چگونه با دوربین موبایل عکس های حرفه ای بگیریم؟

چگونه با دوربین موبایل عکس های حرفه ای بگیریم؟
  • 1395/7/25
  • زهرا معبودی
  • 0

در عصر حاضر گوشی های تلفن همراه از لحاظ کیفیت سخت افزاری و نرم افزاری پیشرفت شایانی نسبت به گذشته داشته اند. اما شاید شرکت های قدر در این زمینه هنوز نتوانسته باشند، تا نیاز مشتریان را از خرید دوربین DSLR بی نیاز کنند. اما در این مقاله قصد داریم تا مواردی را مورد بررسی قرار دهیم که در ثبت تصویر باکیفیت تر تاثیر به سزایی دارند. در ادامه با گویا آی تی همراه باشید.

  • دست خود را ایستاده و ثابت نگاه دارید

take-a-picture

قطعا دوربین های گوشی های همراه همانند دوربین های پیشرفته مانند DSLR نیستند و نیاز دارند تا با لطافت بیشتری با آنها برخورد نمود. برای مثال شما نمی توانید در حالی که قدم میزنید اقدام به تصویر برداری با گوشی خود نمایید. این دوربین ها به علت کوچک بودن سایز و حسگرشان نیاز دارند تا هنگام عکس بردارید ثابت باشند تا میزان تاری تصویر به حداقل برسد.

  • اول فکر کنید و بعد عکس بگیرید

take-a-picture

این مساله شاید زمانی که با دوربین های آنالوگ و فیلم های ۱۲ و ۲۴ و ۳۶ تایی اقدام به عکس برداری می کردیم نمود بیشتری داشت. اما حالا که گوشی های ما پر است از فضایی که می تواند تصاویر بسیاری را در خود جای دهد نمود کمتری پیدا کرده است، اما این دلیل نمی شود که بدون در نظر گرفتن چارچوب خاص و ترکیب اقدام به عکس برداری کنیم. بهتر است قبل از آنکه دست به گوشی شویم، درباره سوژه خود کمی بیاندیشیم و پس از آنکه آن را در یک چارچوب خاص و موقعیت نوری مناسب قرار دادیم عکس یگیریم.

  • انتخاب حالت عکاسی مناسب

take-a-picture

فارق از اینکه سیستم عامل گوشی هوشمند شما چه می باشد، در تنظیمات دوربین می توانید حالت های مختلفی از عکاسی را انتخاب کنید. گرچه در دوربینها حالت Normal/Auto نیز وجود دارد که بسیاری این را برمیگزینند اما شاید بهتر باشد حالت های دیگری را نظیر عکاسی در شب، در هنگام غروب، عکاسی در مهمانی و … را در موقیعت های مختلف امتحان کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

به طور مثال عکاسی در حال شب باعث میشود تا دوربین با کاهش ISO، سرعت شاتر را کم کند تا بتوانید نور بیشتری را وارد حسگر کنید. عکس همین حالت نیز در حالت ورزشی/ اکشن رخ می دهد و باعث می شود اجسام متحرک به صورت واضح در تصویر نهایی ثبت شوند. البته در این تنظیمات نباید انتظار داشته باشید که پیشخوانی همانند دوربین های DSLR را در اختیار داشته باشید، اما بهتر است با تمامی تغییر تنظیمات در حالت های مختلف اقدام به عکس برداری کنید تا تصویری به مراتب بهتر از حالت Auto داشته باشید.

  • ویرایش پس از عکاسی

take-a-picture

این را به خاطر داشته باشید که حتی برترین عکاسان با دوربین های پیشرفته خود وقتی عکس برداری می کنند، تصویر خود را نهایی فرض نکرده و آن را به اشتراک نمی گذارند، بلکه اقدام به ویرایش یا روتوش آن عکس حتی در ابعاد کم میکنند. ویرایشگرهای تصاویر در گوشی ها هوشمند این وظیفه خطیر را به دوش می کشند. خوشبختانه از طرفی نرم افزارهای بسیاری برای سیستم عامل های مختلف گوشی همراه ساخته شده اند که میتوانند کمک بسیاری به ویرایش تصاویر شما کنند. شما می توانید با چند دقیقه ویرایش بر روی عکس خود، تصویر نهایی بهتری برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی داشته باشید.

  • HDR حتما نباید فعال باشد

take-a-picture

حالت HDR این امکان را به شما می دهد تا تصویر نهایی شما دارای روشنایی و Saturation بیشتری باشد که این می تواند یکامکان ویژه برای شما باشد. اما گاهی اوقات فعال کردن HDR چندان به نفع شما نیست. زمانی که قصد عکس برداری در شب و یا صحنه ای ورزشی هستید این گزینه نمیتواند برای شما مناسب باشد. گرچه برخی از گوشی ها حالت HDR Auto دارند که به تشخیص خود این حالت را فعال و غیرفعال می کنند که معمولا خطای پایینی دارند.

  • استفاده از سه پایه

take-a-picture

این مورد شاید یکم سختگیرانه بنظر برسد، اما استفاده از یک سه پایه در تصویر برداری این کمک را به شما می کند تا میزان لغزش و تار بودن را به حداقل ممکن برسانید. استفاده از سه پایه میتواند کمک شایانی به عکس برداری در شب نیز کند، یعنی جایی که یک لغزش باعث بهم ریختن کل تصویر میشود. البته نیازی نیست که حتما سه پایه ای بزرگ و گران تهیه کنید، بلکه می توانید از ۳ پایه های قابل حمل و کوچک نیز برای تصویر برداری استفاده نمایید.

  • به جای زوم کردن، به جسم نزدیک شوید

take-a-picture

تفاوتی ندارد که دوربین شما چند مگاپیکسل است یا از چه رزولوشنی برخوردا است. سعی کنید تا تحت هیچ شرایطی برای عکس برداری از زوم دوربین استفاده نکنید. همیشه برای عکس برداری از سوژه ای که در فاصله زیاد از شما قرار دارد زوم دوربین توصیه نمی شود مگر آنکه شرایط نزدیک شدن به سوژه را نداشته باشید. معمولا استفاده از زوم دوربین گوشی باعث پایین آمدن کیفیت تصویر و نویز می شود که میتواند تمام زحمات شما را به باد دهد.

  • تمیز کردن لنز را فراموش نکنید

take-a-picture

متاسفانه این نکته را فراموش می کنیم و پس از عکس برداری آن را به یاد می آوریم که شاید کمی دیر باشد و سوژه مدنظر را از دست داده باشیم. ما روزانه بارها و بارها با گوشی خود تماس یا پیامک ارسال می کنیم که این اقدامات باعث میشود دست ما ناخودآگاه به لنز دوربین خورده و کثیف شود. اگر قبل از عکاسی لنز دوربین را تمیز کنیم، مسلما با تصویر بهتری در انتهای کار مواجه خواهیم شد.

نظرات و دیدگاه های خود را درباره این نکات کاربردی و مفید با دیگر کاربران گویا آی تی در میان بگذارید و با اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی دیگران را نیز از آن آگاه نمایید.

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *