چگونه عملکرد آیفون های قدیمی خود را بهبود بخشیم؟

چگونه عملکرد آیفون های قدیمی خود را بهبود بخشیم؟
  • 1395/7/7
  • زهرا معبودی
  • 0

کمپانی اپل هرسال اقدام به رونمایی یک آیفون و آیپد جدید می کند و در کنار آن نسخه جدیدی از سیستم عامل خود را نیز منتشر می نماید. هرچند پیشرفت با تکنولوژی روز خوشایند به نظر می رسد اما تنها تعداد محدودی از کاربران هستند که قادرند هرسال نسل جدید آیفون را تهیه نمایند و بقیه کاربران از آیفون سابق خود بهره خواهند برد.

از این رو در این آموزش قصد داریم شما را با ترفند هایی آشنا نماییم که به کمک آنها بتوانید عملکرد آیفون خود را بهبود ببخشید. در ادامه با این آموزش گویا آی تی همراه باشید.

  • راه‌اندازی مجدد گوشی

خاموش کردن گوشی شاید به نظر برخی این عمل بیهوده باشد اما در بسیاری از مواقع تنها راه حل موجود برای فرار از مشکلات همین کار می تواند باشد بنابراین دکمه پاور گوشی خود را آنقدر پایین نگهدارید  که پیغام “Slide to power off” به نمایش در آید در این حالت می توانید آیفون خود را خاموش و مجددا راه اندازی نمایید. خواهید دید که این روش در بسیاری از مواقع کارایی لازم را خواهد داشت.

how-to-improve-the-performance-of-your-old-iphone1

  • کاهش سربار گرافیکی با غیرفعال کردن ویژگی‌های بصری

بخش زیادی از عملکرد سیستم شما را سربارهای گرافیکی شامل می شود . هرچند در دستگاه های جدید همه برنامه ها به سرعت و با کیفیت لازم اجرا می شوند اما در آیفون های قدیمی تر تقریبا در بیشتر موارد این کار با تاخیر انجام پذیر هستند. دلیل این موضوع نیز کاملا واضح است زیرا برنامه های جدید مسلما با سخت افزار های آیفون های جدید سازگار تر هستند و احتمالا بار زیادی از CPU آیفون های قدیمی تر خواهند کشید.

how-to-improve-the-performance-of-your-old-iphone2

برای رفع این مشکل بایستی مسیر زیر را دنبال نمایید.

Menu-> Settings-> General- > Accessibility

سپس دستورالعمل زیر را مطابق تصاویر دنبال نمایید. دو گروه از تنظیمات در اینجا  وجود دارد که می‌ بایست آن‌ها را تغییر دهید. که یکی از آنها  Increase Contrast و دیگری Reduce Motion است.

how-to-improve-the-performance-of-your-old-iphone3

ابتدا گزینه Increase Contrast را بفشارید و قابلیت Reduce Transparency را فعال نمایید.

how-to-improve-the-performance-of-your-old-iphone4

این گزینه برای حذف افکت های شفاف سازی به کار می رود به طور مثال با غیر فعال سازی این  گزینه آیکون های بخش کنترل مرکزی به رنگ خاکستری نمایش می یابد وبه سبب این که نمایش آیکون ها به این صورت پردازش کمتری نیاز دارد افزایشی جزئی را در سرعت و عملکرد دستگاه شاهد خواهید بود.

how-to-improve-the-performance-of-your-old-iphone5

گزینه بعدی که بایستی غیر فعال نماییم Reduce Motion است که انیمیشن های غیر ضروری مانند جابه جایی صفحات را غیر فعال خواهد نمود.

how-to-improve-the-performance-of-your-old-iphone6

  • حذف برنامه‌ها و آزادسازی فضای اشغال‌شده

در برخی از موارد افزایش تعداد اپلیکیشن ها کار را به جایی می رسانند که فضای ذخیره سازی گوشی شما تقریبا نزدیک به صفر خواهد بود از این رو بایستی با حذف برخی از برنامه ها به افزایش عملکرد آیفون کمک نمایید. همچنین در برخی موارد نرم افزار ها فرآیند هایی را در پس زمینه اجرا می کنند که منابع زیادی را به خود اختصاص می دهند. برای رفع این مشکل به قسمت General settings بروید و گزینه Storage & iCloud Usage را انتخاب کنید.

how-to-improve-the-performance-of-your-old-iphone7

در بخش Storage، گزینه Manage Storage را انتخاب نمایید.

how-to-improve-the-performance-of-your-old-iphone8

اکنون در صفحه Storage، تمامی برنامه‌ها و فضاهای اشغال‌ شده توسط آن‌ ها را به شکل نزولی مشاهده خواهید نمود.

how-to-improve-the-performance-of-your-old-iphone9

بسیاری از برنامه ها را می توانید از این صفحه  انتخاب نموده و با فشردن گزینه “Delete App” حذف نمایید. هرچند این کار را از طریق صفحه اصلی هم می توان انجام داد اما مزیت این صفحه در فهمیدن میزان فضای آزاد شده بعد از حذف هر اپلیکیشن است.

how-to-improve-the-performance-of-your-old-iphone10

برای ایجاد فضای بیشتر می توانید با جستجو در برنامه‌های خاص، داده‌های اضافی آن‌ ها را پیدا و پاک نمایید یا این سری به گالری زده و تعدادی از عکس ها و ویدئو های قدیمی تر را پاک و یا به محل دیگری مانند کامپیوتر انتقال دهید.

  • تازه‌سازی اپلیکیشن‌ها

یکی از راه های مطمئن برای پس گرفتن فضاهای اشغال شده توسط نرم افزار ها رفرش نمودن آنهاست . همچنین می‌ توانید با غیرفعال‌ سازی نرم افزار ها، برنامه پاک‌ سازی شده ‌ای را تحویل بگیرید و از بروزرسانی در پس ‌زمینه جلوگیری کنید.

برای انجام کار به Settings رفته و مسیر General > Background App Refresh را دنبال کنید.

how-to-improve-the-performance-of-your-old-iphone11

در این قسمت می توانید همه برنامه ها را یکجا و به صورت همزمان غیر فعال نمایید و یا به صورت تک به تک موارد مورد نیاز را انتخاب و غیر فعال نمایید.

how-to-improve-the-performance-of-your-old-iphone12

ممکن است در زمان غیر فعال سازی تک به تک متوجه افزایش عملکرد دستگاه بشوید اما اگر تاثیری که می خواهید را مشاهده نکردید همه را به طور یک جا غیر فعال نمایید. این گزینه به افزایش عمر باتری دستگاه شما نیز کمک خواهد کرد.

  • پاک‌سازی پیام‌ها

هرچند کمی بعید به نظر می رسد که به طور معمول این کار تاثیر زیادی در بهبود عملکرد داشته باشد اما گاهی پیش می آید که کاربران هزاران پیام در دستگاه خود دارند که فضای زیادی را اشغال خواهد نمود و باعث کندی عملکرد پیام رسان شما خواهد شد از این رو با حذف پیام ها،  آیفون شما نفس آسوده ای خواهد کشید.

برای حذف پیام‌های خاص (حذف به شکل موردی)، می‌توانید صفحه را به سمت چپ بکشید تا دکمه Delete ظاهر شود.

how-to-improve-the-performance-of-your-old-iphone13

برای حذف دسته ای از پیام ها باید دکمه “Edit” قرار گرفته در گوشه را بزنید و پیام‌های مورد نظر را انتخاب نمایید.

how-to-improve-the-performance-of-your-old-iphone14

اگر قصد دارید پس از پاک کردن پیام ها کار را کمی مکانیزه و هوشمند تر کنید می توانید زمان نگهداری پیام ها توسط گوشی خود را محدود نمایید برای این کار کافی است  Settings را باز نموده، به پایین صفحه بروید و Messages را اجرا کنید. سپس گزینه Keep Messages را انتخاب کنید تا بتوانید ذخیره تاریخچه پیام‌ ها را به یک سال یا ۳۰ روز تغییر دهید.

how-to-improve-the-performance-of-your-old-iphone15

  • غیرفعال کردن پیشنهادات Siri

قابلیت Spotlight Search در برخی از دستگاه های ضعیف ممکن است  باعث کاهش عملکرد آیفون شما شود. از این رو خاموش نمودن اپلیکیشن پیشنهادات سیری کمک بسیاری به رفع این مشکل خواهد نمود.

برای این کار در بخش Settings، منوی Spotlight Search را باز کنید.

how-to-improve-the-performance-of-your-old-iphone16

در این قسمت نیز می توان تمام گزینه ها را به صورت یک جا و یا تک به تک غیر فعال نمود. (با این کار برنامه هایی که می خواید  سیری در آنها پیشنهاد و دسترسی نداشته باشد غیر فعال می نمایید.)

how-to-improve-the-performance-of-your-old-iphone17

 

نظرات و دیدگاه های خود را درباره تجربیات کاربری و  تاثیرات این  ترفندها بر عملکرد آیفون خود با دیگر کاربران گویا آی تی در میان بگذارید و با اشتراک گذاری این آموزش در شبکه های اجتماعی خود به دیگران نیز کمک نمایید تا تجربه بهتری از کار با آیفون های قدیمی خود داشته باشند.

 

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *