آیا می دانید ملاک خانم ها برای انتخاب خودرو چیست؟

آیا می دانید ملاک خانم ها برای انتخاب خودرو چیست؟
  • 1395/7/25
  • زهرا معبودی
  • 0

تاکنون خودرو های بسیاری از کمپانی های متنوع تولید و روانه بازار شده است. اما علیرغم تنوع محصولات و گستردگی انتخاب تا کنون هیچ خودرو سازی اقدام به تولید خودرویی مناسب و شخصی سازی شده برای خانم ها یا آقایان ننموده است.

در حال حاضر قشر عظیمی از خانم های جامعه ما دارای خودرو سواری شخصی هستند و از این رو ما با طراحی یک نظر سنجی غیر رسمی با حضور حدود ۳۰۰ خانم تلاش نمودیم که یک نتیجه گیری کلی از خودروهایی که بیشتر از سایرین مناسب سلیقه و علاقه خانم هاست برسیم.

در این نظر سنجی ( میان خانم های ۲۰ تا ۴۵ ساله صورت گرفت است) تقریبا ۶۵ درصد شرکت‌کنندگان دارای خودرو شخصی هستند و از این تعداد، حدود ۷۰‌ درصد آنها مالک خودروهای داخلی، ۲۹ درصد مالک خودروهای وارداتی و کمتر از یک درصد نیز مالک خودروهای وارداتی لوکس (با قیمتی بیش از ۲۰۰ میلیون تومان) هستند.

در ادامه به بررسی دقیق تری از نتایج این نظر سنجی خواهیم پرداخت. با گویا آی تی همراه باشید.

صفر یا دسته دوم؟

در حدود ۷۵ درصد خانم های شرکت کننده در این نظر سنجی معتقدند که خرید یک خودروی صفر کیلومتر بسیار بهتر از خودروی دسته دوم است و دلایل عنوان شده برای این حرف نیز اطمینان از سالم بودن خودرو به همراه علاقه به نو بودن و تازه بودن کابین و ادوات مختلف خودرو می باشد. اما ۲۵ درصد دیگر معتقد هستند که با خرید یک خودرو دسته دوم می توان با همان هزینه خودروی صفر کیلومتر، محصولی کامل تر و تجهیز تر خریداری نمود. ضمن این که این خودرو دیگر حساسیت های خودرو نو را ندارد و مراحل افت قیمت را پشت سر گذاشته است.

داخلی یا وارداتی؟

بیش از ۹۰ در صد خانم های شرکت کننده در این نظر سنجی علاقه بسیاری به خرید خودرو وارداتی دارند در حالی که بیش از نیمی از آنها در حال حاضر دارای خودرو های داخلی هستند. ایشان معتقد بودند در صورتی که توان خرید در بازه ۱۰۰ میلیون تومان را داشته باشند تمایل دارند خودروهای وارداتی چینی را خریداری نمایند. البته این آمار شامل ۵۵ درصد از این جامعه آماری است و ۴۵ درصد دیگر به خرید خودرو های داخلی رای دادند. البته این نکته شایان ذکر است که اغلب این افراد معتقد بودند در صورت افزایش کیفیت خودرو های داخلی تمایل به خرید این خودرو ها بیشتر خواهد بود زیرا سهولت در تامین قطعات و همچنین گسترده بودن شبکه خدمات پس از فروش آنها باعث می شود این محصولات در اولویت قرار گیرند.

چه کلاس خودرویی بیشتر مورد پسند است؟

iranian-women-car-shoose

بیشتر افراد تصور می کنند خودرو های هاچ بک بسیار مورد علاقه خانم هاست. اما باید از زبان همین خانم ها بیان نماییم بیشتر آنها که ۴۰ درصد از جامعه آماری را شامل می شوند به  کلاس سدان (خصوصا سدان‌های متوسط) علاقه دارند و ۳۰ درصد نیز شاسی‌ بلندهای کوچک را می‌ پسندند و با این حساب، دیگر رأی‌ها مختص مدل‌های‌ هاچ‌ بک و همچنین کوپه است که البته مورد آخر، بیشتر توسط شرکت‌ کنندگان جوان مطرح شده است.

کم ‌مصرف و اقتصادی یا سریع و پر‌قدرت؟

تقریبا می توان گفت بخش بسیار بزرگی از این خانم ها تمایل به خرید خودرو های کم مصرف و اقتصادی داشتند و معتقد بودند خودرو های کم مصرف و کم اصطکاک بسیار مطلوب تر و به صرفه تر از خودروهای پر خرج هستند.

گیربکس دستی یا اتوماتیک؟

iranian-women-car-shoose

در حدود ۸۰ درصد خانم های این نظر سنجی به سبب سادگی و راحتی رانندگی با خودروهای اتوماتیک، این خودرو ها را ترجیح می دهند و ۲۰ درصد دیگر معتقدند به دلیل عادت نمودن به گیر بکس های دستی چندان تفاوتی ندارد که از کدام دسته استفاده نمایند و البته به دلیل دارا بودن اختیار عمل تمایل بیشتری به استفاده از خودرو های گیربکس دستی دارند.

رنگ بدنه و پوشش داخلی

برخلاف تصور عام، حدود ۶۰ درصد خانم‌ها، تمایل به خرید خودرو مشکی رنگ داشته اند. به طور کلی می توان گفت دسته بندی علایق رنگی به ترتیب مشکی، سفید، قهوه ای متالیک، نوک مدادی متالیک و قرمز است. در مورد رنگ پوشش و تریم داخلی خودرو نیز باید بگوییم که بیشترین رأی، مختص رنگ‌های روشن (خصوصا کرم) بود.

تجهیزات و امکانات رفاهی مهم

iranian-women-car-shoose

از نظر خانم‌های شرکت‌کننده در این نظر‌سنجی، ظاهر خودرو، سطح ایمنی، کیفیت ساخت و البته مرغوبیت سیستم تهویه مطبوع و همچنین ترمزها، به عنوان مهم‌ترین ملاک در انتخاب اتومبیل شناخته می‌شوند و علاوه بر این انتظار دارند که خودرو آنها دارای سیستم صوتی خوب، اتاق راحت و جادار، فرمان نرم، آینه پشت آفتابگیر، سنسور پارک عقب (ترجیحا همراه با دوربین)، سیستم کروز کنترل و همچنین میدان دید مناسب باشد.

نتایج این نظر سنجی تا چه مورد انتظار شما بود؟ به نظر شما با توجه به جامعه آماری نسبتا کوچک این نظر سنجی می توان به آن عمومیت داد و عنوان نمود که این موضوع درباره تمامی خانم های ایرانی صادق است؟

اگر از کاربران خانم گویا آی تی هستید برای تکمیل این نظر سنجی علایق و انتظارات خود از اتومبیل دلخواهتان با ما در میان بگذارید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *