با مشکلات متداول ویندوز ۱۰ و روش حل آن ها آشنا شوید

با مشکلات متداول ویندوز ۱۰ و روش حل آن ها آشنا شوید
  • 1395/7/28
  • زهرا معبودی
  • 0

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که سال هاست که از سیستم عامل ویندوز بر روی کامپیوتر خود استفاده می کنید، قطعا با مشکلاتی از قبیل ارور و خطاهای بی مورد مواجه شده اید که راهی نیز برای برطرف نمودن آن ها پیدا نکرده اید. خوشبختانه مایکروسافت برای این دست مشکلات راهکاری را درنظر گرفته است تا کاربرانی که از حل مشکل عاجز شده اند دست به دامان این راه حل ها شوند. راهکاری که نه تنها به فایل های شما آسیبی وارد نکند بلکه مشکل را ریشه کن کند.  در ادامه با این آموزش گویا آی تی همراه باشید.

اگر از Windows 8 استفاده می کنید به راحل های بالا دو ویژگی Windwos Reset و Windows Refresh را بیافزایید، چیزی که ما در Windows 7 نمی بینیم. تعداد بالای این امکانات ما را دلگرم می کند اما شاید برخی کاربران را سردرگم کند به همین دلیل قصد داریم تا به بررسی موشکافانه این ویژگی ها بپردازیم. ضمنا اگر از ویندوز XP استفاده می کنید نیز باید قید خواندن این مقاله را بزنید، چراکه این ویندوز این امکانات را با خود ندارد و باید به فکر ویندوز جدیدتری مثل ۷ یا ۸ باشید.

سیستم به طور متداول هنگ می کند

should-you-refresh-reset-restore-or-reinstall-windows

فرض کنید در حال انجام امور روزانه خود با کامپیوتر هستید که به ناگاه سیستم شما هنگ می کند و چه دردی بدتر از این که مجبور هستید تا کارهای خود را نیمه کاره و بدون ذخیره کردن رها کنید. در واقع مشکلی با بوت شدن و بالا آمدن ویندوز ندارید اما سیستم شما بیش از حد هنگ می کند.

اما راه حل چیست ؟

پیشنهاد ما برای حل این مشکل ویژگی “Windows Restore” یا به عبارتی دیگر بازیابی ویندوز می باشد و طرز کار آن بدین گونه است که ویندوز با بررسی فایل های سیستمی و اصلی سیستم شما، تلاش می کند تا وضعیت کنونی سیستم شما را با گذشته مورد بررسی قرار دهد و فایل هایی که به تازگی خراب شده اند را با فایل های گذشته تعویض کند.

این همان چیزی است که انتظارش را داشتیم. یعنی سیستم ما در گذشته بدون مشکل کار می کرد اما به دلایلی نامعلوم دچار مشکل شد و به طور معمول هنگ کرد. یکی از دلایلی که می توان برای رخ دادن این مشکل بیان کرد، نصب مکرر نرم افزار های مختلف است که احتمال بهم ریختگی فایل های ویندوزی را بالا می برد.

این نکته را توجه داشته باشید که تنها زمانی می توانید از قابلیت “Windows Restore” استفاده کنید که شما نقطه های بازیابی یا “Restore Point” را درست کرده باشید در غیر اینصورت ویندوز توانایی آن را نخواهد داشت که به فایل های سیستمی گذشته رجوع کند. اگر هم تعداد این نقطه های بازیابی اندک است و تنها به یک یا دو ماه گذشته باز می گردد ممکن است نه تنها مشکل شما را حل نکند، بلکه امکان دارد تا مشکلات شما دوچندان شود پس در چنین شرایطی قابلیت ” Windows Restore ” به کار شما نمی آید.

چنانچه هنوز به مشکلی بر نخورده اید اکیدا پیشنهاد می کنیم تا قبل از بروز هرگونه مشکل سیستم بازیابی اتوماتیک نقطه ای ” Windows Restore ” را فعال نمایید تا چنانچه بعدها به مشکل خوردید بتوانید از آن کمک بگیرید.

وجود بدافزار یا ویروس در فایل های سیستمی

ممکن است سیستم شما درگیر بدافزارها شده باشد و هرچه تلاش کرده اید تا آن را از بین ببرید موفق نشده اید. در واقع این امکان وجود دارد که ویروس ها به فایل های سیستمی شما چسبیده باشند که در این صورت کار شما را با مشکل مواجه می کند. در ابتدا شاید به فکر استفاده از قابلیت ” Windows Restore ” بیافتید که راه بدی نیست اما ممکن است این روش نیز کمکی به شما نکند. قابلیت ” Windows Refresh ” که مایکروسافت به تازگی آن را در نسخه ویندوز جای داده است می تواند به شما کمک شایانی کند تا شما را از نصب مجدد ویندوز برای رفع مشکل خلاص کند. به زبانی ساده ” Windows Refresh ” فایل های سیستمی شما را مجددا نصب می کند تا چنانچه مشکلی از سمت فایل های سیستمی باشد به کل حل شود. به عبارتی ” Windows Refresh ” بدون آنکه مشکلی برای برای فایل ها و برنامه های نصب شده شما پیش بیآید یکبار دیگر ویندوز را برایتان نصب می کند.

should-you-refresh-reset-restore-or-reinstall-windows

می خواهید کامپیوتر خود را بفروشید ؟

مهم نیست که چه مدت است که از سیستم خود استفاده می کنید یا چند بار ویندوز را حذف و نصب کرده اید. قبل از فروش کامپیوتر شخصی خود حتما فایل ها، ویدئوها، تصاویر و … دارید که اصلا دوست ندارید شخص دیگری به آن ها دست پیدا کند. در این حالت ما ویژگی ” Windows Reset ” را پیشنهاد می کنیم که به شما کمک می کند تا هرچه در سیستم خود دارید را پاک و همانند روز اول بنماید. البته اگر سیستم را به فرد کنجکاو و کامپیوتر بلد بفروشید می تواند با بهره گیری از نرم افزار های مختلف تا حدودی به فایل های شما دست پیدا کند. اگر از این موضوع نگران هستید اکیدا پیشنهاد می کنیم تا قبل از فروش هارد سیستم خود را بردارید.

should-you-refresh-reset-restore-or-reinstall-windows

عدم بالا آمدن ویندوز

یک روز مثل همیشه قصد دارید تا کارهای روزمره خود را با کامپیوتر شخصی انجام دهید، اما متاسفانه در عین ناباوری متوجه می شوید که هرچه تلاش می کنید ویندوز شما راه اندازی نمی شود. روز قبل را به یاد می آورید که هیچ کار خاصی که بر روی عملکرد سیستم تاثیر بگذارد انجام نداده اید و سیستم به خودی خود دچار این مشکل شده است. در واقع این امکان وجود دارد که برخی اوقات فایل های سیستمی به هم بریزد و ویندوز راه اندازی نشود، هرچند که این موضوع به ندرت اتفاق می افتد. در هر حال عدم راه اندازی ویندوز بدین معناست که شما نمی توانید به ” Windows Restore ” دسترسی داشته باشید تا مشکل به وجود آمده را حل نمایید، اما راه حل چیست ؟

می توانید با مراجعه به بخش ” Advanced StartUp Options” بدون آنکه نیازی به بالا آمدن ویندوز باشد از قابلیت ” Refresh و Reset” استفاده نمایید. چنانچه نتوانستید وارد بخش تنظیمات پیشرفته شوید مراحل زیر را با دقت انجام دهید.

should-you-refresh-reset-restore-or-reinstall-windows

سی دی یا دی وی دی ویندوز را درون دستگاه قرار دهید و وارد بخش نصب ویندوز شوید. در این حالت سیستم به صورت خودکار شروع به اسکن ویندوز فعلی می پردازد و در نهایت در کنار گزینه نصب ویندوز، گزینه ی دیگری تحت عنوان ” Repair ” را به شما نمایش خواهد داد که می توانید با کلیک بر روی آن به قسمت تنظیمات پیشرفته ” Advanced StartUp Options ” ورود پیدا کنید. توجه داشته باشید که هرگز عجولانه تصمیم نگیرید و اقدام به نصب مجدد ویندوز ننمایید. راهکارهای مختلفی را امتحان کنید تا بتوانید زودتر و بهتر بر مشکلات فائق شوید. اما چنانچه این اقدامات نیز کارساز نبود در نهایت راهی جز نصب مجدد ویندوز ندارید و این تنها می تواند نجات بخش شما باشد.

احتمال زیاد مشکلات با این روش ها حل شدنی است

باید بگوییم که اگر از قابلیت های بالا در جهت حل مشکل استفاده نمایید به احتمال ۹۹ درصد موفق خواهید بود، پس با این تفاسیر همانطور که در بالا نیز ذکر شد، نصب مجدد ویندوز آخرین راه حلی است که به ذهن ما می رسد، یعنی زمانی که به بن بست کامل رسیده اید.

نظرات و دیدگاه های خود را درباره این مطلب با دیگر کاربران گویا آی تی در میان بگذارید و با اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی خود دیگران را نیز از این مطلب واقعا کاربردی آگاه نمایید.

منبع: makeuseof

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *