در ابتدای آدرس خود وارد کنید. سپس دکمه‌ی Next را انتخاب کنید.

pin-folders-to-the-taskbar3-600x443

در این صفحه یک نام برای میانبر خود وارد کنید و بر روی دکمه‌ی Finish کلیک کنید تا این میانبر بر روی دسکتاپ شما ساخته شود.

pin-folders-to-the-taskbar4-600x444

در انتها میانبری که ساختید را بکشید و بر روی تسکبار قرار دهید. اگر خواستید می‌توانید آیکن پیشفرض این پوشه را قبل از چسباندن آن به تسکبار تغییر دهید. برای این کار بر روی میانبر کلیک راست کنید و گزینه‌ی Properties را انتخاب کنید. سپس به زبانه‌ی Shortcut بروید و دکمه‌ی Change Icon را انتخاب کنید. حالا یک آیکن انتخاب کرده و بر روی Apply کلیک کنید.

pin-folders-to-the-taskbar5

فعال کردن قابلیت Peek

قابلیت Peek در ویندوز ۷ معرفی شد تا کاربران به سرعت بتوانند دسکتاپ خود را از میان همه‌ی برنامه‌های باز مشاهده کنند. شما هنوز هم می‌توانید از این قابلیت در ویندوز ۱۰ استفاده کنید. کافی است بر روی تسکبار کلیک راست کرده و گزینه‌ی Properties را انتخاب نمایید.

enable-the-peek-feature

از زبانه‌ی Taskbar گزینه‌ی Use peek to preview the desktop when you move your mouse to the Show desktop button at the end of the taskbar را تیک بزنید.

enable-the-peek-feature2

نمایش برچسب برای آیکن‌های تسکبار

ویندوز به طور پیشفرض هیچ برچسبی برای آیکن‌های تسکبار نمایش نمی‌دهد. اگرچه این اتفاق باعث می‌شود تا فضای بیشتری داشته باشید، ولی ممکن است شناسایی آیکن‌ها برای کاربران تازه وارد مشکل باشد. برای نمایش برچسب‌ها بر روی تسکبار کلیک راست کرده و گزینه‌ی Properties را انتخاب کنید.

show-labels-for-taskbar-icons

از زبانه‌ی Taskbar گزینه‌ی Combine when taskbar is full را از منوی کشویی مقابل عبارت Taskbar buttons انتخاب کرده و سپس بر روی Apply کلیک کنید.

show-labels-for-taskbar-icons2

با این کار آیکن‌های تسکبار شما مشابه ویندوزهای قدیمی می‌شود که متنی را در کنار هر آیکن نمایش می‌دادند.

افزودن نوار ابزار به تسکبار

شما می‌توانید با استفاده از قابلیت نوارهای ابزار یک نوار ابزار جدید ایجاد کرده و به پوشه‌ها و فایل‌های سیستم خود دسترسی داشته باشید. برای انجام این کار بر روی تسکبار کلیک راست کرده و گزینه‌ی New toolbar را انتخاب کنید.

add-a-toolbar-to-the-taskbar1

حالا به پوشه‌ای که می‌خواهید نمایش داده شود رفته و بر روی دکمه‌ی Select Folder کلیک کنید.

add-a-toolbar-to-the-taskbar2-600x461

چسباندن فایل یا پوشه به لیست‌های پرشی تسکبار

لیست‌های پرشی زیرمنوهایی هستند که لیستی از فایل‌های متداول شما در اپلیکیشن‌های مختلف را در خود ذخیره می‌کنند. برای مثال، لیست پرشی مرورگر Edge لیست وبسایت‌هایی که شما غالباً از آن‌ها بازدید می‌کنید را نشان می‌دهد. لیست پرشی مایکروسافت ورد هم لیست اسنادی که اخیراً ویرایش کرده‌اید را نشان می‌دهد.

ویندوز به طور معمول تصمیم می‌گیرد که اخیراً کدام فایل را باز کرده‌اید و با استفاده از یک الگوریتم لیست پرشی آن را می‌سازد. با باز کردن فایل‌های جدید فایل‌های قدیمی‌تر به مرور زمان و به صورت خودکار حذف می‌شوند. برای چسباندن یک سند، به سادگی آن را بکشید و آن را بر روی تسکبار رها کنید.

pin-a-file-or-folder-to-taskbar-jump-lists

اکنون نام آن در لیست پرشی اپلیکیشن مادر ظاهر می‌شود. اگر فایلی را دیدید که ارزش پین کردن دارد، آیکن سنجاق را انتخاب کنید.

pin-a-file-or-folder-to-taskbar-jump-lists2

در عین حال اگر یک پوشه را به تسکبار پین کردید، آن پوشه علاوه بر لیست پرشی اپلیکیشن File Explorer در لیست پرشی Quick access هم ذخیره خواهد شد. لیست‌های پرشی لیست‌های مناسبی برای دسترسی به فایل‌ها و پوشه‌هایی هستند که اخیراً از آن‌ها استفاده کرده‌اید، اما به یاد داشته باشید که اطلاعات موجود در این لیست‌ها با جابجایی فایل یا پوشه و یا حذف آن‌ها تغییر نمی‌کند و حتی اگر آن را پاک کرده باشید هم همچنان درون لیست نمایش داده می‌شوند.

احتمالاً هنوز چند ترفند دیگر هم وجود دارد که با انجام آن‌ها می‌توانید تسکبار ویندوز را مطابق با سلیقه‌ی خود به طور کامل شخصی سازی کنید. پس اگر چیز بیشتری می‌دانید آن را با ما در بخش نظرات در میان بگذارید. همچنین از شما تمنا داریم این مطلب کاربردی را بر روی شبکه های اجتماعی تان به اشتراک بگذارید تا دیگران هم از آن بهره مند شوند.

“برای آگاهی از اخبار روز تکنولوژی و آموزشهای کاربردی با کانال تلگرام گویا آی تی همراه باشید”

منبع:  howtogeek

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *