اولین گوی ساخته شده با الهام از سیاره پلوتو معرفی شد

اولین گوی ساخته شده با الهام از سیاره پلوتو معرفی شد
  • 1395/8/1
  • زهرا معبودی
  • 0

واکشا ویس- انتشارات کالم بچ، و ناشر مجله اختر شناسی و مجله Discover، ساخت اولین  گوی پلوتو در تاریخ را که با استفاده از داده های تاریخی بدست آمده از ماموریت افق های نو در سال ۲۰۱۵ ساخته شده است، را با افتخار اعلام می کند.

دیوید جی. ایچر، سردبیر مجله اخترشناسی  می گوید “این اولین نسخه تولیدی در کل تاریخ است، تقریبا یک سال پیش ما از اینکه سطح پلوتو به چه شکل است هیچ گونه اطلاعاتی نداشتیم، اما اکنون کره ی پر جزییاتی در دست داریم که ۶۵ مشخصه ی علامت گذاری شده بر روی این سیاره ی دور و دراز و دوست داشتنی را به ما نشان می دهد. دوست قدیمی بنده کلاید تامباو بسیار شگفت زده و مفتخر خواهد شد”

astronomy-magazine-announces-first-ever-pluto-globe2

این گوی با کیفیت ۱۲ اینچ قطر دارد و از طریق فناوری تزریق پلاستیک ذوب شده تولید شده است و به زیبایی تمام مشخصه های پلوتو را که فضا پیما ی افق های نو به ثبت رسانده است را به تصویر می کشد.  از بخش قلبی شکل تاوباو که به احترام کلاید این نام را گرفته است تا نواحی  کوچک تر بی شمار دیگر، دهانه های آتش فشانی، زمین های یخ زده، کوه های یخی، زمین های ریگی شکل و دریاچه های یخ زده که مانند آب های روان بر روی سطح جریان داشتند. سردبیر ارشد مجله اخترشناسی ، مایکل باکیچ با دقت و زحمت فراوان برای هر یک از این مشخصه ها نام انتخاب کرده است.

تا به امروز، نمونه ای مشابه این گوی وجود نداشته است، و هم اکنون نیز گوی پلوتو جای خوشی میان طرفداران اخترشناسی، علاقه مندان به دانش سیاره ای، دانشمندان و دیگر افرادی که مایل اند جهان را زیر رو رو و زیر و خم آن را یاد بگیرند، پیدا کرده است.

تیم مجله اخترشناسی این کره را به کمک تصویر برداری هندسی و ژئوفیزیکی تیم آقای راس ای. بایبر و تیم افق های نو در ناسا به رهبری آلن استرن تولید کرده است. تمامی تصویر های روی کره توسط ابزار شناسایی تصویر برداری دور برد افق های نو (LORRI) گرفته شده اند که هنگامی که فضا پیما از پلوتو عبور می کرد و در فاصله هفت هزار و هشتصد مایلی آن قرار داشت تصاویر به ثبت رسیدند.

نظرات و دیدگاه های خود را درباره این مطلب مفید و کاربردی با دیگر کاربران مجله اینترنتی گویا آی تی در میان بگذارید و با اشتراک گذاری این مطلب در شبکه های اجتماعی دیگران را نیز در بهره مندی از اخبار داغ دنیای نجوم  یاری رسانی کنید.

منبع: cs.astronomy

دیدگاه خود را وارد کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *